BasBQ
Beef en Steak

Wat doe ik verkeerd? Minion methode

firestarter_K

Tondelzoeker
Berichten
21
Twee weken geleden heb ik spareribs gemaakt op mijn Weber 57cm kettle.

De Q ingedeeld zoals te zien op de foto. Het enige verschil is dat ik nu de niet aangestoken kolen (Ecobrasa) over het rekje uitgestrooid had en hier vervolgens de hete opgegooid heb. Ik heb hiervoor 16 hete kolen gebruikt.

Na het erop gestrooid te hebben van de hete kolen de schuiven opengelaten tot de temp naar de 95 graden ging. Vervolgens het onderste schuifje 1/4 open gelaten en de bovenste voor de helft geknepen.

Het eerste uur ging echt perfect, Q netjes steady op 114 graden, iets wat eerder niet lukte. Toen ik ging sprayen begon het probleem, de Q ging namelijk naar de 130 graden en bleef klimmen. Heb er uiteindelijk flink wat kolen uit moeten halen om de temp weer te laten zakken.

Wat heb ik fout gedaan? De schuiven te lang open laten staan, de volgende keer het onderste schuifje na het bereiken van de 90/95 graden helemaal dichtdoen of moet ik meer kolen in de kickstarter gebruiken zodat mijn begin temperatuur hoger is waardoor ik het onderste schuifje vanaf het begin al dicht kan laten?

197DE512-2DA6-457F-A5F2-2A25669E9CE7.jpeg
 
16 hete kolen is best veel, ik begin meest met 10 st en wat je zelf al aan geeft als je temperatuur blijft stijgen krijgt hij toch ergens zuurstof vandaan dus onderste schuif dicht tot bijna dicht als de gewenste temperatuur bijna bereikt is en bovenste schuif meestal ± ½ open afhankelijk van wat je temp. doet loopt hij toch nog op dan onderste helemaal dicht en liefst de klep dicht laten moet hij toch open om te sprayen dan zo kort mogelijk want iedere keer als je de klep open doet komt er zuurstof bij en zal je temperatuur stijgen.
 
16 hete kolen is best veel, ik begin meest met 10 st en wat je zelf al aan geeft als je temperatuur blijft stijgen krijgt hij toch ergens zuurstof vandaan dus onderste schuif dicht tot bijna dicht als de gewenste temperatuur bijna bereikt is en bovenste schuif meestal ± ½ open afhankelijk van wat je temp. doet loopt hij toch nog op dan onderste helemaal dicht en liefst de klep dicht laten moet hij toch open om te sprayen dan zo kort mogelijk want iedere keer als je de klep open doet komt er zuurstof bij en zal je temperatuur stijgen.

Hoe lang duurt het bij jou ongeveer voor de barbecue een temperatuur van 110 graden bereikt heeft? Want de vorige keer heb ik het geprobeerd met 12 stuks, maar toen kreeg ik hem niet hoger dan 90 graden, zelfs met de schuiven open. Leg jij de hete kolen verspreid of op een plaats op de koude kolen?
 
Hoe lang duurt het bij jou ongeveer voor de barbecue een temperatuur van 110 graden bereikt heeft? Want de vorige keer heb ik het geprobeerd met 12 stuks, maar toen kreeg ik hem niet hoger dan 90 graden, zelfs met de schuiven open. Leg jij de hete kolen verspreid of op een plaats op de koude kolen?

Heb ik eigenlijk nooit zo op gelet, ik gebruik ook EcoBrasa briketten en doe dat met een splitgrill op een Weber OTG 47 (destijds nu een wat grotere) en maak gebruik van de Minion methode en eigenlijk gaat dat altijd goed.





de 10 a 12 briketten steek ik dan aan één kant aan met een looftlighter omdat ik maar betrekkelijk weinig briketten kwijt kon moest ik na zo'n 6 a 7 uur wel eens bijvullen dat deed ik dan met koude briketten op het brandende deel en dan haalde ik de 11 a 12 uur met gemak (brisket)
Wat Kazango ook zegt gewoon veel doen dan zie je vanzelf wat er niet goed gaat
 
Verplaatst naar de Rookkamer, tip tricks en tutorials is nier voor vragen maar voor Tips, Tricks en Handleidingen geven
 
Of anders een Smokenator gebruiken ik heb nog 1 te koop:sneaky:
 
De temperatuur stijgt pas na het sprayen, dan keijgt je Q veel zuurstof.
Doe dan gelijk even je onderste schuiven voor 10 min dicht. Daarna weer terug.
Zo lees ik het ook, waarschijnlijk heeft het sprayen te lang geduurd waardoor er te veel zuurstof bij gekomen is en dat misschien nog wat extra blokjes aangestoken heeft waardoor de hitte gestegen is. Opzich is het niet gek dat de hitte stijgt als je de klep eraf trekt..

Neem bovenstaande tips mee, maar ik zou ook zeggen, doe de schuiven dicht voordat je de deksel eraf trekt, scheelt misschien ook weer iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan