BasBQ
Beef en Steak

Vuurbroeders diffuser...

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Middag allen.

Ik ben aan het overwegen om bij de Vuurbroeders een diffuser plate en het hitteschild aan te schaffen. Ziet er top uit allemaal. Het idee is om gewoon het indirecte deel van m'n 57 rooster te vergroten met de diffuser, daar issie ook vooral voor lijkt me. En het hitteschild spreekt ook voor zich denk ik.

Heeft iemand ervaring met deze artikelen voor in een WMT 57? Is het een nuttige aanvulling? Tips?
Ik hoor het graag. Ik ben wel iemand die best iets over heeft voor een mooiere en kwalitatief betere oplossing dan bijvoorbeeld een baksteen met aluminiumfolie als hitteschild en bij de wmt zit geen diffuser, wat ik wel jammer vond. Maar ik sta open voor allerlei ideeƫn. Het spul van Vuurbroeders ziet er zo op hun site iig goed uit.

Groetz
 
ik zat toevallig vanochtend naar deze te kijken: https://auraoutdoorproducts.com/products/kettle-zone

kan m alleen nog niet vinden met levering in nederland :(

de diffuser van vuurbroeders is als ik het zo zie een enkele plaat, die gaat hoe dan ook best wat stralingswarmte afgeven. ik weet niet of ik daar op het eerste oog zo weg van ben.
 
Om de indirecte ruimte van m'n kogel bbq wat te vergroten gebruik ik twee pizzastenen met ruimte ertussen zoals op de foto. (had ik nog liggen)
In plaats van de kip kan ik ook het rooster plaatsen + opvangbak en dus een groot gedeelte gebruiken om indirect te grillen. (denk ik)
Moet ik nog proberen. šŸ¤”


 
ik zat toevallig vanochtend naar deze te kijken: https://auraoutdoorproducts.com/products/kettle-zone

kan m alleen nog niet vinden met levering in nederland :(

de diffuser van vuurbroeders is als ik het zo zie een enkele plaat, die gaat hoe dan ook best wat stralingswarmte afgeven. ik weet niet of ik daar op het eerste oog zo weg van ben.
Die stralingswarmte... Hoeveel problemen geeft dat? Want als ik op rooster hoogte de temperatuur heb die ik wil, is dat toch altijd nog beter dan directe straling van kolen die ergens in een hoekje liggen te branden? Of werkt dat niet zo? En pizzastenen absorberen zeker meer warmte, maar worden toch ook tandjes heet en stralen dat dan toch weer uit of niet?
 
Die stralingswarmte... Hoeveel problemen geeft dat? Want als ik op rooster hoogte de temperatuur heb die ik wil, is dat toch altijd nog beter dan directe straling van kolen die ergens in een hoekje liggen te branden? Of werkt dat niet zo? En pizzastenen absorberen zeker meer warmte, maar worden toch ook tandjes heet en stralen dat dan toch weer uit of niet?
Die stalen plaat zit wat dichter op de kolen dan de optie die ik bijvoorbeeld deelde. Daar wordt het rooster juist hoger geplaatst zodat de diffuser op de originele rooster hoogte komt. Die afstand is dus al iets groter en kan er beter langs. Bij de optie van vuurbroeders moet de hete lucht aan de zijkant van de ring omhoog, maar voordat gebeurt wordt de plaat geraakt en dus warm. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft staal een veel hogere stralingswarmte dan steen. Tuurlijk zal het beter zijn dan zonder. Mega warm zal de plaat sowieso niet worden gezien je het eigenlijk alleen gebruikt met low and slow, maar toch ben ik er geen fan van.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Die stralingswarmte... Hoeveel problemen geeft dat? Want als ik op rooster hoogte de temperatuur heb die ik wil, is dat toch altijd nog beter dan directe straling van kolen die ergens in een hoekje liggen te branden? Of werkt dat niet zo? En pizzastenen absorberen zeker meer warmte, maar worden toch ook tandjes heet en stralen dat dan toch weer uit of niet?
Vandaar een dubbele met 2,5 cm ruimte ertussen ik denk dat dat wat warmte absorbeert .
Bij de kip ging dat prima zoals je ziet ik had hem niet graag op direct vuur gezet.
 
Ok, helder. Iemand ideeƫn over het hitteschild van de vuurbroeders? Ik kan me indenken dat dat sowieso directe straling bij split grill aardig wegneemt? Is zoiets echt een aanvulling? Ik denk het wel, want ik zie veel mensen met bakstenen en aluminiumfolie werken om het zelfde te bereiken.
 
Ok, interessant toch. Eerst wilde ik er niet zo aan, eerlijk gezegd... Maar aangezien je in de kamado ook alleen maar stenen diffusers ziet... Ik dacht dat ik nog ergens een oude pizza steen heb liggen. Moet dan alleen nog wel iets verzinnen voor de verhoging. Maar dat zal geen probleem worden. Ik zit nu eigenlijk te denken om van iets als kippengaas een soort mand te vormen waar de brandstof in gaat en de steen netjes op kan liggen... Makkelijk op te bergen ook, veel zuurstof (geen belemmeringen iig), hoogte zelf te bepalen. Heeft het aluminiumfolie nog een rol mbt de warmte, of is dat alleen om de steen "mooi" te houden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ok, interessant toch. Eerst wilde ik er niet zo aan, eerlijk gezegd... Maar aangezien je in de kamado ook alleen maar stenen diffusers ziet... Ik dacht dat ik nog ergens een oude pizza steen heb liggen. Moet dan alleen nog wel iets verzinnen voor de verhoging. Maar dat zal geen probleem worden. Ik zit nu eigenlijk te denken om van iets als kippengaas een soort mand te vormen waar de brandstof in gaat en de steen netjes op kan liggen... Makkelijk op te bergen ook, veel zuurstof (geen belemmeringen iig), hoogte zelf te bepalen. Heeft het aluminiumfolie nog een rol mbt de warmte, of is dat alleen om de steen "mooi" te houden?
Voornamelijk voor schoonhouden .
En als je steen groot genoeg is dit wellicht ook een optie



kan je er ook iets zwaars opzetten b.v. een D.O.

 
Ik heb er een van de vuurbroeders voor de weber 57 en ben er zeer tevreden over, super kwalitiet en bewerkt tegen het kromtrekken kortom vakmanschap voor een aannemelijke prijs !
 
Ik heb er een van de vuurbroeders voor de weber 57 en ben er zeer tevreden over, super kwalitiet en bewerkt tegen het kromtrekken kortom vakmanschap voor een aannemelijke prijs !
Bedoel je dan de diffuser of het hitteschild?
 
Diffuser = Hitteschild :)
 
De diffuser heb ik van hun en het hitteschild van Onlyfire op Amazon.UK
CCD7056A-0983-4E15-9F20-4597663E06E3.jpeg


B06DCBFC-00B7-4290-92FA-735ADBF94674.jpeg
 
Ok duidelijk. Tevreden dus over beide toevoegingen voor je Q en is het echt een aanwinst? En geeft de diffuser veel stralingswarmte af? Thnx vast
 
Ok duidelijk. Tevreden dus over beide toevoegingen voor je Q en is het echt een aanwinst? En geeft de diffuser veel stralingswarmte af? Thnx vast
Ik denk niet veel meer al dat je er in stopt diffuse wil zeggen wil zeggen afbuigen verstrooien dat doet ie dus dus de directe warmte van je vuurtje straalt niet rechtstreeks op je vlees . (kan wel eens handig zijn bij BCC of zo)
 
Zeer tevreden van, de SNS gebruik ik 80% van de tijd voor 3 personen meer als plaats genoeg op het rooster als er meer volk is gebruik ik de diffuser met minion methode dan heb je het gehele rooster indirect ter beschikking ;) zo werk ik 80% van de cooks de Onlyfire & DrippNGriddle pan Deluxe V2

A02EF62E-DF50-406B-B75C-15BE36B2F26C.jpeg


C6927EF4-0D6F-452C-9990-60508FA75197.jpeg
 
Ik heb afgelopen week ook een diffuser voor de weber 47 van ze ontvangen. Dit weekend proberen met Pulled Pork en Ribs

a9967f3ba96fdf3b83ac430a3ed3729d.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan