BasBQ
Beef en Steak

Zalm koud roken met Cold Smoke Generator

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Afgelopen zomer voor mijn verjaardag een CSG cadeau gekregen maar nog niet in de gelegenheid geweest deze te gebruiken. Gezien de temperaturen het afgelopen weekend niet al te hoog werden wilde ik voor de eerste maal proberen zalm koud te roken.

Vrijdagochtend een zalmzijde bij de Hanos gehaald en deze in de pekel gelegd. Na het staartstuk en onderbuikje eraf gesneden te hebben hield ik een dikke 1kg zalm over.

Pekeloplossing: (In verhouding gebaseerd op recept Mele Best)
- Zalmfilet         1050 gr
- Grof zeezout 640 gr
- Ruwe rietsuiker 160 gr
- Basterd suiker 160 gr
- Dille gedroogd 14 gr
- Jeneverbessen 10 stuks gevijzeld
- Kruidnagel         3 stuks gevijzeld

Pekeltijd: 24 uur
Droogtijd: 24 uur
Rooktijd: 12-13 uur
Rookmot: 50/50 beuken/hickory, gevulde CSG brandde dikke 10 uur aan een stuk.
Rijptijd in vacuum: 48 uur
Portioneren en deel ingevroren.
Temperatuur tijdens koud roken max. 13 graden gehaald.

Foto?s spreken voor zich. Erg leuk en zeer lekker om een keer gedaan te hebben. De smaak van de toegevoegde kruiden is weinig tot niets te merken. Volgende keer alleen zout en suiker gebruiken.
Voor de kerstdagen zeker nog eens herhalen.  :)

3DX0r1t.jpg


YPjTALx.jpg


Jw7A2Fn.jpg


Ingepakte klinker erop gezet.
gde7o14.jpg


Na 24 uur in de pekel. Goed afspoelen en daarna weer 24 uur terug de koelkast in.
e3VvFSf.jpg


Met CSG roken op de WSM.
6Olmpel.jpg


Nog eens 48 uur wachten.
YqMv3E4.jpg


En eindelijk proeven maar.
2VOPI05.jpg


66eQ2RM.jpg

 
Altijd super lekker zelf gerookte zalm. Wat heb je een mooi afdichtingsrandje op je wsm trouwens. Hoe heb je dat gedaan?
 
Lekker zeg
 
Altijd lekker!
Basis pekel is 2 delen zout, 1 deel suiker. Als je gedroogde dille op de zalm strooit en deze daarna bedekt met de pekel, dan blijft de dille aan de zalm plakken. Ook na het afspoelen. Voegt smaak toe en ziet er leuk uit  ;)
 
Gerookte zalm, heerlijk warm of koud altijd lekker. :)

@ Ceriel.

Ik heb even een vraagje.
De hoeveelheid zout en suiker komt overeen met het recept van Ralph maar van de kruiden proefde hij niet zoveel.
Is 14 gr. dan wellicht te weinig voor een zijde van 1 kg.? :-?



 
Erg lekker

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Hans zei:
De hoeveelheid zout en suiker komt overeen met het recept van Ralph maar van de kruiden proefde hij niet zoveel.
Is 14 gr. dan wellicht te weinig voor een zijde van 1 kg.? :-?
Ik denk dat de smaken van zalm, zout en rook te sterk zijn om 3 kruidnagels en een paar jeneverbessen te kunnen proeven. Persoonlijk vraag ik me af of dit een toegevoegde waarde heeft bij zalm..
 
Ceriel zei:
Hans zei:
De hoeveelheid zout en suiker komt overeen met het recept van Ralph maar van de kruiden proefde hij niet zoveel.
Is 14 gr. dan wellicht te weinig voor een zijde van 1 kg.? :-?
Ik denk dat de smaken van zalm, zout en rook te sterk zijn om 3 kruidnagels en een paar jeneverbessen te kunnen proeven. Persoonlijk vraag ik me af of dit een toegevoegde waarde heeft bij zalm..

Dank voor je reactie Ceriel,
In een eerder topic kwam ik deze video tegen,

https://www.youtube.com/watch?v=FKYdg8ir578

Worden i.d.d. veel meer kruiden gebruikt, weer iets om over na te denken  ;)
 
Lekker! Ook mijn ervaring dat je kruiden niet meer terug proeft. En eerlijk gezegd mis ik deze ook niet. Ook zou erg lekker!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hier hetzelfde; gebruik alleen de basis droge pekel van 2:1 / grof zeezout:bruine suiker.

Hoeveelheid meet ik nooit af, maar ik gebruik denk ik makkelijk 3-4kg pekel voor twee hele zalmzijdes. Mijn pekeltijd in een aluminium bak is ongeveer 6 uur op gewoon kamertemperatuur. Dan 24 uur onafgedekt drogen in de koelkast. Vervolgens is de rooktijd in 2-3 sessies met een CSG 24-32 uur, wat voor mij het best werkt en dan gebruik ik een mix van 2:1 beuken:eiken.
 
Ziet er heerlijk uit, moeten we ook weer eens gaan maken  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan