Beef en Steak

1e keer pizza's

jabberwock

Kooltjesharker
Vandaag maar eens de stoute schoenen aan getrokken en zelf pizza's gemaakt. Ik moest tenslotte ook nog de "oven" van de rotisserie uit testen. Eigenlijk gisteren al begonnen met deeg maken. Ik heb even een filmpje van Simon Giaccotto gekeken en daarna gedaan wat hij ook deed.
20250112_162538.jpg

Bolletjes hebben ongeveer 20 uur in de koeling gelegen en 2 uur buiten de koeling voordat ze pizza's werden. Ik weet niet of ik met die tijden nog wat moet spelen want ik vond het deeg niet heel erg "fluffy". Ik had niet het idee dat ik echt lucht in het deeg had zeg maar.

Maar goed, mooie bodems gestretched, belegd en in de bbq. Ik heb het advies van Bastard aangehouden om de bbq niet extreem heet te stoken en dus op 250. Volgende keer kies ik denk ik toch voor 300. Maar al met al best tevreden en ze smaakten erg lekker!
IMG-20250112-WA0007.jpeg

20250112_175215.jpg

20250112_180138.jpg

20250112_191836.jpg

Bellisimo, het deeg is een kwestie van oefening. Let erop dat je gist nog actief is

Zien we goed uit. Zeker voor een eerste keer.

Wat voor pizza had je op het oog? Je hebt de klassieke pizza met een wat krokantere bodem en minder hoge rand. Je hebt ook de Napolitaanse pizza die luchtiger is met een slappere bodem en krokante luchtige hoge rand.

Het filmpje van Simon is bedoeld voor de klassieke pizza. Als je 5% extra water doet t.o.v. bloem en geen olie in je deeg gaat al schelen

Ziet er prima uit!

m.b.t. je opmerkingen:
- @Frits +1 : welke gist heb je gebruikt?
- Met de Ooni calculator ( gratis) kan je makkelijk berekenen hoeveel ingrediënten je moet gebruiken maar ook je gist % i.c.m. temperatuur rust tijd en rijstijd in en buiten de koeling. Ik haal mijn deeg meestal 4 uur van te voren uit de koeling dat stretched makkelijker.
- Aan de kleur van je pizza te zien mag het iets heter van de bovenkant. Maar dat is ook een kwestie van smaak.

Toevallig gisteren weer een sessie en het treurige lot van een pizza bakker is: het kan altijd beter.....
Maar ze smaakten weer prima.......

Laatst bewerkt:
Wat voor pizza had je op het oog?
Ik had niet specifiek de een of de ander op het oog, maar ik vond mijn deeg er wat minder luchtig uitzien tov wat Simon in zijn filmpje had. Maar de bodem was lekker crunchy en de randen waren op zich wel luchtig genoeg.

Ziet er prima uit!

m.b.t. je opmerkingen:
- @Frits +1 : welke gist heb je gebruikt?
- Met de Ooni calculator ( gratis) kan je makkelijk berekenen hoeveel ingrediënten je moet gebruiken maar ook je gist % i.c.m. temperatuur rust tijd en rijstijd in en buiten de koeling. Ik haal mijn deeg meestal 4 uur van te voren uit de koeling dat stretched makkelijker.
- Aan de kleur van je pizza te zien mag het iets heter van de bovenkant. Maar dat is ook een kwestie van smaak.
‐ Ik had gewoon een zakje droge gist gebruikt. En dan 0.5%
- Ik denk dat ik inderdaad wat meer op de tijden moet letten en ook de temp buiten de koelkast.
- hitte bovenin mag inderdaad wat hoger, maar ik dacht.. ik speel even safe.

In ieder geval voldoende aanknopingspunten om het nog een keer te proberen!

Nogmaals ze zagen er prima uit hoor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

dat ziet er (zeker voor een eerste keer) helemaal prima uit.

Mooi gedaan, de rest is al gezegd.

Ziet er goed uit hoor! Mijn eerste keer eindigde in een plakkende pizza en toppings op de pizza steen😂 (daarom gebruik ik nu een houten pizzaschep)

Meer luchtigheid kan je ook krijgen door bijvoorbeeld te werken met een poolish/starter. Hier kan je veel YouTube filmpjes over vinden.

Ik zou voor tijd buiten de koelkast eerder 3-4 uur aanhouden. Dit is natuurlijk ook afhankelijk of je kamertemperatuur 19 of 23 graden is.

Wat gaaf! Op de een of andere manier houdt het deeg mij altijd van pizza maken. Maar misschien is dat eerder een planningsdingetje. En kant en klaar deeg kopen is toch net minder leuk

De luchtigheid van een deeg is van meerdere zaken afhankelijk (de meeste zijn al genoemd). Wat ik nog niet gezien heb is welke bloem je gebruikt hebt. Niet elke 00 bloem is geschikt voor langere rusttijden. Je kan hier meer informatie over vinden op: https://www.italieplein.nl/hoe-sterk-is-jouw-pizzabloem/
Ik heb daar wel naar gekeken, maar ik kon het zo snel niet zien op de verpakking. Maar als ik google dan kom ik een W waarde van 250 tegen. Maar goed, zeker weten doe ik dat niet.

Wat gaaf! Op de een of andere manier houdt het deeg mij altijd van pizza maken. Maar misschien is dat eerder een planningsdingetje. En kant en klaar deeg kopen is toch net minder leuk
Gewoon doen! Ik zal niet ontkennen dat het ene deeg het andere niet is, en dat er grote verschillen zullen zijn op basis van meelsoorten, rusttijden etc., maar het is ook weer geen rocketscience in mijn ogen. Ik had geen referentiekader behalve dan de diepvries pizza's, de verse supermarkt pizza's en de fastfood bezorgers. Alles wat je zelf maakt is dan al snel beter.

Voor mij was de smaak al heel goed deze keer. En ik zal volgende keer wel proberen wat meer handigheid erin te krijgen en/of het rusten/recept wat beter te krijgen, maar ik hoef ook weer geen restaurant met de beste pizza ter wereld te beginnen. Gewoon lekker eten maken en plezier daarin hebben is voor mij voldoende.

Een lekker pizza maken is geen rocket science. Met de filmpjes van Simon kom je een heel eind.
De rest is verfijning daar hoef je niet aan mee te doen.
Het is wel handig als je een bloem gebruikt die betrouwbaar is in zijn waarden en die is niet eens veel duurder dan gangbaar in de supermarkt. Maar ook met een goede supermarkt bloem kan je een zeer acceptabele pizza bakken.

Een lekker pizza maken is geen rocket science. Met de filmpjes van Simon kom je een heel eind.
De rest is verfijning daar hoef je niet aan mee te doen.
Het is wel handig als je een bloem gebruikt die betrouwbaar is in zijn waarden en die is niet eens veel duurder dan gangbaar in de supermarkt. Maar ook met een goede supermarkt bloem kan je een zeer acceptabele pizza bakken.
Geen rocket science maar wel heel veel kleine foutjes die je kan maken waardoor het mislukt kan ik uit ervaring zeggen

Terug
Bovenaan Onderaan