BasBQ
Beef en Steak

Zeeuwsspek in de maak

Smide

Sprokkelaar
Berichten
37
Hallo grillers,

Vandaag even wat zeeuwsspek voorbereid om na een weekje te marineren op de WSM te kunnen roken.

Begonnen met een stuk buikspek van iets meer als 2KG.
20210514_162303.jpg
20210514_163550.jpg
20210514_163557.jpg



Na het stuk te hebben droog gemaakt het verdeelt in 8 kleinere delen.
20210514_163859.jpg



Nu was het tijd voor de kruiden en smaakmakers, dit keer gekozen voor een kruidenmix van Van beekum specerijen.
Normaal kies ik voor het zelf samen stellen van de kruiden mix maar afgelopen week deze getest en het kwam er echt subliem uit.

De gebruikte mix:
20210514_162351.jpg


70 Gr Zeeuwsspek kruiden
100 Gr Ketjap Manis
4 Gr Worcester saus
16 Gr Nitriet zout
25 Gr Mosterd
10 Gr Sriracha

20210514_163227.jpg


De stukken buikspek in een schaal gedaan samen met het mengsel en goed ingemasseerd.

20210514_164539.jpg


Het vlees en het achterblijvende mengsel in een vacuumzak gedaan en gevacumeerd om nu 1 week in de koelkast te blijven liggen.

20210514_165406.jpg


Aankomende week zal ik de Weber Smokey Mountain gebruiken om met een klein blokje appel hout het naar de juiste tempratuur te roken.

Kan niet wachten, de batch van afgelopen week was zeer goed bevallen.

Tot snel.
 
Ik lees/zie zoveel mooie en lekkere dingen voorbijkomen hier op het geno(o)tschap, echt geweldig. dank voor het delen en euh… ik ben benieuwd naar het eindresultaat :love:
 
Dit gaat lekker worden af en toe omdraaien en inderdaad ook lekker masseren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Ben benieuwd naar het eindresultaat! Het begin ziet er al goed uit.
 
Oh nee, mooi is dat 😄 , zit helemaal gespannen te kijken naar de foto's en nu moeten we nog een hele week wachten, pfffffff
Iets om naar uit te kijken!!!!!!🔥(y)
 
Nu al mooi! Heerlijk dit draadje!
Succes met draaien deze week!
 
Ik heb onlangs 2 van die buikspekkies meegebracht en was vergeten wat ik met 1 ervan ging doen. Eentje ga ik voor burnt ends en de 2de mss dit eens doen. Heb zo te zien alles in huis daarvoor.
 
De week is bijna voorbij...pom pie dom...Ik volg het graag op de voet om te kijken of dit op mijn lijstje komt. Ik vermoed van wel :)
 
Heb vandaag gelijk een kilo spek bij mijn slager gehaald. Zaterdag in de marinade zetten voor volgende week. Dank voor de inspiratie :D
 
Ik probeer het vanavond te gaan doen maar dat kan uitlopen naar zaterdag.
Ik had een circel van ongeveer 1cm diameter wat niet gepekeld leek.. dus een dag extra is nooit verkeerd ;)
 
Ik ben ook erg benieuwd. Heb ook nog een stuk in de vriezer liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan