BasBQ
Beef en Steak

Indirect met de WGA

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.203
Ik heb daarnet een WGA besteld om in juli mee naar Zweden te nemen.

Hier zitten heel wat WGA gebruikers. Mag ik eens een foto van jullie indirecte opstelling?

Thanx.
 
Best wel eenvoudig. Kolen links, tussenschotje van een tegel of staalplaatje en het vlees rechts.
Heb ff geen foto's bijmde hand
 
Hoi Free, het kan zo simpel als je wil, bijvoorbeeld door wat blokjes Ecobrasa links te stapelen en rechts te garen. Precies zoals Peter en Hoogie hier zeggen.

Ik ging voor luxe en kocht een kolenmandje daarvoor. Zie bijvoorbeeld dit draadje van mij:

 
Laatst bewerkt:
Hier was ik indirect bezig. Indirect is 'niet te heet'. Gewoon weinig briketten gebruiken en deze aan de rand(en) leggen. Hier aan allebei de smalle kanten een rijtje briketten gelegd. Eerst even zonder vlees om te kijken wat mijn zelf gemonteerde thermometer in het deksel aangaf.
Ik vond het te heet, en heb wat brandende briketjes terug in mijn starter gedaan, naast de WGA.
Toen was de temperatuur naar mijn zin. Nieuwe briketjes die nog niet waren aangestoken op de briketten gelegd. Die gaan langzaam aan. Verder spelen met de luchtschuifjes.

Veel succes op vakantie!
1000046527.jpg
 
Dat zijn al goede tips. Ik dacht ook aan een tussenschot zodat het afgeschermd blijft. Maar dat mag niet eender welk metaal zijn, vermoed ik.

Zou natuurzink mogen?
 
Ik heb het zo gedaan, met een bakblik en daar gaten in geboord, was wel even zoeken naar het juiste formaat, het blik blijft ook op de rand van de wga hangen zodat de luchtstroom onder het blik intact blijft.

indirect.JPG
 
Ik dacht hier al eens gelezen te hebben dat de gastronorm bakken de juiste afmetingen hebben voor indeling van een WGA
 
Ik gebruik nooit een tussenschot, en dat gaat gewoon goed. Wel handig een thermometer in de deksel te plaatsen. En af en toe kijken wat er gebeurt.
 
Ik gebruik nooit een tussenschot, en dat gaat gewoon goed. Wel handig een thermometer in de deksel te plaatsen. En af en toe kijken wat er gebeurt.
Nog niet bij stil gestaan dat er geen thermometer in het deksel zit. Heb wel andere meters voor op het rooster
 
Nog niet bij stil gestaan dat er geen thermometer in het deksel zit. Heb wel andere meters voor op het rooster
Dat zal ook wel werken. Al vind ik de temperatuur in het deksel, en dus boven het vlees, handig om te weten.
Maar ook gewoon doen. Het is geen kamado hé.
Wat wil je indirect maken?
 
Ik dacht hier al eens gelezen te hebben dat de gastronorm bakken de juiste afmetingen hebben voor indeling van een WGA
Dat klopt 😄 die gebruik ik ,werkt perfect
En thermometer niet in het midden van de deksel maar midden in het indirecte gedeelte.
IMG_1083.png
IMG_1082.png


IMG_1084.png
 
op markplaats zit een WGA mijnheer.. SW heet hij vollkgens mij.
hij maakt divesere wga spulletjes waaronder schotjes en kolen bakjes.

ik heb daar een kolen bakje van, en werk prima
 
Straks een die wga mijnheer opzoeken.

Zelf kan ik op het werk wel iets knippen en plooien in zink, maar vrees dat dit niet gezond is bij verhitting. We hebben ook brute aluminium stukken die kunnen dienen, maar dat is mss ook schadelijk bij verhitting? Iemand een idee of dat zo is?
 
Straks een die wga mijnheer opzoeken.

Zelf kan ik op het werk wel iets knippen en plooien in zink, maar vrees dat dit niet gezond is bij verhitting. We hebben ook brute aluminium stukken die kunnen dienen, maar dat is mss ook schadelijk bij verhitting? Iemand een idee of dat zo is?
Zink heeft is vrij laag smelt punt dus niet geschikt voor hitte, aluminium kan meer hebben maar zou ik niet gebruiken als kolen box . Voor de rest kan aluminium geen kwaad, er zijn ook aluminium pannen en gril platen te krijgen. (Dit laatste heb ik al eens versmolten 😅).
 
op markplaats zit een WGA mijnheer.. SW heet hij vollkgens mij.
hij maakt divesere wga spulletjes waaronder schotjes en kolen bakjes.

ik heb daar een kolen bakje van, en werk prima
Straks een die wga mijnheer opzoeken.

Zelf kan ik op het werk wel iets knippen en plooien in zink, maar vrees dat dit niet gezond is bij verhitting. We hebben ook brute aluminium stukken die kunnen dienen, maar dat is mss ook schadelijk bij verhitting? Iemand een idee of dat zo is?
Ik heb het schotje van hem, bevalt me uitstekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan