BasBQ
Beef en Steak

Zelfgemaakt keukenmes

 
 

M3taal

Sprokkelaar
Berichten
42
Dag allen,
Ik loop hier nog niet heel lang rond, maar in het DIY-deel wilde ik graag een andere hobby delen, zijlings gerelateerd: messen maken. Sinds een paar jaar maak ik zelf in mijn bescheiden schuurtje messen. Strip staal, zagen, vijlen, schuren, schuren, schuren, harden, schuren, schuren, schuren, schuren, afijn: je snapt het. Veel schuren.

Dit mes heb ik eerder dit jaar gemaakt, en ik heb net even wat foto’s bij elkaar gepakt voor dit topic.

Op papier heb ik het ontwerp voor dit K-tip keukenmes getekend. Vervolgens de vorm uitgezaagd uit 125SC-staal. Eerste gaten geboord, En daarna met foto’s begonnen:
09E2197B-F738-412D-93DD-758E2C513176.jpeg


Hier zie je dat ik in een vijlbank de bevels erin vijl met de hand. Dus de afschuining/verdunning van het lemmet. Tijdrovend en zwaar werkje. Dit was uit 3mm dik 125SC-staal. Te dik voor een keukenmes, dus heb ik de bevels verder ingevijld zodat het bruikbare deel een lemmetdikte op de rug van 1,8 mm heeft.

2E9C5DF1-D5FA-4847-A2F2-5B9B7B72E25E.jpeg

Daarna heb ik het lemmet gladgeschuurd en gehard in mijn hardingsoven. Deze kan tot 1000 graden, maar voor dit staal is 830 graden voldoende. Door alleen het onderste deel af te schrikken in olie heb ik een mooie hardingslijn op het lemmet gezet. De scheiding tussen gehard en ongehard. Dat zie je straks in het eind.

9CB67A65-8B24-4B4A-A1B7-16D782A44156.jpeg

Hier het lemmet na etsing in Ijzer3chloride.

594C61B7-949A-4870-82C3-8C29B07B2889.jpeg

Hier zijn de greepdelen van micarta erop gelijmd met marine-grade epoxy, vastgezet met mosaic pins.

3190F759-493A-4FB5-9441-212AD4E275F4.jpeg

En dan hier het resultaat. Het 125SC is een koolstofstaal, en dus niet roestvast. Zal op termijn een patina vormen en is heel eenvoudig te slijpen. Achter de snede is hij 0,3mm dik, dus hij snijdt fantastisch.

Het is misschien geen zelfbouw BBQ, maar goede messen zijn bij het bbqen onmisbaar, dus leek het me wel gepast te posten.
AE11ADE8-29CE-4C69-8ABE-AFB5774E9A51.jpeg
 
Mooi! Forged in fire vind ik ook leuk om naar te kijken. Alhoewel, alleen het maak gedeelte.
 
Wauw, dat ziet er helemaal geweldig uit.
Het is geen zelfbouw BBQ maar heeft wel degelijk met onze hobby te maken(y)
Zonder mes kun je geen vlees/groente enzo snijden;)
 
Daar zit een hoop werk in maar wel leuk gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
supervet!
 
Het maken van handgemaakte messen is altijd zo mooi om te zien....... helemaal bijzonder zijn die van damast staal omdat die er ook nog prachtig uitzien met die tekeningen in het staal :love:
 
Wauw dat is echt super gaaf zeg! Ik ben ook een groot fan van het messenmakers ambacht maar helaas staat mijn budget niet nog een hobby toe. Misschien ooit...

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Dank allen! Ik maak al meer outdoormessen, dit was het eerste keukenmes. Maar zeker niet de laatste. Heb van meer kanten gehoord dat dit wel aansprak.

Super mooi gemaakt. Doe je dit ook op bestelling? :p

Ik weet dat ik inmiddels wel op een niveau zit dat ik het ‘aan durf’ om eens iets te verkopen. En ik ben helemaal niet snel tevreden kan ik je zeggen 😉 Maar op bestelling zal ik niet snel iets maken voorlopig. Dan maak ik liever wat moois zonder tijdsdruk, om het dan te koop aan te bieden. Een redelijk uurloon is hier in ieder geval niet uit te halen op deze manier, hier zit denk ik 15-20 uur in. Conservatief geschat.
 
Zie ik het goed dat uw naam of merkteken niet in het mes staat, mag je gerust doen volgens mij op dit niveau, mag je fier op zijn.
 
Leuk. Heb ook wel eens overwogen om hiermee te beginnen. Simpel maar mooi handvat ik geef de voorkeur aan een rvs variant mede omdat mijn vrouw alles in de vaatwasser doet.
Verder heb al genoeg andere hobby's. Geen ruimte om de spullen ervoor neer te zetten. Misschien koop ik wel een keer een halffabrikaat. Die heb ik echter nog niet gezien in keuken messen. Wel kan ik het houtstabiliseren en met epoxy werken. Heb er nog heel weinig ervaring mee maar oefening baart kunst.
 
Diepe buiging.
Wat een geweldig mooi mes.
Het mooiste aan het mes is misschien nog wel de ambacht die erin is gestoken.
Petje af kerel

@de volle : een goed mes moet je gewoon ff met de hand afdoen. een beetje vertroetelen.
als ik een handgemaakt mes zou hebben zou die niet door jan en alleman gebruikt worden
 
Zie ik het goed dat uw naam of merkteken niet in het mes staat, mag je gerust doen volgens mij op dit niveau, mag je fier op zijn.
Ik had me voorgenomen pas een merkteken op mijn messen te zetten wanneer ik er 100% vertrouwen in had. Dat moment kwam vorig jaar.

DBA6142B-A9F3-4843-B4CA-EAC76C376E53.jpeg

61547DB3-A049-42B5-A2DD-3E21912AE547.jpeg

Normaliter heb ik op mijn werk toegang tot een lasergraveermachine, maar door het Corona-thuiswerken is dat even lastig momenteel. Heb nu een stuk of 8 messen liggen die allemaal nog gegraveerd moeten worden.
 
Erg gaaf
 
Hmm. Super mooie messen laser graver machine. Fumus et Carnes logo aan de ene kant je eigen trademark aan de andere..... Zomaar een hersenscheet hoor.... 😇
 
Gaaaaaf mes! Ik zoek ook nog een Mooi mes voor het vlees snijden etc maar.ben even bezig met andere dingen.. dus geen geld ervoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan