BasBQ
Beef en Steak

Wafels bakken met Cast Iron wafelijzer

 

Mace

Kooltjesharker
Berichten
124
Hopelijk kunnen de doorgewinterde Q-ers hier me helpen met wat tips&tricks. Heb een aantal pogingen gedaan om met behulp van mijn Windmill Campstove en wafelijzer wafels te maken, maar dat draaide elke keer uit op een catastrofe!

Ondanks (volgens mij) goed voorverwarmen van beide delen van het wafelijzer en regelmatig keren, krijg ik óf een uit elkaar getrokken wafel die aangekoekt zit aan beide delen, óf één kant totaal verbrand en de andere zijde nog half gaar.....Ik gebruik een pak "Mississippi Belle Pancake & Waffle Mix" en in het elektrische tosti-ijzer gaat deze prima, ook poffertjes op gietijzer en de stove lukken goed.

Ik krijg die wafels echter maar niet goed, hoeveel ik ook invet, beide delen los verwarm, etc. Alle tips&tricks meer dan welkom!
 
Heb je hem wel goed geseasond, ingebrand .
Had ik ook met mijn poffertjes pan van gietijzer.
Wel 6x behandeld voor dat hij ze mooi los liet (de poffertjes)
 
Ja, ze komen pre-seasoned, maar heb ze voor eerste gebruik en na elke poging extra geseasoned.
 
Pre seasoned, lijkt mij niet voldoende om te gaan bakken maar meer bedoeld dat ze niet al gaan roesten .
Er is echt wel een goede anti aanbak laag nodig om beslag niet te laten plakken /vast bakken .
Denk toch dat je nog een paar keer goed moet inbranden .
Weet niet hoe je dat doet ,maar op de forum kun je wel vinden hoe het moet .
 
Heb geen ervaring met wafelijzers maar zou zeggen dat seasoning hetzelfde gaat dan met gietijzer.

pitmaster-X heeft hier een heel mooi filmpje van op YouTube staan.

komt erop neer dat je hem insmeert met een olie of vet en dit laat inbranden.
Als je dit een aantal keer doet heb je een natuurlijke anti-aanbaklaag.
 
Dacht gelijk aan de pannenkoeken waarvan de eerste bijna altijd de mist in gaat.
1 pan net niet heet genoeg.
2 pan niet vet genoeg.

Ik denk ook dat pre-seasoned niet voldoende is voor het benodigde anti aanbak laagje.
Dit is het probleem waarschijnlijk. Had ik de eerste keer ook last van, en toen draaide ik het ijzer met voorverwarmen niet. Nu pak ik de infrarood thermometer erbij om te kijken of ie warm ( genoeg is, 200 graden ofzo, de binnenkant). En goed vet houden met arachideolie/crisco/whatever bij het opwarmen. Dan brand je hem elke keer verder in. Ik kan hem ondertussen bijna met de compressor schoonblazen :ROFLMAO:
 
Ik heb hem dus goed geseasoned met Crisco, drie keer voor eerste gebruik en na de mislukte pogingen ook telkens 3 keer, na elke keer laten afkoelen.

Gebruik arachide olie om beide delen in te vetten en ben niet te zuinig. Controleer ook met een infrarood thermometer, probleem is dus dat ik niet beide zijden op 200 graden krijg. In de Campstove zitten 12 Windmill Briketten, schuif helemaal open. Zou ik daar iets aan moeten veranderen?
 
Mjah, dat zou kunnen, of nog ff langer geduld hebben. Wellicht zijn ze toch net niet helemaal gaar? Ik stak er nog wel eens een mes tussen om ze voorzichtig los te wrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan