BasBQ
Beef en Steak

Vragen over Dutch Oven, Skillets etc.

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
Beste leden,

Hebben we hier een buitenkook expert? Iemand die veel met DO enz kookt, maar niet op de BBQ?

Ik wil namelijk wat spullen aanschaffen hiervoor. DO en Skillet(s). Ik ga uit van DO met pootjes en deksel met opstaande rand.

Maar heb toch wat vragen, noem me een amateur .. is al een compliment ;)

Paar jaar geleden op een natuurcamping al wat ervaring op gedaan met huurspullen.. maar ik kom er even geen wijs meer uit.

Ik ga dit jaar voor eerst als alleenstaande vader kamperen, op een camping met veel vuurplaatsen (tenzij verboden door droog weer)

Enfin:
Is een standaard vuurschaal prima om je DO en of Skillet op kwijt te kunnen? (Hebben ze bijvoorbeeld voor weinig bij winkels als Xenos)

Kan ik een DO/Skllet ook gewoon in het vuur zetten? Niet middenin, maar, zeg maar, wat brandende houtjes eronder leggen en erop leggen?

Als ik er voor zou kiezen met briketten(vaak de meest gebruikte warmte volgens mij) is dat niet enorm zonde van de briketten ? Als in.. er zijn er nogal wat nodig... Gaat m'n doos ecobrasa zo leeg?

Hoe om gaan met een DO en Skillet allebei op 1 moment gebruiken? Skillet voor bijv vlees ofzo...en DO voor whatever...

Hoop dat iemand me op weg kan helpen. Want dit moet het summum zijn van lekker kamperen en basic koken (en toch prachtige maaltijden willen maken).

Als er tips zijn voor goede boeken ofzo.. houd ik me ook aanbevolen hoor.

Hoop dat m'n vragen beetje helder zijn .. ik krijg het in m'n hoofd niet duidelijk ;)

Dank!
 
Als je voor koken op vuur ga is een DO met pootjes aan de onderzijde een goede optie, dan kan je kolen hout e.d. eronder leggen.
De deksel heeft een opstaande rand om de kolen ook op het deksel te kunnen leggen zodat de pan aan 2 zijde verhit word.

Je kan ze zo op het vuur zetten of op de briketten. Of het zonde is om briketten te gebruiken is aan jou, het zou “zonde” zijn om alles op te stoken om effe een eitje te bakken. Vooral de DO is voor gerechten die langer nodig hebben. Maar de keuze is aan jou.

Wat wel een aandachtspunt is is dat gietijzer, en dan zonder emaille, meer onderhoud nodig heeft i.v.m. roestvorming

Tuurlijk is het tegelijk te gebruiken, afhankelijk of je hitte bron groot genoeg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan