BasBQ
Beef en Steak

Welke soort rooster voor mijn WGA

 
 

Faxie

Stoker
Berichten
309
Net de gelukkige eigenaar geworden van een WGA en nu vraag ik mijzelf af wat voor soort rooster nu het beste werkt. Ik heb ondertussen al RVS, gietijzer en aluminium voorbij zien komen, dus ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar GrillGrates vanwege het lage gewicht, maar hoe verhoudt zich dat tov bv gietijzer?
 
Wat wil je ermee gaan doen?

RVS is niet licht, maar wel stevig en robuust, naar mijn idee ook een goede warmte geleiding.

Aluminium is lichtgewicht, maar beschadigt ook makkelijker omdat het zachter is dan staal. Hoe alu de warmte verdeelt, weet ik niet.

Gietijzer wordt vooral heet en blijf lang warmte vasthouden, ideaal om direct te grillen. Maar is zwaar en als je het laat vallen breekt het relatief makkelijk.

grill Guru Large 21", aldi-ei 13", zelfbouw UDS, zelfbouw 50 ltr BeerFustQ
 
Hij moet goed mee te nemen zijn voor picknicks etc. Maar thuis een sate/steak etc moet ook kunnen (hoef ik niet voor 2 stukjes de bastard aan te steken)
 
Is het rooster wat er bij zit niet goed?
 
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar op mijn kamado gebruik ik een gietijzeren roosten voor de grillmarks. Wil ook zoiets voor de WGA
 
Fan van gietijzer en gebruik deze varianten. De grillplate kan je omdraaien en heb je een gladde kant. Vind het de ideale sate en hamburger machine. Gladde kant boven voor uittjes enzo.

wgagietijzerr.jpg
wgagrill.jpg
D
 
Ik heb de GrillGrate besteld (naar aanleiding van berichten op dit forum). Ik kan altijd nog gietijzer er bij bestellen.
 
Ik heb ook Grill Grates voor mijn WGA en ook die Duitse roosters die Huib laat zien. Voordeel daarvan vind ik (in beide gevallen) dat de roosters deelbaar zijn en je dus lekker veel ruimte hebt voor accessoires. Ik gebruik het originele rooster niet maar deze afwisselend wel. Ik vind gietijzer fijner maar da's gewoon een gevoels kwestie denk ik.
 
Ik gebruik graag de gietijzer roosters, werkt prima met mooie grillmarks!

 
Ik heb erg lang zitten twijfelen voordat ik de GrilGrates (aluminium dus) bestelde. Doorslaggevend was het gewicht. Plan is namelijk om er vaak mee te gaan picknicken en thuis kan ik altijd de bastard aanslingeren als ik per se met gietijzer wil grillen.
 
Ik heb gisteren een RVS rooster besteld voor de WGA in 2 delen (spijlen 5mm dik) moet ik nog ontvangen, ben benieuwd)
Op mijn WGA ligt nu een Gietijzeren rooster in 2 delen, die heb ik nu zo'n jaar of 8 a 9.
Ik ben absoluut geen voorstander van gietijzeren roosters (skillets natuurlijk wel)
Het grote nadeel van Gietijzeren roosters is dat ze veel onderhoud nodig hebben, de patina die je erop zet door seasonnen, brandt op het directe gedeelte er gewoon weer vanaf, die kan die grote hitte niet aan Gevolg, die dingen gaan roesten waar je bijstaat.
Het standaardrooster van Weber is aardig maar gaat ook redelijk snel roesten, nu dus gekozen voor RVS, net als mijn oude 57 ook een RVS rooster heeft.
Voor het gewicht van gewoon staal tov. RVS hoef je niet zo bang te zijn RVS weegt wel iets meer maar het verschil is zeer weinig
Bijvoorbeeld:
een massief plaatje gewoon staal van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4180 gram
een massief plaatje RVS van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4230 gram
Een verschil van 50 gram en dat bij massief stalen platen

41 cm x 26 mm is overigens de afmeting (LxB) van een WGA rooster.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de GrillGrate ook voor de WGA. Houd er wel rekening mee dat de deksel niet goed meer sluit icm het GrillGrate rooster. De spijlen zijn net te hoog. Dus als je de WGA wil doven moeten de roosters er uit. En dan alle schuiven dicht. Ik gebruik de ze overigens vooral thuis om mooie grilmarks op stukken vlees te zetten.
Als ik op vakantie ga gebruik ik alleen het standaard rooster. GrillGrates gaan wel mee. Maar worden zelden gebruikt. Dit omdat de rooster er uit moeten om te doven.
 
Ik heb gisteren een RVS rooster besteld voor de WGA in 2 delen (spijlen 5mm dik) moet ik nog ontvangen, ben benieuwd)
Op mijn WGA ligt nu een Gietijzeren rooster in 2 delen, die heb ik nu zo'n jaar of 8 a 9.
Ik ben absoluut geen voorstander van gietijzeren roosters (skillets natuurlijk wel)
Het grote nadeel van Gietijzeren roosters is dat ze veel onderhoud nodig hebben, de patina die je erop zet door seasonnen, brandt op het directe gedeelte er gewoon weer vanaf, die kan die grote hitte niet aan Gevolg, die dingen gaan roesten waar je bijstaat.
Het standaardrooster van Weber is aardig maar gaat ook redelijk snel roesten, nu dus gekozen voor RVS, net als mijn oude 57 ook een RVS rooster heeft.
Voor het gewicht van gewoon staal tov. RVS hoef je niet zo bang te zijn RVS weegt wel iets meer maar het verschil is zeer weinig
Bijvoorbeeld:
een massief plaatje gewoon staal van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4180 gram
een massief plaatje RVS van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4230 gram
Een verschil van 50 gram en dat bij massief stalen platen

41 cm x 26 mm is overigens de afmeting (LxB) van een WGA rooster.
Waar heb je de r.v.s. roostersbesteld als ik vragen mag Ewald en laat je nog weten hoe e.a. bevalt ook het sluiten van het deksel 'k ben erg nieuwsgierig omdat je al zo lang met gietijzer werkt.
 
Vandaag binnen gekomen RVS WGA rooster in 2 delen

1620988790218.png

1620988815257.png
 
Mooi stevig rooster en zo te zien genoeg ruimte voor het deksel ga je veel plezier van hebben.;)
 
Ik heb de GrillGrate ook voor de WGA. Houd er wel rekening mee dat de deksel niet goed meer sluit icm het GrillGrate rooster. De spijlen zijn net te hoog. Dus als je de WGA wil doven moeten de roosters er uit. En dan alle schuiven dicht. Ik gebruik de ze overigens vooral thuis om mooie grilmarks op stukken vlees te zetten.
Als ik op vakantie ga gebruik ik alleen het standaard rooster. GrillGrates gaan wel mee. Maar worden zelden gebruikt. Dit omdat de rooster er uit moeten om te doven.
Dat van het niet dicht doen kwam ik vandaag ook achter. Ga er eens over brainstormen (afslijpen/extra rand maken van metalen strip)
 
Ik heb gisteren een RVS rooster besteld voor de WGA in 2 delen (spijlen 5mm dik) moet ik nog ontvangen, ben benieuwd)
Op mijn WGA ligt nu een Gietijzeren rooster in 2 delen, die heb ik nu zo'n jaar of 8 a 9.
Ik ben absoluut geen voorstander van gietijzeren roosters (skillets natuurlijk wel)
Het grote nadeel van Gietijzeren roosters is dat ze veel onderhoud nodig hebben, de patina die je erop zet door seasonnen, brandt op het directe gedeelte er gewoon weer vanaf, die kan die grote hitte niet aan Gevolg, die dingen gaan roesten waar je bijstaat.
Het standaardrooster van Weber is aardig maar gaat ook redelijk snel roesten, nu dus gekozen voor RVS, net als mijn oude 57 ook een RVS rooster heeft.
Voor het gewicht van gewoon staal tov. RVS hoef je niet zo bang te zijn RVS weegt wel iets meer maar het verschil is zeer weinig
Bijvoorbeeld:
een massief plaatje gewoon staal van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4180 gram
een massief plaatje RVS van 41 cm x 26 cm en 5 mm dik weegt 4230 gram
Een verschil van 50 gram en dat bij massief stalen platen

41 cm x 26 mm is overigens de afmeting (LxB) van een WGA rooster.
Deze begrijp is niet zo goed. Geen voorstander van gietijzeren roosters maar wel 8 jaar in gebruik. Het roesten waar je bij staat heeft wellicht te maken met het verkeerd gebruiken.

Een season aanbrengen op een gietijzeren BBQ rooster is een overbodig iets. De hoge temperaturen heeft een reiniigende werking op gietijzeren roosters. RVS en gieitijzer hebben specifieke eigenschappen en het meest grote verschil is het vasthouden van de warmte. Zou ze beiden niet willen missen. Als je het goed gebruikt laat het te grillen product vanzelf los en plakt niet en laat niet al teveel resten achter op het rooster.

Ga je met een pannenspons of staalborstel te keer op een gietijzeren rooster dan vraag je er zelf om. Schoonbranden en daarna even invetten en klaar. Zelf gebruik ik daarvoor een spray van olijfolie. Twee seconden werk. Als het rooster nog vet is dan kan je deze handeling achterwege laten. Bij het opnieuw op temperatuur brengen van de BBQ brand het weer schoon. Ook RVS zal je tijd aan moeten besteden om het schoon te houden. Het schoonbranden van je Q is sowieso om de zoveel tijd een vereiste wil je het fris houden.
 
Laatst bewerkt:
Deze begrijp is niet zo goed. Geen voorstander van gietijzeren roosters maar wel 8 jaar in gebruik. Het roesten waar je bij staat heeft wellicht te maken met het verkeerd gebruiken.

Een season aanbrengen op een gietijzeren BBQ rooster is een overbodig iets. De hoge temperaturen heeft een reiniigende werking op gietijzeren roosters. RVS en gieitijzer hebben specifieke eigenschappen en het meest grote verschil is het vasthouden van de warmte. Zou ze beiden niet willen missen. Als je het goed gebruikt laat het te grillen product vanzelf los en plakt niet en laat niet al teveel resten achter op het rooster.

Ga je met een pannenspons of staalborstel te keer op een gietijzeren rooster dan vraag je er zelf om. Schoonbranden en daarna even invetten en klaar. Zelf gebruik ik daarvoor een spray van olijfolie. Twee seconden werk. Als het rooster nog vet is dan kan je deze handeling achterwege laten. Bij het opnieuw op temperatuur brengen van de BBQ brand het weer schoon. Ook RVS zal je tijd aan moeten besteden om het schoon te houden. Het schoonbranden van je Q is sowieso om de zoveel tijd een vereiste wil je het fris houden.
Ik gebruik mijn WGA niet zo vaak meer mede door de Gietijzeren roosters, die gewoon een hoop meer onderhoud nodig hebben dan bijvoorbeeld RVS roosters, en ik zie het nut niet van Gietijzer buiten het feit dat ze goed warmte geleiden maar dat doet gewoon staal en RVS ook.
Grill marks zien er leuk uit maar hebben weinig toegevoegde waarde op de smaak, dat mooie bruine (Maillard reactie) wil je op het hele oppervlak van je vlees en niet een paar strepen, en dat kan ook met een gewoon rooster.

Deze link naar Amazing Ribs legt precies uit hoe ik er ook over denk.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan