BasBQ
Beef en Steak

Worsten open aan de uiteinden...?

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Ik geef gelijk toe dat het 'knopen' van m'n worsten nog niet m'n sterkste punt is, maar iemand enig idee waarom dit bij alle 4 de worsten gebeurt? Ik heb voor het eerst de kip jalapeño worsten van Wateetons gemaakt, erg lekker, maar dit dus. De rest ligt nog in de koelkast. Ik heb ze niet te vol gestopt en zeker niet te hoog gebakken. Ik denk dus dat het aan het knopen ligt. Maar mss hebben jullie nog goede tips? Ook op het gebied van knopen? Thnx!
Ps: bij eerste worsten is dit nog niet zo voorgekomen. Wel een enkele, maar niet alle worsten in de pan.
f595bc1d71380e1a67d8c75d0d8fa4ed.jpg
420f89dbd7219002d4d84a711d1b12ac.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helaas geen tips, maar dat gebeurt bij de worsten van mijn slager ook wel.
ze smaken er niet minder om.
 
Helaas geen tips, maar dat gebeurt bij de worsten van mijn slager ook wel.
ze smaken er niet minder om.
Ok, ik had het dus nog niet in dergelijke mate ervaren. Maar ze smaken zelfs nog meer dan gister de test worst! Super!
 
Hoeveel keer heb je ze geslingerd? Want echt knopen is het natuurlijk niet, ik slinger de worstjes zoals wateetons zegt 10 to 15 keer rond.
 
Ewald +1, zo te zien vaker ronddraaien
 
Daar hebben jullie wel een punt... ik denk dat ik maar 6 x draai ofzo. Ik slinger ze, maar heb nog wel wat moeite met dat slingeren. Ik sla er steeds één over, maar als ik een stuk plat druk om daar te draaien, dan gaat er toch vaak iets niet goed. Hij wordt te strak of ik krijg niet genoeg ruimte om te draaien... Ik ben daar dus nog niet zo handig in. Moet ik toch nog minder vullen? Het vel staat nog niet strak, zoals ik het nu doe. En ik heb het andere uiteinde dan nog niet geknoopt, dus er is bewegingsvrijheid...
 
Ik vind het net zalig als ze er zo uitzien. Is jeugdsentiment. Bij de oma zagen ze er ook uit en die kwamen van de beenhouwer.
 
Daar hebben jullie wel een punt... ik denk dat ik maar 6 x draai ofzo. Ik slinger ze, maar heb nog wel wat moeite met dat slingeren. Ik sla er steeds één over, maar als ik een stuk plat druk om daar te draaien, dan gaat er toch vaak iets niet goed. Hij wordt te strak of ik krijg niet genoeg ruimte om te draaien... Ik ben daar dus nog niet zo handig in. Moet ik toch nog minder vullen? Het vel staat nog niet strak, zoals ik het nu doe. En ik heb het andere uiteinde dan nog niet geknoopt, dus er is bewegingsvrijheid...

Oefening baart kunst, hier gaat er ook nog wel eens wat fout. Daar hoef je je niet voor te schamen.;)
 
Oefening baart kunst, hier gaat er ook nog wel eens wat fout. Daar hoef je je niet voor te schamen.;)
Oh nee hoor, al werd ik wel even pissig toen het gebeurde. Ik hou van perfectie bij dit soort hobby's. Maar ik moet dus nog even uitvogelen hoe ik genoeg ruimte tussen m'n worsten kan krijgen om te slingeren, zonder dat er aan één van de kanten te veel spanning ontstaat...
 
Oh nee hoor, al werd ik wel even pissig toen het gebeurde. Ik hou van perfectie bij dit soort hobby's. Maar ik moet dus nog even uitvogelen hoe ik genoeg ruimte tussen m'n worsten kan krijgen om te slingeren, zonder dat er aan één van de kanten te veel spanning ontstaat...
de worst afknijpen richting het open eind van de hele string, dan duw je het deeg als het ware een klein beetje naar het open einde toe, zo ontstaat de minste spanning in een worst
 
@Ewald +1
hier nog een filmpje waar op een gegeven moment het draaien wordt voorgedaan.

ik doe het zo:
- uiteinde darm dichtknopen
- worstje 2 afmeten door het worstdeeg af te knijpen (worstje 1 is dan ook meteen afgemeten)
- worstje 2 een voldoende aantal keren slingeren (of draaien zoals op het filmpje). Belangrijk is dat er op het draaipunt GEEN worstdeeg dit. Het moet een "strakke draai" zijn
- worstje 4 afmeten door het worstdeeg af te knijpen (worstje 3 is dan ook meteen afgemeten)
- worstje 4 een voldoende aantal keren slingeren (of draaien zoals op het filmpje). Belangrijk is dat er op het draaipunt GEEN worstdeeg dit. Het moet een "strakke draai" zijn
- enz
 
hmmm, in het filmpje wordt er anders gedraaid dan in het boek de worstbijbel en hoe jij het vertelt Rick,
Wij slaan (volgens de worstbijbel) 1 worst over, wat begrijpelijk is. We beginnen bij worst 1 dan wordt worst 2 gevormd door worst 3 te slingeren en worst 4 door worst 5 te slingeren etc, blz. 411 en 412 van de worstbijbel
Zoals in het filmpje uitgelegd draait 1 worsteinde altijd 2 kanten op, dat is niet de methode uit de worstbijbel.
 
Bedankt voor nog wat extra uitleg mannen! Ik heb vandaag de worsten die de eetlust hebben overleefd gevacumeerd en in de vriezer gelegd. Maar toen ik daarvoor dacht de puntjes nog wat extra te twisten, gewoon tussen duim en wijsvinger, merkte ik dat de darm daar vrij snel al scheurde. Dus ik heb nu eigenlijk het vermoeden dat het ook deels aan de darm ligt. Ik denk dat die nu een klein maandje in het zout lag, nog op z'n strip. Ik ga er van uit dat dat moet kunnen, maar mss niet de beste manier van bewaren?
Ik weet dat mijn slinger skillz nog onder de maat zijn, vooralllll dooooorrgaan dus!
 
hmmm, in het filmpje wordt er anders gedraaid dan in het boek de worstbijbel en hoe jij het vertelt Rick,
Wij slaan (volgens de worstbijbel) 1 worst over, wat begrijpelijk is. We beginnen bij worst 1 dan wordt worst 2 gevormd door worst 3 te slingeren en worst 4 door worst 5 te slingeren etc, blz. 411 en 412 van de worstbijbel
Zoals in het filmpje uitgelegd draait 1 worsteinde altijd 2 kanten op, dat is niet de methode uit de worstbijbel.
klopt, het filmpje laat het niet zien hoe wij het doen. Wij "slingeren" en in het filmpje wordt gedraaid.
Ik kon alleen niet zo snel een "slingerfilmpje" vinden 😊
 
Bedankt voor nog wat extra uitleg mannen! Ik heb vandaag de worsten die de eetlust hebben overleefd gevacumeerd en in de vriezer gelegd. Maar toen ik daarvoor dacht de puntjes nog wat extra te twisten, gewoon tussen duim en wijsvinger, merkte ik dat de darm daar vrij snel al scheurde. Dus ik heb nu eigenlijk het vermoeden dat het ook deels aan de darm ligt. Ik denk dat die nu een klein maandje in het zout lag, nog op z'n strip. Ik ga er van uit dat dat moet kunnen, maar mss niet de beste manier van bewaren?
Ik weet dat mijn slinger skillz nog onder de maat zijn, vooralllll dooooorrgaan dus!
Darm in het zout (op zo een strip) kan je echt heeeeeel lang bewaren, in de koelkast uiteraard. een maandje is niks, dus daar kan het niet aan liggen.
Heb je de darm wel goed gespoeld en geweekt? Eerst goed spoelen en daarna laat ik de darm in een met water gevulde gootsteen liggen. Ondertussen begin ik aan het draaien van het gehakt e.d. Darm wordt hier zeker een uurtje geweekt. Als het goed geweekt is kan darm nog best veel hebben hoor, vind ik. Als het nog te hard is dan is het redelijk kwetsbaar.
Maar zoals je zelf aangeeft: gewoon nog een keer maken, en nog een keer, en nog een keer, en........
 
Ok, dan ligt het wellicht niet daar aan. Ik spoel en week de darmen altijd goed. Deze keer lagen ze denk ik zeker wel 4 uur in het water. Nou goed, ik ga wel merken volgende keer of het beter gaat. Vast wel. In ieder geval al wat tips zover...
 
De darmen hebben de reactie om te krimpen tijdens het bakken.
Als je er een heel slap deeg in steekt worden ze door de warmte volledig samen getrokken en komt al het deeg er uit.

Behalve strakker slinger zodat ze beter afsluiten lijkt het me niet dat je veel kan veranderen.
Op zich vind ik het wel mooi dat er zo 2 stukjes aan de worstjes hangen, geeft een ambachtelijke touch.
 
Ja, het zit m wellicht vnl in het strakker slingeren idd. En ja, rustiek ziet het er zo wel uit zeg ik ook altijd als m'n broden niet uit de oven komen zoals ik wil. Punt is, ik geef een deel van m'n worsten ook weg dus heb ik het liefst dat de mooi blijven in hun pan ook. Maar ja, het is idd puur esthetisch... De smaak en de sappigheid blijven top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan