BasBQ
Beef en Steak

1e Brisket (kan beter)

 
 
 
 

JaapAap

Pitmaster
Berichten
575
Gister mijn eerste poging gewaagd met een Brisket. Vlees een paar dagen geleden uit de vriezer gehaald (point van B&S). Ik heb getracht de Brisket hetzelfde te maken als Franklin.
2e73f7a6fb722a9bfeec95fb9f3b135a.jpg


Vlees ontdaan van overtollig vet en in de rub (pezo) gezet
e268f11fe0d03f57233aab168407d0b0.jpg


Toen mocht het zaakje op de Q. Q ingesteld op 110 graden.
d2bfdac46a2d02d1dc5ebd11344402c8.jpg


Al vrij snel (na uurtje of 5) zat de Brisket al op 71 graden maar een mooie bark was er nog niet. Dus wachtte ik met inpakken. Franklin zegt in zijn boek dat je de temp van de Q kunt verhogen om door de stall/zone te komen. Dus  ik de temp van de Q omhoog gegooid. Dit alles kwam denk ik niet ten goede voor de Brisket. Ik had de brisket beter direct bij 71 graden kunnen inpakken denk ik en de temp van de Q constant laten.

Later alsnog ingepakt
06e579d01825cb5a45f737b17d67e658.jpg

43c3a121f6bbe909a0dd50f075659621.jpg


Toen rustig afgewacht tot de Brisket 91 graden telde. Brisket in nieuw folie gedaan en een uurtje laten rusten.
897ec3abee467f2af707e018d7873f28.jpg

d73b027958897e287adda96314d7d49e.jpg


Toen het zaakje uitgepakt en aangesneden.
499838ad42586e8618a3fdd7f5487f55.jpg

f529988edb793fcfeba6239e0bd0e897.jpg

14b119b035cd95022370f9a63d413924.jpg

5062ea811c30ea6969effadfc8db6149.jpg

6e9fefbbfd35240d86c1f0803d03ebbe.jpg

02e312b66408a3ad1680894e375f68e6.jpg


Het resultaat kan beter. Naar mijn mening was het te droog, er zaten heerlijke stukjes bij. Maar ik heb onlangs sappigere en lekkerdere geproefd. Het rubben met alleen pezo was overigens wel erg lekker qua smaak. Toen maar wat burnends gemaakt.
f1b87fe9a1f6b08681150a7509f821d5.jpg


Ik hoor graag waar en wat ik beter anders kan doen. Of het een koe sticker waard is laat ik aan jullie over.
 
ik vind het een mooie sessie, gefeliciteerd met je koei  :)

Brisket word snel te droog, dat luistert best heel erg nauw, volgende keer misschien injecteren en eerder inpakken?
 
Prima eerste poging toch? brisket is idd tricky, helemaal een lekkere bark krijgen en het niet gort droog laten worden is een kunst.
Alsnog gefeliciteerd met je koei en het wordt alleen maar beter vanaf hier toch ? :)
 
Gefeliciteerd met je koe. En een te droge Brisket dat gebeurt vaker  B-)
Heb je je brisket iedere 30 minuten besproeid met appelsap oid? Dat gaf bij mij wel een mooie bark. Mijn brisket zelf was veel te droog, dat kwam waarschijnlijk omdat het vlees van een Nederlandse koe was.
 
Ik vind 'm er wel mooi uitzien in elk geval. Gefeliciteerd met je badge.
Maar 'te droog' hoor je helaas tamelijk vaak bij dit vlees. Daarom blijf ik erbij: brisket is uitstekend hamburgervlees. Hoef je ook geen vet af te trimmen ;)

Ik heb ook wel tamelijk droge resultaten gehad met grainfed koeielappen, dus tja...blijft een lastig stuk.
 
McPeet zei:
Gefeliciteerd met je koe. En een te droge Brisket dat gebeurt vaker  B-)
Heb je je brisket iedere 30 minuten besproeid met appelsap oid? Dat gaf bij mij wel een mooie bark. Mijn brisket zelf was veel te droog, dat kwam waarschijnlijk omdat het vlees van een Nederlandse koe was.

Ja ik heb m ongeveer om het half uur met mix appelazijn water besproeit
 
je heb het in ieder geval al eens geprobeerd.
vind het een goeie eerste keer hoor. en vooral leerzaam.

ik moet hem ook nog eens maken, want het kan erg lekker zijn (proef-ervaring Delft  :p)
 
Brisket is een van de moeilijkste stukken om klaar te maken, oevening baart kunst ;).  Welkom bij de grote drie!
 
je hebt het goed gedaan hoor, ziet er heel lekker uit. Ik heb het zelf nog niet gemaakt, maar ga het zeker een keer proberen.

B-)
 
Die van mij was geen druppel jus beter hoor  :|

Brisket is een van de lastigst te maken stukken vlees op je barbecue, eensch
Echter ben ik ook van mening dat wij hier wat brisket betreft met een B (of misschien wel C) keuze opgescheept worden uit de VS. (correct me if I am wrong)

Onze eigen normale vlees koeien zijn te mager, maar het import vlees is nou niet heel veel beter.
De exoten steken er met kop en schouders boven uit, maar dan heb ik het over Wagyu.

Als je de filmpjes ziet van BBQ Pitmasters, dan doen ze echt niet heel veel anders als wij hier, maar de resultaten zijn 300% beter.

Maar goed dit is hoe ik er over denk (en hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind) :-S

Mac
 
Mac zei:
Als je de filmpjes ziet van BBQ Pitmasters, dan doen ze echt niet heel veel anders als wij hier, maar de resultaten zijn 300% beter.
Maar goed dit is hoe ik er over denk (en hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind) :-S

Ik hoop - en denk eigenlijk ook - dat je gelijk hebt... mooi met vet dooradert vlees geeft een veel mooier stuk aan het eind.
Maar hoe kom je aan dat mooie vlees en is het je dat waard, qua dat het duur kost financieel... maar ja Triple-T wil prijzen pakken! ;)
 
Australische Angus, US National Beef, Wagyu geeft bij ons allemaal goede resultaten hoor. Dus aan het vlees ligt het niet. Het is nou eenmaal gewoon een lastige. Niet voor niets hebben een hoop teams problemen met de brisket en als je het dan voor de eerste keer maakt ook nog dan hoef je er niet raar van op te kijken als het niet helemaal lekker gaat.
Het voordeel van de VS is echter dat een brisket relatief goedkoop is. Ik maak hier ook niet even een stuk vlees van pak hem beet ?70 wat als je het niet goed doet niet eens lekker is.
 
Bij mij zijn de eerste vijf rechtstreeks de kliko in gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan