BasBQ
Beef en Steak

Vraag om een tip

Sjampowww

Tondelzoeker
Berichten
18
Hé mede qers,

Nu heb ik al een paar runs gedaan met m'n kamado nu heb ik een ding waarmee ik denk ik niet de enige ben.

Het volgende: als ik m'n kamado een half uur op een constante temperatuur heb wil ik m'n vlees op het rooster leggen.
Nu heb ik alles voor elkaar, de probe zit op z'n plek ,ik hoef alleen de klep even te openen en weer te sluiten.

Dus ik open de klep zonder iets aan de lucht schuiven te doen, leg het vlees op het rooster, en sluit de dome weer in het slotje.

Nu gebeurt het me eigenlijk altijd dat temperatuur in de dome behoorlijk stijgt.
Moet ik eerst de schuiven dicht zetten voor ik het vlees er op leg?
Ik gebruik 'Best charcoal White aok' dus volgens mij geen zacht soort houtskool.

Wat gaat er niet goed?
 
Even onderste schuif dicht, deksel open, vlees erop, deksel dicht, schuif terug naar gewenste stand.
 
Ik leg, zeker bij low en slow, het vlees na een kwartier op het rooster. Dan laat ik de temperatuur rustig oplopen en begin te knijpen als het te hard gaat. De dome hoeft dan de eerste 5 uur niet meer geopend te worden.
 
Beide antwoorden van Rob en Sjerome zijn dikke tips die ik onderschrijf.

Maar ik vraag me af wat behoorlijk stijgen in jouw beleving dan is. Want als je alles buiten de BBQ al helemaal goed georganiseerd hebt - en zo beschrijf je dat voor mij zeker - en je dus de deksel maar heel even open hebt om alles vlot te plaatsen en dan weer sluit, dan kàn de temperatuur niet ineens enorm stijgen. Een korte doorschieter van een graad of 10-20 kan wel natuurlijk, maar dat moet daarna heel vlot weer terug zakken zonder iets aan de schuiven te doen, immers, je had al een mooie stabiele situatie gecreëerd waarbij schuiven onder en boven mooi in verhouding staan. Als dat klopt dan zou je eerder verwachten dat een groot stuk koud vlees de temperatuur na een minuut of tien in de BBQ wat lager laat uitkomen dan daarvoor het geval was, omdat het koude vlees die ruimte afkoelt.

Dus ik zou zeggen, als je de door jou gekozen werkwijze volhoudt, kijk dan gewoon eens een half uurtje aan en zie wat de T doet. Ik verwacht dat 'ie vrij vlot weer terug komt richting het bereikte evenwicht. Dus gewoon even niet meer zoveel regelen maar het even de tijd geven.

Check, check, dubbel check, je hebt de conveggtor / platesetter ook al geplaatst voordat je het door jou beschreven evenwicht van 30 minuten hebt bereikt toch?
 
Zelf heb ik die ondervinding niet. Nu, het houtskool krijgt een boost van lucht en is logisch dat het stijgt. Daarom zo rap mogelijk open en dicht doen.

Als ik open, valt de temperatuur weg en loopt dan op het gemakje weer op. Daarna zal ik mss een tikkeltje moeten bijregelen na een 10 min of zo. Maar doorschieten heb ik nog niet voor gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ja de plate setter liggen er dan al in.
15 tot 20 graden stijgt de temperatuur dan ongeveer.
Ik denk dat ik dan ff meer geduld moet hebben, want begin na een minuut of 5 al te schuiven omdat ik bang ben voor doorschieten van de temperatuur in de kamado. 😅
Zal volgend weekend dr even langer vanaf proberen te blijven, bedankt voor de nuttige reactie
 
Dat lijkt me de oplossing. Immers, door het openen heb je even nieuwe zuurstof binnen gebracht, maar zolang je niets verandert boven en onder moet je weer terug komen bij het eerder bereikte evenwicht. Succes!
 
Ja de plate setter liggen er dan al in.
15 tot 20 graden stijgt de temperatuur dan ongeveer.
Ik denk dat ik dan ff meer geduld moet hebben, want begin na een minuut of 5 al te schuiven omdat ik bang ben voor doorschieten van de temperatuur in de kamado. 😅
Zal volgend weekend dr even langer vanaf proberen te blijven, bedankt voor de nuttige reactie

Ik merk dat als ik het margrietwiel / de schuif verstel het ongeveer 10 min duurt voordat de aanpassing (stabiel) zichtbaar is. Geduld is een schone zaak.
 
Wat al eerder gezegd is, sluit de onderste schuif eerst even. Door het openen kan er opeens veel zuurstof door deze schuif komen, wat je kolen op doet laaien. Dit is redelijk te voorkomen door de schuif ff dicht te doen, en daarna weer open op dezelfde stand, en even geduld hebben.

Ik doe bij L&S ook het vlees eerder er op dan dat deze op de juiste temperatuur is. Dat voorkomt ook een overshoot.
 
Ik doe bij L&S ook het vlees eerder er op dan dat deze op de juiste temperatuur is. Dat voorkomt ook een overshoot.
En geeft als bonus wat betere rook-opname in het begin!
 
Terug
Bovenaan Onderaan