BasBQ
Beef en Steak

.

Wat komt er op tafel dit jaar met kerst?

  • Rund

  • Kip

  • Vis

  • Varken

  • We laten ons verrassen bij familie

  • Gourmetten ;-P

  • Overige soorten vlees


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Inmiddels is hier besloten dat ik eerste kerstdag de BBQ mag opstoken.
Aangezien particulieren helaas niet meer welkom zijn bij de groothandel, zal ik het moeten doen met wat in de vriezer ligt qua vlees. Ik heb nog een mooie picanha liggen, maar het bezoek mag geen rood vlees momenteel 😢. Verder heb ik nog 1.2kg varkensbuik liggen, dus nu zit ik te denken aan Parijs buikspek, ik heb alleen nog geen idee wat ik daarbij wil klaarmaken. Hasselback (roseval) aardappels met kruidenolie ofzo, en dan zal ik maar een frisse salade ertegenover zetten om al dat vet te compenseren, wellicht iemand ideeën?
 
Eerste kerstdag staat het eten klaar bij mijn ouders (voor het eerst in meer dan 20 jaar weer een kerst diner met mijn ouders....Corona met de horeca sluiting heeft zo ook zijn licht puntjes) dus dan geen bbq.

Tweede kerstdag mag de bbq aan met een heerlijke beenham, per instructies van de vrouw Honey glaced of niet. Voor het eerst dat we die gaan proberen hopelijk gaat dat goed komen. De bij gerechten moeten nog bepaald worden suggesties zijn zeer welkom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb nog twee stukken runderribben liggen van een kilo of 2 per stuk, wil die eens één klaar gaan maken met mijn nieuwe speeltje de Wartmann 1507 (sssssssssssssssssstt, dat is een sous vide stick en dat is hier vloeken in de kerk :) ). ga die eens 48 uur laten borrelen en daarna nog wat rook meegeven op de Q.
 
Gerookte kip cocktail
wagyu picanha van het spit
hasselback aardappelen
gegrilde chioggia bieten
groene asperges
nagerecht nog niet bekend
 
Hier gaan we gewoon heel de avond hapjes doen 😁
Op de BBQ:
  • Chicken wings
  • Moinkballs
  • Vlammetjes
  • Frikandelen burnt ends
  • Onion rings
  • Buikspek
  • Yakitori
  • Brushetta
Daarnaast waarschijnlijk nog wat ovenhapjes.
Klinkt geweldig. Maar mer meerdere BBQ’s? Of in een bepaalde volgorde qua temperatuur?
 
Nieuwjaar en kerstdag nog niet over nagedacht.

Kerstavond is het:
Nachoschotel met gehakt en de hele reutemeteut als voorgerecht.
Kreeft met groene asperges en tagliatelle.
Moelleux als dessert.
 
Klinkt geweldig. Maar mer meerdere BBQ’s? Of in een bepaalde volgorde qua temperatuur?
Alles tijdens de dag zo veel mogelijk voorgaren zodat ik a la minute kan afgrillen.
De exacte planning moet ik nog maken 😅
En alles op één outdoorchef 47cm keteltje :D
 
Helaas, pas op 2e kerstdag acte de présence. 24 en 25-12 aan het werk.

Tweede kerstdag:
- Voorgerecht: shared dining plankje; o.a. zelf gerookte zalm, zelf gerookte kip, zelf gerookte eend en wat hammen. Met een biertje of een mooie Ripassa.
- Tussengerecht: de gerookte knolselderij soep van Noskos. Frisse chardonnay of gruner veltiner. Frisje tegenover de bombastische rooksmaak.
- Hoofdgerecht: stukje longhaas, cote de boeuf Rubia Gallega, aardappel-knolselderij stamp, haricots vertes met bacon en wortel met pecorino. Nog niet helemaal uit. Barolo, Margeaux, Malbec of een mooie Madiran (zo paars dat het bijna zwart is in het glas).
- Nagerecht: ijsbombe. Mooi glaasje ijswijn.
- Afsluiter: uitgebreid kaasplankje. Port (40 jr oud) of sherry.
 
Eerste kerstdag traditiegetrouw eten bij mijn ouders dus we laten ons verrassen en tweede kerstdag traditiegetrouw lekker met z'n tweetjes thuis. De afgelopen 2 jaar hebben we kalkoen gegeten en dat is nu voor ons een traditie geworden dus we gaan weer voor een apple brined turkey :love:
Apple Brined Turkey | Het BBQ Genootschap de kalkoen is al gereserveerd🥳 erbij doen we stoofpeertjes, een witlof salade en iets van aardappel.
 
Ik dacht de kreeft gewoon de dag zelf te halen, totdat mijn vrouw zei, dat zo snel mogelijk te doen. Vorige week zag ik er in de lokale super 3 liggen en dacht dat het een makkie zou zijn. Ik daarnet voor vanalles en nog wat, en geen enkele :-(. Dus hopelijk ga ik er nog eentje vinden.
 
Eerste kerstdag traditiegetrouw eten bij mijn ouders dus we laten ons verrassen en tweede kerstdag traditiegetrouw lekker met z'n tweetjes thuis. De afgelopen 2 jaar hebben we kalkoen gegeten en dat is nu voor ons een traditie geworden dus we gaan weer voor een apple brined turkey :love:
Apple Brined Turkey | Het BBQ Genootschap de kalkoen is al gereserveerd erbij doen we stoofpeertjes, een witlof salade en iets van aardappel.
Ik verkoop zoveel kalkoenen en begrijp werkelijk waar niet waarom....
Pak nou volgend jaar een kapoen, vetter, malser en veel lekkerder
 
Ik ga bij schoon ouders en ouders eten en 3e kerstdag komt een vriend met partner, dan gaan we vooraf carpaccio eten, hoofdgerecht ribeye en als nagerecht chocolade taart
 
Hier gaan we gewoon heel de avond hapjes doen 😁
Op de BBQ:
  • Chicken wings
  • Moinkballs
  • Vlammetjes
  • Frikandelen burnt ends
  • Onion rings
  • Buikspek
  • Yakitori
  • Brushetta
Daarnaast waarschijnlijk nog wat ovenhapjes.
Nice! Gaan we hier ook doen, alleen dan wat minder gerechtjes. Pork Belly burnt ends, pulled pork, koudgerookte zalm en wat frisse bijgerechtjes. De familie moet zich maar conformeren aan mijn drang om te bbqen 😜
 
Ik verkoop zoveel kalkoenen en begrijp werkelijk waar niet waarom....
Pak nou volgend jaar een kapoen, vetter, malser en veel lekkerder

Totdat je de Apple Brined Turkey hebt gemaakt dan begrijp je waarom, ik hou het recept van Noskos aan die is echt fantastisch.
Ook een keer met een kip geprobeerd maar de vlag ging toen niet helemaal uit. Lijkt wel of deze brine specifiek voor de Kalkoen is gemaakt.
Eenmaal Kalkoen zo gemaakt en je wil niet anders meer.
 
Hier hebben we wat taken verdeeld.
Mijn inbreng;
- Brisket voor het hoofdgerecht;
- Terrine voor op de borrelplank;
- Appeltaart na;

Uiteraard komt mijn deel van de Q :)
 
Laatst bewerkt:
ik ga 1e kerstdag beenham klaarmaken op de bbq maar mijn vraag is moet je beenham van te voren pekelen?
 
Hangt er vanaf waar deze vandaan komt. De supermarkt hammetjes zijn al gepekeld, die bij pak hem beet Aalvink vandaan over het algemene niet.
 
Kerstavond ben ik er al redelijk uit.

Het wordt:
Zalmbonbon - pompoensoep - buikspek of porchetta met hasselbackaardappelen, gegrilde groene asperges en salade - kerstijstaart - kaasplankje en wat zaken te knabbelen.

Eerste kerstdag ben ik nog op zoek naar inspiratie. Hopelijk helpt dit forum daarbij. Mijn moeder neemt visragout mee als voorgerecht en mijn zus maakt het dessert. Maar moet nog even bedenken wat het hoofdgerecht wordt.

Tweede kerstdag geen visite. Wordt pyjamadag en restjes eten gok ik.
Helaas gooit Corona roet in het eten en is bezoek niet meer welkom. Maar in quarantaine kunnen we alsnog lekker koken.

Eerste kerstdag
Carpaccio - pompoensoep* - beenham* met hasselbackaardappelen*, stoofpeertjes*, haricots verts in serrano* en salade - kerstijstaart

Tweede kerstdag
Gerookte zalm - beef wellington* met groene asperges*, stoofpeertjes* en aardappelkroketjes - ijs - kaasplankje


De gerechten met een * worden op de Q gemaakt. (Behalve als het te hard regent).
 
Terug
Bovenaan Onderaan