BasBQ
Beef en Steak

Wat zijn de verhoudingen bij een zelfbouwsmoker?

Lammert

Tondelzoeker
Berichten
5
Samen met mijn zwager gaan we twee smoker bbq bouwen. Nu is mijn vraag wat zijn de belangrijkste verhoudingen en maatvoeringen waar we rekening mee moeten houden? We hebben al een gasflessen van 7 kilo maat is rond 220 x lang 300 voor de vuurbox, en een fles van rond 376 x 630 voor de gril en een fles van rond 376 x 1300 voor de smoker.
De fles voor de smoker wordt iets minder hoog maar wil wel een vlakke bodem om ook rechtstreeks in de smoker te kunnen roken.
Weet iemand bijvoorbeeld hoe groot het gat moet zijn tussen de vuurbox en de gril en van de gril naar de smoker?

Iedereen alvast bedankt
 
Niet alles aan die calculator is helemaal zuiver. Het formaat firebox wordt bij kleine smokers veel te klein als je de calculator volgt. Uitlaat ben ik ook niet geheel zeker van of die berekeningen kloppen, ik heb tot nu toe tot nu toe groter aangehouden en dat heeft ook tot nu toe gewoon goed gewerkt, in zoverre dat ik juist denk dat als ik de calculator in deze gevolgd had er veel te weinig trek was geweest.

Het helpt wel met wat handvatten, maar volg ook gewoon je gevoel, als er echt een gouden standaard was geweest had iedereen de smokers wel op dezelfde manier gemaakt.

Ga er maar vanuit dat je als hij af is en je m een tijd in gebruik hebt je altijd verbeterpunten zal zien, dat is een mooie reden om een nieuwe verbeterde versie te bouwen en al je lessons learned op toe te passen

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Als ik de calculator volg dan is de fles voor de vuurbox veel te klein maar mijn gevoel zegt dat het niet zo is maar dan begint dus de twijfel weer toe te slaan!!! 🙈🤔

Het zijn wel uitwendige maten. Ga het eerst maar eens bij elkaar zetten.
 
Als ik je afmetingen zo lees vind ik de stookkamer in verhouding ook heel erg klein, optisch is dat sowieso een minder mooi gezicht maar brengt vuur technisch ook wel wat uitdagingen met zich mee. 22 rond 30 lang is denk ik niet groot genoeg om een fatsoenlijk vuurtje in te kunnen maken. daarnaast zit je direct tegen de gaarkamer aan te stoken, dat is voor je temperatuur ook niet goed. ik zou de stookkamer persoonlijk dezelfde diameter maken als de gaarkamer, en ongeveer 1/2 van de lengte van de gaarkamer aanhouden. dit is optisch mooi in verhouding en geeft je voldoende ruimte om een mooi vuur te stoken wat niet strak tegen de opening van de gaarkamer aan ligt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan