BasBQ
Beef en Steak

Zomerfruit Clafoutis

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Om de e.o.a. reden nodigt de Big Green Egg meer uit om er iets op te bakken dan mijn Weber, waarom weet ik ook niet, misschien doordat hij zo stabiel is? Of omdat het toch wat weg heeft van een houtoven? Geen idee. Maar om te testen of bakken ook goed gaat heb ik vandaag een zomerfruit clafoutis gemaakt. Dat is een soort cakebeslag waar je vruchten op legt, tijdens het bakken rijst de cake en zakken de vruchten er in.
Het recept heb ik uit Weber's Time to Grill van Jamie Purviance en het was de eerste keer dat ik een clafoutis maakte.

Ja, eigenlijk heb ik weinig aan te merken, het eitje ingesteld op 190?C (375?F) en dat deed hij prima, ideaal om in te bakken. Had nu weer even Black Ranch als brandstof en kreeg een hele rare witte aanslag aan de binnenkant van het ei, iets dat ik op de Weber ook wel eens heb met bepaalde kokosbriketten, iemand enig idee wat dit is en waar het door komt?

De clafoutis werd gemengd ontvangen, er zit het e.e.a. aan citroenrasp en -sap in en dat maakt het fris zuur, niet iets waar een deel van de vaste eters op zit te wachten hier. Jammer hoor, nu hebben wij weer meer ;)

summerberryclafoutis-1.jpg


summerberryclafoutis-2.jpg


summerberryclafoutis-3.jpg


summerberryclafoutis-4.jpg


summerberryclafoutis-5.jpg


summerberryclafoutis-6.jpg

 
Dat ziet er erg lekker uit, krijgen we ook het recept nog?
 
Ja hoor, maar dat soort dingen ijlen altijd na hier. Ik kies een gerecht, maak het, maak de foto's, die zet ik dan hier alvast neer zodat jullie kunnen zien wat ik heb uitgespookt. En dan ga ik er een verhaaltje voor mijn blog over schrijven, dat duurt meestal even, moet even borrelen en dan komt het recept erbij, meestal vertaald want ik heb nagenoeg geen Nederlandse barbecueboeken.
 
Ik heb geen haast hoor, ben voorlopig toch nog niet thuis ;)
 
ziet er prachtig uit Dennis, ik hou wel van dat fris/zure
 
Juist dat fris/zure lijkt mij lekker, aangezien je anders alleen maar zoet proeft. Maar ik ben dan ook geen zoetekauw. Ziet er mooi uit, ook nog.
 
Moet je ook goed in een Weber kunnen maken, zullen we binnenkort eens proberen.

Die witte aanslag heb ik ook wel eens, en ik gebruik alleen briketten. Misschien ligt het aan hoe snel de briketten doven. Of wat voor gerecht gemaakt wordt?
 
Moet zeker kunnen in de Weber, Frits, het komt uit ??n van hun boeken ;)
 
Ziet er heerlijk uit!

Ingredi?nten staan al klaar voor straks of morgen.  :)
Ipv bessen en frambozen heb ik aardbeien en bramen.
 
Klinkt lekker Niek!
 
Terug
Bovenaan Onderaan