BasBQ
Beef en Steak

Ribeye: flambadou trial!

 
 

Cheflustikniet

Kooltjesharker
Berichten
150
Afgelopen Kerst mocht ik van mijn werkgever iets uitkiezen uit talloze presentjes, waaronder wat barbecue accessoires. En daar stond ie tussen! Could. Not. Resist.

Het idee? Je verhit dat ding als een malle stopt er wat vet in. Het vet smelt en brandt. Dat levert twee dingen op: spektakel in de eerste plaats, want vlammen! En smaak in de tweede plaats, want vet.

Vandaag voor het eerst getest en man wat een feest! Deze trial moest natuurlijk met een goed stukkie vlees, dus gekozen voor een mooie ribeye van een graangevoerd rund van de lokale meesterslager. Daar heb ik een paar losse stukjes vet afgesneden en gebruikt voor in de flambadou.

Bevindingen:

1. Het is een lomp ding. Met een enorme steel en daardoor kan de kamado nauwelijks dicht. Uiteindelijk een andere tool gebruikt om niet helemaal met open deksel te stoken.

2. Dat ding blijft branden en druppen tot het vet op is. Oftewel, niet teveel erin doen of een bakje klaar zetten! (Note to self)

3. Ik vroeg me af hoe ik dat in vredesnaam schoon ging krijgen. Don't worry! Helemaal brandschoon! Het vet krijgt dit de hitte eigenlijk niet eens de kans om het gietijzer echt te raken. De flambadou was dus gewoon meteen schoon!

4. Open vuur en loeiheet gietijzer. Niet handig met kleine kids dichtbij. Wel spectaculair, dus ook weer wel heel geschikt!

Al met al echt een gave tool die ik zeker vaker ga gebruiken.

Gerechtje: Ribeye dichtgeschroeid op de plancha daarna indirect naar 50 graden. Groene asperges gegrild en in de skillet venkel, ui, champignons en knoflook.

Man, wat een feestmaal!

IMG_2442.jpeg

IMG_2445.jpeg
IMG_2446.jpeg
IMG_2448.jpeg
IMG_2451.jpeg
IMG_2457.png
IMG_2454.jpeg
 
Blijft een leuk ding om mee te spelen en zeker een smaak toevoeging,.
Ik gebruik deze rundermerg rol en bedruip dan ook de groenten/ paddestoelen.
IMG_1079.jpeg
 
  • Geweldig
Waarderingen: riba
Terug
Bovenaan Onderaan