BasBQ
Beef en Steak

Wedstrijd pulled pork op de WSM [update]

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.925
Voor morgen staat een familiedag op de planning. Het staat er allemaal weer wat beter voor en het jaarlijkse event kan weer een beetje, dus we gaan er voor. Alles buiten en lekker gespreid. De organisatoren van dit jaar zaten hier met kraamvisite en toen kwam ter sprake dat er wel een bbq kon.. Ik met m'n grote mond; "Ach, ik kan je wel helpen met pulled pork." Nou, dat het met beide handen werd aangenomen is een understatement 😂.

Ik heb tot op heden altijd het simpele recept gevolgd van noskos, en vond het wel eens tijd om het wedstrijd recept te volgen. Ook we een leuk! Inmiddels ook in bezit van een marinade spuit, dus geen excuus meer over.

Gisteren begonnen met het maken van de marinade en die geïnjecteerd.
3A42E9E7-5981-4BD5-BAFF-E5A2A6E82200.jpeg


Tegelijkertijd de rub bij elkaar gegooid. Helaas was mijn Noskos rub op dus wilde ik eerst naar de basis rub wijken. Achteraf bleek dat ik alle uien granulaat nodig had voor de marinade en vond ik met een geluk het recept van de Southern Succor Pork Rub, snel in elkaar geflanst en erg lekker!
E7E0E294-1433-4C75-AF4E-F7400A8C259D.jpeg

749C63FD-DC09-42AF-B84D-39AB69C6FE03.jpeg


Deze over de procureur van 3.0 kg gestrooid en beter ingepakt dan mijn kinderen die avond. Tot de volgende dag.
5D205117-B0EA-4672-A60C-45D08D510AC6.jpeg

55652FC7-B037-471B-BDED-455868143179.jpeg


Vanmorgen vroeg begonnen met de wsm aansteken. Ik wilde enorm vroeg beginnen, maar, man, wat lag mijn bed lekker!

Dus iets later dan gepland de wsm aangestoken.
011E2C20-F6BA-4FD0-94DB-500DD207950A.jpeg


Om vervolgens dat lekkere varkentje neer te leggen op de wsm, in de rook van appelhout.
F806DC87-40BA-465A-9A4A-0DD90A9C9B86.jpeg


De wsm liep zachtjes op naar de 120 en daar konden we hem prima houden. Onze druktemaker van 2 was bij opa en oma, dus ik kon beneden werken en de wsm vanaf daar lekker in de gaten houden.

De 74 graden heeft hij niet gered, dus na 5 uurtjes zat ik klaar achter de laptop met mijn PP Glaze te wachten tot de 5 uur timing.
BFC65895-940E-4DA6-98AB-D1DF5586871B.jpeg


En toen de timer ging, zag ik in plaats van een deksel, na 5 uur weer mijn mooie varkentje.
BD206B45-197B-4EF4-9F5D-CE3FFFAC4819.jpeg


De PP Glaze was opgewarmd en deze eroverheen gegooid. Het was een beetje veel.. Volgende keer misschien halve receptje pakken dat was genoeg geweest.
B8DE605B-4622-4BE3-ACBD-0B42C653F6E1.jpeg


Weer 2 uurtjes verder werken, met af en toe een klein tikje aan een schuifje.
En toen die timer weer af ging zag het er als volgt uit:
216C92B6-57A2-41B2-AC9D-3EC8F7F32D4D.jpeg


Dus inpakken die hap, en weer geduld tot de 88 graden eens geraakt werd. Met het inpakken zat ik op ongeveer 74.
ED04E94E-D2BE-4AC8-B5BC-F123400E3177.jpeg


88 graden gehaald, piep!
Prik.. Nee hoor..
90 graden, prik.. Nee hoor
92? Nee. 94, ach ik wacht nog wel even tot 95.. Toen was het al 96 en vond ik hem goed.
96 graden.. Pfff.

E15E8113-76A3-423D-9B61-8D9A18D2B891.jpeg


Uitwasemen, weer inpakken, rusten..
En dan tijd om te zien hoe het gelukt is.
340E7E02-98DC-4406-A889-CB52303BCC75.jpeg

8C6AFF69-C16A-4AA9-AC80-FFD546011DBB.jpeg

8BF1CF77-0DFC-437D-B397-1C4BB9734957.jpeg

D042EA5C-70B7-4983-ABDF-85B8B98FC399.jpeg


Dit zegt genoeg hé?
Mijn hemel.
Ik ga 'm vaker zo maken.. Het is een hoop meer werk maar wat een sappig mals vlees. Heer-lijk!

De eindsaus bij elkaar gegooid (toevallig exact 125ml sap opgevangen) en die ga ik morgen op de familiedag locatie doorkoken en mengen.. Ik zal eens kijken of ik morgen een mooi plaatje kan maken van een broodje.

Leerpunten:
Snel weer
Injecteren is even werk, maar de moeite waard.
Echt geduld hebben en laat die temp maar stijgen, vertrouw op het prikken.
Niet meer van te voren maken want kan er niet vanaf blijven haha!!

Bedankt voor het lezen allemaal.
Bedankt @noskos voor je mooie recepten op jouw blog!
 
Dat Word document 😂😂😂

Mooie run zeg! Dit recept is ook echt mijn to go to mèt PP. Je familie mag zich gelukkig prijzen 😁
 
Dat is een goed gelukte versie hoor! Ik doe vaak de simpele versie, want simpel. Maar de injectie voegt echt wel een andere dimensie aan smaak toe. Het is wat meer werk inderdaad. Maar dat proef je (gelukkig) wel terug.
 
Aan de pulled pork zal het niet liggen op de familie dag. Ziet er heerlijk uit.

Vindt het ook altijd bijzonder dat je bijna blind kan gaan op 5 uur of 74 graden in fase 1 maar dat het in het laatste stukje toch op prikken aan komt.

En dat allemaal in combinatie met BELANGRIJK werk volgens het document.
Ik had een "pruts dag" op het werk en niet eens een pulled pork.......

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heerlijk Sander! Je mist 1 verbeterpunt; nog een procureur ernaast leggen 😉.
Haha Frits! Je hebt ook altijd gelijk hé 😂


Dat Word document 😂😂😂

Mooie run zeg! Dit recept is ook echt mijn to go to mèt PP. Je familie mag zich gelukkig prijzen 😁
Bedankt! Ik was al benieuwd of iemand het ging opvallen hehe.

Dat is een goed gelukte versie hoor! Ik doe vaak de simpele versie, want simpel. Maar de injectie voegt echt wel een andere dimensie aan smaak toe. Het is wat meer werk inderdaad. Maar dat proef je (gelukkig) wel terug.
Bedankt Dennis! Je hebt gelijk.. Het is een klap minder werk.. Daarintegen, als je toch bezig bent..
De simpele zal niet, nooit meer gemaakt worden in ieder geval!

Prachtige reportage! Leest lekker weg en de watertandende plaatjes tussendoor maken dat ik bijna m’n bed uit zou willen springen om ook aan de gang te gaan😬 🤤 lekker bezig geweest hoor👌🏼
Dank!
Aan de pulled pork zal het niet liggen op de familie dag. Ziet er heerlijk uit.

Vindt het ook altijd bijzonder dat je bijna blind kan gaan op 5 uur of 74 graden in fase 1 maar dat het in het laatste stukje toch op prikken aan komt.

En dat allemaal in combinatie met BELANGRIJK werk volgens het document.
Ik had een "pruts dag" op het werk en niet eens een pulled pork.......

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ik vind het altijd spannend dat je ongeveer 10 uur bezig bent en als je 'm een kwartier of half uurtje te vroeg eraf haalt je resultaat zoveel minder kan zijn 🙃

LEKKER MAN! Dat ziet er echt geweldig uit (y)

Bedankt!
 
Mooi verhaal en goed gelukt varkentje. Zit hier met een grote glimlach dit allemaal door te nmen😊
 
Dat je toch de concentratie nog kunt opbrengen om evengoed zo'n superbelangrijk document in elkaar te draaien, chapeau hoor!
 
Aan jou bijdrage voor de familiedag zal het niet liggen, die is goed.
En de laatste 8 graden kost wat geduld hè 😁


de glaze kan je ook met een kwastje aanbrengen
 
Mag ik aub 2! servetjes en een teiltje .. ?

Mooi gerecht en mooie plaatjes !
 
En de laatste 8 graden kost wat geduld hè 😁
de glaze kan je ook met een kwastje aanbrengen
Heel veel geduld! En dat terwijl in 't niet eens hoefde te eten toen.
Ik had idd een kwastje gebruikt om het uit te smeren. Volgende keer ietsje minder gebruiken.
 
Uiteraard de fantastische coleslaw van @Dominique erbij gedaan. Bedankt weer, voor de zoveelste keer.
77118AA0-BCE6-4FE0-94FE-941C6B598406.jpeg


En we hadden nog een schitterende zalmzijde in 2en gesneden, de ene Bobby flay, de andere met dille citroen.
8539846E-0645-469F-9F82-633AF1A07BD1.jpeg


De pulled pork aangelengd met de eindsaus, fantastisch.
479DA453-6EA2-409E-86C1-EE20177B4CED.jpeg


En lekkere witte bolletjes..
92E5C2E6-214F-47F4-9ACC-01D4CFA55938.jpeg


Deze jongen ligt in bed en gaat op z'n zij liggen met al die veren die in zijn bips geprikt zijn ;)
Het was top en we hebben de show gestolen.
 
Dat was lekker smullen. Er liggen bij mij ook nog 2 nekken te rusten bij -18 C. Zal prima in de smaak zijn gevallen bij iedereen.
 
Ziet er top uit zeg. Binnenkort maar eens beginnen aan mijn eerste PP. Zal smullen zijn geweest!
 
Als ik voor de bolletjes zorg, doe jij er dan wat vlees op ... :p
Dát ziet er ff lekker uit zeg ;)
 
Zo, deze heb ik even gemist. Wat een fantastische reportage Sander.
Heerlijk, zoals je meegezogen wordt in het hele proces. Zo erg dat geuren en smaak bijna echt zijn. Top.
En in combinatie met de hemelse Cole slaw +100 (just needed to mention it)

Hier Is het wedstrijd recept veruit favoriet. En je kan natuurlijk altijd zelf variëren met de injectie mix, saus en Rub. Erg leuk om te doen.

En helemaal met Frits eens, volgooien. Ook het 2e rooster. Als je toch aan de gang bent......

PS
Je begrijpt wat al die veren betekenen hé? Dat jij bij de eerstvolgende gelegenheid de cateraar bent......
 
Waar kan ik trouwens het recept vinden van die coleslaw? Ik koop meestal kant en klare bakken maar hee… zelf maken is altijd beter 😃
 
Dat was lekker smullen. Er liggen bij mij ook nog 2 nekken te rusten bij -18 C. Zal prima in de smaak zijn gevallen bij iedereen.
Ziet er top uit zeg. Binnenkort maar eens beginnen aan mijn eerste PP. Zal smullen zijn geweest!
Maar die zalm mag er ook wezen hoor!😍
Lekker zo op een zacht broodje, zou ik gelust hebben 😉
Bedankt! 🥰

Zo, deze heb ik even gemist. Wat een fantastische reportage Sander.
Heerlijk, zoals je meegezogen wordt in het hele proces. Zo erg dat geuren en smaak bijna echt zijn. Top.
En in combinatie met de hemelse Cole slaw +100 (just needed to mention it)

Hier Is het wedstrijd recept veruit favoriet. En je kan natuurlijk altijd zelf variëren met de injectie mix, saus en Rub. Erg leuk om te doen.

En helemaal met Frits eens, volgooien. Ook het 2e rooster. Als je toch aan de gang bent......

PS
Je begrijpt wat al die veren betekenen hé? Dat jij bij de eerstvolgende gelegenheid de cateraar bent......
Haha Rick, bedankt kerel!
Ik ben er ook bang voor.. Maar als je al die lovende woorden hoort is dat ook fijn natuurlijk.. Het is maar 1x per jaar 😜

Je maakt nooit meer een andere..
 
Terug
Bovenaan Onderaan