BasBQ
Beef en Steak

Wood chips kamado

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Doorgaans gebruik ik wood chunks voor het roken, maar ik heb ook nog een boel wood chips op voorraad. In de Weber pakte ik deze in een stuk aluminiumfolie en prikte er wat gaatjes in als 'rookbommetje'.

Kan ik die methode ook in de kamado gebruiken of kan ik de (in water geweekte) chips beter gewoon direct op de kolen strooien.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
 
Enige verschil tussen je kamado en weber is dat de weber minder stabiel is en meer kolen verbruikt. Qua rookhout moet je dezelfde taktiek volgen
 
Het kan maar ik ben absoluut tegen aluminium folie in de kolen.

1 maal heb ik gehad dat de alu folie opgebrand was, lekker giftig...
Daarom, doe ik het NOOIT meer.

Kan je beter je snippers laten weten zodat ze niet direct opgebrand zijn tegen dat je deksel dicht is.
 
gewoon even weken en vlak voordat je je gerecht op het rooster legt de geweekte snippers erop en meteen het deksel dicht.
alu folie zou ik ook niet gebruiken

voor gerechten die niet zo lang hoeven (worstjes, eendenborstje, etc.) zijn snippers ideaal. Een chunck kan nog wel eens te groot zijn en daardoor nog blijven roken als je gerecht al klaar is. Snippers zijn beter te doseren en roken sneller op.
voor langere sessie gebruik ik chunks, voor even een paar worstjes gebruik ik (geweekte) snippers.
lekker uitproberen en kijken wat voor jou werkt.
 
Ik doe ze nooit weken dat geeft alleen waterdamp. Alu folie ook niet zeker omdat het dunne spul van de supermarkt gewoon verdwijnt en dus niet gezond kan zijn.
 
Dat is dus het vervelende van dit forum. Als ik dit dan allemaal lees, weet ik het zeker. Ik heb een smokerbox nodig..
 
Ik doe ze nooit weken dat geeft alleen waterdamp.
Klopt helemaal. Alleen het voorkomt dat ze meteen in de fik vliegen. Het geeft je iets meer tijd maar verder voegt het niets toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan