BasBQ
Beef en Steak

Weber Summit Kamado BBQ Meubel

coiken

Tondelzoeker
Berichten
9
Ondertussen paar weekends aan m'n projectje kunnen werken, het bouwen van de frame met houtverbindingen was toch echt wel een stuk complexer dan verwacht, tijdverslindende bezigheid!
Dit is mijn eerste houtproject, hopelijk komt dit goed! :)

Stap 1: Hout kopen, ik heb gekozen voor eiken geschaafde balken van 8cmx8cm (in realiteit zijn ze eerder 8.5cm)

PXL_20240412_153648012.jpg


Stap 2: Frame bouwen, aangezien eik nogal sterk durft te gaan werken was het gebruik van houtverbindingen een must

Maken van de poten met uitsparingen voor de houtverbinding
PXL_20240430_181345577.jpg


PXL_20240430_183759078.jpg


En dan de balken van tanden voorzien en passen die handel!

PXL_20240504_131227676.jpg

Als een strak p**sje, noice!

Tijd om de kader in elkaar te zetten, uiteindelijk gekozen om de houtverbindingen met schroeven te verstevigen

PXL_20240510_174212452.jpg


De boel nog wat extra verstevigen

PXL_20240512_190342700.jpg


Wielen eronder en extra controle of alles effectief past

PXL_20240513_114338653.jpg


PXL_20240517_141140510.jpg


De eerste vogelkak op mn nieuwe meubel is ondertussen ook een feit :-D

Morgen ga ik verder met het plaatsen van de bodem en 2 steunbalken
 
Laatst bewerkt:
Voor dat dit je eerste hout project is ben je wel heel goed bezig met pen en gat verbindingen. Ook al heb je schroeven er ingedaan, deze heb je verzonken zodat er een houtprop in kan👍🏻 .
Ik zie het wel anders hier voorbijkomen.
Respect 🫡 goed bezig. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Begint stilaan vorm te krijgen...
Ik schat nog 1 dag om meubel klaar te hebben en dan is het tijd om het beton blad te maken, hier heb ik toch ietwat stress voor, fingers crossed dat dit van de eerste keer lukt.

Voor het storten van de beton in de mal, ik zie dat de meeste mensen gebruik maken van gelamineerde meubelpanelen, is er een reden waarom jullie geen betonplex platen gebruiken? Die hebben een oppervlak gladder dan babybilletjes en gaan naar mijn mening minder snel doorbuigen... maar niemand lijkt die te gebruiken, dus misschien zie ik iets over het hoofd?
PXL_20240518_150229511.jpg
 
Ziet er mooi uit .
Betonplex is beter (het is er voor gemaakt) . Maar duurder dan spaanplaat.
En houd rekening mee met de deurtjes dat eiken best wat werkt in de breedte, dus genoeg ruimte houden voor in/uitzetten van het hout.
 
Als mede WSK eigenaar.
Maandag weer een pizza sessie gedaan ( BBQ continue op een temperatuur van ca 300 graden) en ik schrok een beetje van de temperatuur die de onderkant uitstraalde naar de omgeving. EEn houten staander van mijn overkapping werd echt heet op ca 40 cm afstand.
Heb je daar rekening mee gehouden of valt dat mee?
 
Als mede WSK eigenaar.
Maandag weer een pizza sessie gedaan ( BBQ continue op een temperatuur van ca 300 graden) en ik schrok een beetje van de temperatuur die de onderkant uitstraalde naar de omgeving. EEn houten staander van mijn overkapping werd echt heet op ca 40 cm afstand.
Heb je daar rekening mee gehouden of valt dat mee?
Ouf, best effe testen dan voor ik mn beton blad giet!

Ik laat de achterwand en linker zijwand aan de bbq zowieso open, maar nu begin ik me toch zorgen te maken. Heb je gemeten over wat voor temperatuur het dan ging op die houten staanders?
Eikenhout kan gaan ontbranden en vuur vatten vanaf een temperatuur van 250 a 350 graden, het zou me verbazen indien die stralingswarmte op 30 cm nog boven de 70 graden ligt, maar ik ga het voor alle zekerheid toch effe meten! (ik ga 90% van de tijd niet boven de 200° bij het bbqen, maar zal hem voor deze test effe een uurtje max verhitten)

Wanden zijn ondertussen klaar, die linkerwand komt op een 15 centimeter van de bbq... beangstigend dicht eigenlijk. :eek:
Morgen de BBQ er in hangen en testen, fingers crossed, indien te warm kan ik volledig herbeginnen :cry::cry:
PXL_20240520_200106409.jpg

PXL_20240520_200056231.jpg
:cry:
 
Je kan het eiken ook afschermen met gipsvezel plaat, dan gebeurt er niks mee .
 
Je kan het eiken ook afschermen met gipsvezel plaat, dan gebeurt er niks mee .
Maar kunnen die tegen weer en wind? Esthetisch gezien lijkt dit me iets minder, gezien de look waarvoor ik hier ga, of bestaan er zo'n platen met houtlook?

Gezien de paniek in m'n kop heb ik snel effe de BBQ +- op zn plek gehangen om te kijken hoeveel ruimte er vrij is rondom, het is best wel krap :cry:
Kan niet geloven dat ik zo dom geweest ben, had dat paneel en balk 20 cm naar rechts moeten opschuiven, dan was het meubel gewoon 2 gelijke delen (bbq deel/kast deel) en was er waarschijnlijk geen probleem geweest.

Indien het weer morgen mee wil, proberen de BBQ perfect te plaatsen en de boel op temperatuur jagen, met wat geluk... meten is weten... het vuurgedeelte van de bbq zit vrij laag en daar is er wel wat ruimte... gaat nachtje m'n hoofd breken naar oplossingen worden vrees ik...
Alle hints en tips welkom!


PXL_20240522_164410342.jpg
 
Maar kunnen die tegen weer en wind? Esthetisch gezien lijkt dit me iets minder, gezien de look waarvoor ik hier ga, of bestaan er zo'n platen met houtlook?

Gezien de paniek in m'n kop heb ik snel effe de BBQ +- op zn plek gehangen om te kijken hoeveel ruimte er vrij is rondom, het is best wel krap :cry:
Kan niet geloven dat ik zo dom geweest ben, had dat paneel en balk 20 cm naar rechts moeten opschuiven, dan was het meubel gewoon 2 gelijke delen (bbq deel/kast deel) en was er waarschijnlijk geen probleem geweest.

Indien het weer morgen mee wil, proberen de BBQ perfect te plaatsen en de boel op temperatuur jagen, met wat geluk... meten is weten... het vuurgedeelte van de bbq zit vrij laag en daar is er wel wat ruimte... gaat nachtje m'n hoofd breken naar oplossingen worden vrees ik...
Alle hints en tips welkom!


Bekijk bijlage 65562
Rustig rustig.
Geen paniek. Gewoon aanjengsen en kijken. Gaat het hout roken/zwart worden bbq uit doen.
Ik denk dat het niet zo een vaart gaat lopen, en dat je dus veilig zit. Mocht het wel gebeuren, gipsplaat of iets van verwarmingsfolie oid erop (dat weerkaatst de warmte).

Er zijn tafels waar een keramisch ei/weber vlakbij het hout zit bij de grootste diameter. Heb nog niemand gehoord over vlammen.
 
Op de plekken die het dichtst bij de hitte zit met keramische tegeltjes in hout look beplakken. Met siliconen kit.
IMG_1127.jpeg
 
Excuus wilde zeker geen paniek zaaien maar schrok van de temperatuur.......
Zeker geen schroeiplekken maar wel te heet om aan te raken maar niet gemeten.
Zou zeker testen.

Er zijn overigens wel meer meubels te vinden met bijvoorbeeld een ingebouwde Weber 57 cm. Daar nog geen rare dingen gehoord.

Overigens complimenten voor je meubel erg mooi!!!! Mocht het te heet worden:
Gewoon doorbouwen en verkopen aan een keramische collega of gewoon zelf een keramische erbij.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dit wordt ook gemaakt en verkocht.
Dus zeker testen maar nog even niet wakker liggen
87d23757bb1e8f294d94a4d040bfe2bd.jpg
dda314e982b5b0cccff7e405b88f6d0b.jpg


Allemaal enkelwandige ketels.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als mede WSK eigenaar.
Maandag weer een pizza sessie gedaan ( BBQ continue op een temperatuur van ca 300 graden) en ik schrok een beetje van de temperatuur die de onderkant uitstraalde naar de omgeving. EEn houten staander van mijn overkapping werd echt heet op ca 40 cm afstand.
Heb je daar rekening mee gehouden of valt dat mee?
Hier dacht ik ook aan. Als ik mijn WSK goed opstook schrik ik van de hitte die er af kan komen. Is het genoeg om een eikenhouten meubel te schroeien? geen idee, maar is het de moeite waard om er extra bescherming voor aan te brengen? Ik denk het wel. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je ooit Pizza's gaat maken of af en toe je Summit schoon wil branden.
 
Lijkt op eerste zicht enorm goed mee te vallen! :D

BBQ effe extreem heet laten gaan, daarna op 600 Fahrenheit gehouden voor een uur. Warmste stuk hout was 97° C, en ik kon mn hand nog steeds op die plaats legen zonder te verbranden.
De metalen ring waar de bbq in rust zit op zn heetste punt rond de 150°C

PXL_20240523_120037493.jpg

PXL_20240523_122020290.jpg


en t vuurtje was heet, moest plekje zoeken dat niet buiten de limiet van mn meettoestel viel

PXL_20240523_120057002.jpg


Het was sowieso een goeie opmerking en ik ga een kleine aanpassingen maken, beter safe than on fire...
Ik ga het houten paneel van de kast 5 cm naar binnen opschuiven, dat zou normaal voldoende moeten zijn.

Ik laat hem nu nog een uurtje op 600°F en daarna meet ik nogmaals, maar verwacht niet dat het in de gevarenzone komt.

Bedankt aan iedereen voor het meedenken! Fijn zo een forum gemeenschap!
 
En nu lekker na bed om een slapeloze nacht in te halen? 😅
Maar beter safe dan sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan