Beef en Steak

1e Brisket

Xplosiv

Stoker
Net voor de start van het nieuwe voetbalseizoen nog "snel" het verlies van de poule van vorige seizoen inlossen. (de verliezer organiseert een BBQ)
Omdat de kosten gedeeld worden, en een Brisket op mijn verlanglijstje stond heb ik na wat wikken en wegen besloten er toch een te gaan maken.

En ik moest er vroeg voor uit.
IMG-20240803-WA0002.jpg

04:06: Niet zeggen dat ik niks voor jullie over heb.
Dat was het appje dat ik in de groepsapp stuurde

De avond van te voren trimmen en in de rub gezet.
Dat trimmen was ondanks de vele filmpjes die ik bekeken heb toch wat lastig.
Mijn stukje vlees leek niet helemaal op die uit de filmpjes...
20240802_193719.jpg

20240802_195404.jpg
20240802_195412.jpg

Toen ik de Brisket in de rub had staan bedacht ik opeens dat ik helemaal geen foto had van voor het trimmen en er na. (toen ik het eerste stuk vet er af had bedacht ik me dat ik nog een foto had moeten maken) De rub is een SPG en ik heb mosterd gebruikt als binder. SPG heb ik zelf gemaakt maar ik denk dat ik de volgende keer iets minder peper gebruik. 50 gram van ieder maar niet alles is er op gekomen.

20240803_070504.jpg

Uiteindelijk beland de brisket dan op de BBQ. Nog even een foto voordat ik hem ging in sprayen met een mix van whiskey appelsap en appelazijn.
Voor de rook heb ik hout uit whiskey vaten gebruikt.

20240803_123833.jpg

Na een potje knokken met de temperatuur (waarschijnlijk door het wat vaker sprayen) werd de temperatuur bijna te hoog (120)
Dus alles dicht, en je raad het al. te koud... Uiteindelijk heb ik de controle terug gekregen. En kon ie uiteindelijk het butcherpaper in.
Met een scheutje van zn eigen beef tellow

20240803_124028.jpg

Bij 93 graden net niet als boter er in, dus nog ff door naar 95.

20240803_173234.jpg

Na ruim 10 uur en 1,5 in de koelbox kon hij aangesneden worden.
Ondertussen hebben de gasten al genoten van moinkballs en wat stokbrood, kon er genoten worden van de brisket. En een stukje cornbread.
20240803_173708.jpg

20240803_174310.jpg

En natuurlijk mochten de burned ends ook niet ontbreken.

20240803_181239.jpg

De gasten waren tevreden. En ik zelf ook ;)
Dit was niet meer te overklassen zeiden ze, voordat ze weer naar huis gingen. :)

IMG-20240803-WA0002.jpg

Laatst bewerkt:
Complimenten voor je lef om gewoon door te garen tot 95 graden.
Veel mensen zijn daar mede onder invloed van gelikt uitziende influenza-filmpjes vaak toch te huiverig voor met een minder eindresultaat als gevolg.

Wat een mazzelaars! Maar fijn dat het naar tevredenheid is gelukt en heeft gesmaakt 😋

Mooie dat je je verlies pakt met zo een lekker stukje vlees 😋 Het water loopt me weer in de mond ervan.

Complimenten voor je lef om gewoon door te garen tot 95 graden.
Veel mensen zijn daar mede onder invloed van gelikt uitziende influenza-filmpjes vaak toch te huiverig voor met een minder eindresultaat als gevolg.
Die influenza’s moeten niet zo moeilijk doen 😅 een simpele priktest bij 93c moet toch voldoende zijn? Ik heb al eens gehad dat die op 94c klaar was maar ook al eens op 97c,

Dat ziet er fantastisch uit!

Je hebt op een hele mooie manier je verlies genomen en er een wereldavond van gemaakt.

Altijd fijn als je gasten genoten hebben

Lekker hoor!

Hoeveel woog je brisket bij de start?

Mooi resultaat! ik ben bang dat je vaker de poule moet verliezen als ik het zo zie!
het probleem van het trimmen herken ik helemaal, ik heb afgelopen weekend hetzelfde ondervonden.
gefeliciteerd met je resultaat!

Hoe heb je de burnt ends gemaakt?
Brisket is altijd lekker, is hier alweer even geleden 🤔

Hoe heb je de burnt ends gemaakt?
Brisket is altijd lekker, is hier alweer even geleden 🤔
Na een paar slice filmpjes gekeken te hebben, heb ik het laatste stukje gebruikt.

Als je de foto met de plakjes neemt zie je nog een stukje liggen. Die heb ik in stukjes gesneden.

Lekker man! Mooi resultaat zo 👌🏻

Terug
Bovenaan Onderaan