BasBQ
Beef en Steak

Voorraad worst aanvullen

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Beste bbq collega's

Deze kerstvakantie leent zich uitermate goed om enkele voorraden weer eens aan te vullen
Na pulled pork, kroketten en bitterballen volgde gerookte zalm en kaas.
Vandaag stond worst op het programma.
Gekozen voor de onovertroffen jalapeno-cheddar worst en daarnaast een voor mij onbekende:
appel-pistache-sinaasappel worst, geinspireerd door @picosuma
Appel-pistache-sinaasappel worst | Het BBQ Genootschap

Bij de slager vlees en darm besteld
1 kilo voor de appel-pistache-sinaasappel
1,5 kilo voor de JC worst

De pic's

Lekker alles door de porkert draaien
DSC_1567.jpg


Hier staan de 2 batches klaar, al gemengd met de ingrediënten om weer even teruggekoeld te worden.
DSC_1568.jpg


Ondertussen darmpje spoelen en weken
DSC_1569.jpg


En vullen maar die darm. Hulp is dan erg handig
DSC_1570.jpg


Het resultaat
DSC_1571.jpg


En dan natuurlijk ff testen
DSC_1572.jpg


En wat eet je bij worst? Juist
DSC_1573.jpg


Het was weer eens goed gelukt. Wat is geeft worst maken toch ongelofelijk veel genoegdoening
Vriezertje ligt stampvol nu met al die voorraden. :cool:

@picosuma , dank voor het delen van het recept. Het is een heel lekker worstje al denk ik dat de smaken even de tijd nodig hebben om zich te zetten in de worst zodat ie later nog beter smaakt.

Dank voor het kijken.
Rick
 
Ohh Rick. Ik heb al zo veel te doen in deze vakantie en nu wil ik ook weer worst maken! Haha
Mooie plaatjes weer. En nu op je linkerzij geslapen na 2,5 kilo handmatig draaien? :D

Altijd handig om hulp te hebben bij het draaien inderdaad, ik zou niet zonder kunnen denk ik.
 
Ohh Rick. Ik heb al zo veel te doen in deze vakantie en nu wil ik ook weer worst maken! Haha
Mooie plaatjes weer. En nu op je linkerzij geslapen na 2,5 kilo handmatig draaien? :D

Altijd handig om hulp te hebben bij het draaien inderdaad, ik zou niet zonder kunnen denk ik.
Hoi Sander.
Dat had ik dus ook : ik moest deze vakantie echt weer eens worst maken.

Van dat draaien geen last alleen wel een beetje moe in de rug van al dat staan. Aanrecht en bekvam tafeltje zijn net te laag voor mij om lang aan te werken.
Ff een rondje met de hond en de stijfheid Is er wel weer uit 😁

Nee, ik zou het ook niet weten. In je eentje Is het best een gedoe.

Ik zie jou inzending graag verschijnen. Benieuwd wat je gaat doen (wil geen druk op je zetten hoor ;)😂)
 
Wow, wat zien je worsten er mooi uit. Heel knap gemaakt. Bedankt voor het delen.
 
Mooie worsten. Laat ze maar lekker smaken.
 
Mooie worgs weer Rick, en uiteraard weer mooi gegaard. Die worstspuit die ik gekocht heb, daarmee lukt het wel om in je eentje te vullen, duurt alleen langer, dat wel.
Met hulp gaat het gewoon vlotter en met minder geklooi, want de spuit moet tussendoor minimaal 1x opnieuw worden gevuld.
Ook ik wilde nog worstjes draaien in schapensnaren, weet niet of ik er nog aan toe kom deze vakantie.
Tante Miho Kimchi-kippenworstjes staan hier nog in de planning.
Vandaag eerst maar eens 6 kilo konijn, 2 wilde eenden, 2 patrijzen, 4 kwartels wat Lamshart, kippenlever en runderlever door de vleesmolen halen,
voor de knuffeltijgers:giggle:
 
Mooie worgs weer Rick, en uiteraard weer mooi gegaard. Die worstspuit die ik gekocht heb, daarmee lukt het wel om in je eentje te vullen, duurt alleen langer, dat wel.
Met hulp gaat het gewoon vlotter en met minder geklooi, want de spuit moet tussendoor minimaal 1x opnieuw worden gevuld.
Ook ik wilde nog worstjes draaien in schapensnaren, weet niet of ik er nog aan toe kom deze vakantie.
Tante Miho Kimchi-kippenworstjes staan hier nog in de planning.
Vandaag eerst maar eens 6 kilo konijn, 2 wilde eenden, 2 patrijzen, 4 kwartels wat Lamshart, kippenlever en runderlever door de vleesmolen halen,
voor de knuffeltijgers:giggle:
Dankje Ewald.

Das dan zo'n 10-12 kilo vlees voor jullie maatjes?
Ze worden verwend. Goed bezig. Laat ze maar genieten
 
[QUOTE="Ridevi71, post: 375570, member:
@picosuma , dank voor het delen van het recept. Het is een heel lekker worstje al denk ik dat de smaken even de tijd nodig hebben om zich te zetten in de worst zodat ie later nog beter smaakt.

Dank voor het kijken.
Rick[/QUOTE]

Mooi gelukt de worstjes het is inderdaad lekkerder als de smaken de tijd hebben want ze zijn heerlijk



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Je zal vast geen plek tekort komen in je vriezer ? 😱😉
 
Ik zie jou inzending graag verschijnen. Benieuwd wat je gaat doen (wil geen druk op je zetten hoor ;)😂)
Lieve Rick,

Ik kan de drang niet meer weerstaan. ik Moet een keer JC worst maken, en wil dat dit weekend doen.
Heb jij (als ervaren worstendraaier) HET beste recept voor JC worst? want volgens mij gaat er meer in dan alleen J en C.. :sneaky:
Mag ook per PB als je mij liever vind dan de rest van de lezers :p
 
  • Haha
Waarderingen: Jet
Lieve Rick,

Ik kan de drang niet meer weerstaan. ik Moet een keer JC worst maken, en wil dat dit weekend doen.
Heb jij (als ervaren worstendraaier) HET beste recept voor JC worst? want volgens mij gaat er meer in dan alleen J en C.. :sneaky:
Mag ook per PB als je mij liever vind dan de rest van de lezers :p
Je vraagt het zo lief, hier moet ik wel op antwoorden. 😁

Allereerst even een nuance : vind mezelf geen ervaren worstendraaier hoor. Heb het niet zo super vaak gedaan. Ben wel erg enthousiast, dat dan weer wel 😂
En of dit het beste recept Is?.......... Wij vinden het in ieder geval lekker

Ok, here we go.
Mijn recept Is grotendeels op dit recept gebaseerd https://www.bbqgenootschap.nl/threads/verse-worst-een-jalape-o-cheddar-variatie.13724/
Met de volgende aanpassingen :

Het worst vlees bestel ik bij de keurslager. Hij draait zelf ook worst en hij gaat uit van ongeveer 30% vet. Hamlappen en kinnebak levert hij want dat gebruikt hij ook. Ik laat het eigenlijk aan hem over.

Voor de jalapeños gebruik ik gesneden jalapeños in het zuur uit een potje, gewoon bij de jumbo. Bij ons staat het overigens in de hoek met Poolse producten. Voor 1500gr vlees een handje vol. Dat Is 1/3 tot 1/2 potje. Deze jalapeños zijn precies goed pittig. Verse lijken soms wat minder pittig te zijn en je wilt toch wel een beetje een gloedje op je tong. Wel goed het zuur er even afspoelen natuurlijk en in kleine snippers hakken of snijden.

Cheddar Is overigens ook bij de jumbo te krijgen in blokken van ca 100 gram. Die vinden we hier lekkerder dan de geraspte zakjes van appie.
De kaas rasp ik. Vind ik makkelijker mengen dan blokjes

Zwarte peper ipv witte peper

Als extra 3 gram knoflookpoeder 😋

Geen water of bier of ander vocht toegevoegd

Ik rook mijn spek of vlees niet van tevoren

Als het vlees door de molen Is gegaan, meng en kneed ik alles met de hand goed door. Daarna wordt de darm gevuld.

Uiteraard hygiënisch en koud werken, darmpje spoelen, enzovoort. Je kent het wel. Mengen van vlees en smaakmakers kan natuurlijk ook met de keukenmachine.

Je ziet het, een paar kleine aanpassingen (sommige zullen nauwelijks verschil maken, maar toch...) maar voor de rest eigenlijk conform het recept.
De belangrijkste wijziging die de smaak / beleving beïnvloed Is volgens mij de jalapeños uit een potje. Let hiermee wel een beetje op. Als het niet zo pittig hoeft gebruik dan wat minder. Proef er ook een vooraf.
Je kan natuurlijk altijd ff een klein burgertje van worst deeg in de pan bakken voordat je de darmen gaat vullen. Dan kan je eventueel nog wat aanpassen.

Maar voel jezelf vooral vrij om er een eigen draai aan te geven. Juist dat Is het mooie van worst.

Ben erg benieuwd naar wat je er van vindt Sander. Maar ook of je er iets aan zou veranderen en wat dan. Tenslotte heeft iedereen zijn eigen smaak.

Heul veul succes 💪

Rick
 
Man, ik heb een maat die wilde zo graag een keer worst maken met mij.. dus gevraagd of die zaterdag komt helpen; zegt ie zullen we rookworst maken? Dus nu zit ik met een dilemma. 2 kilo rookworst (1 kilo ieder) of 1 kilo rookworst en 1 kilo JC worst maar dan dus wel enorm veel werk tussendoor met schoonmaken etc :(
JC worst klinkt zo lekker. Ik ga er eens lekker op slapen.
Super bedankt Rick! Ik kwam thuis met de gedachten: ik ga 2 kilo rookworst maken. Nu ik dit zie twijfel ik weer hahaha
 
Man, ik heb een maat die wilde zo graag een keer worst maken met mij.. dus gevraagd of die zaterdag komt helpen; zegt ie zullen we rookworst maken? Dus nu zit ik met een dilemma. 2 kilo rookworst (1 kilo ieder) of 1 kilo rookworst en 1 kilo JC worst maar dan dus wel enorm veel werk tussendoor met schoonmaken etc :(
JC worst klinkt zo lekker. Ik ga er eens lekker op slapen.
Super bedankt Rick! Ik kwam thuis met de gedachten: ik ga 2 kilo rookworst maken. Nu ik dit zie twijfel ik weer hahaha
Mocht je een lekker rookworst recept hebben ;)
Hier nog niet gemaakt.

Als ik worst ga maken doen we ook meestal 2 smaken. Eerst al het vlees door de molen en dan verdelen, op smaak brengen en darm vullen. Hoef je tussendoor maar 1X schoon te maken. Bij het vullen van de darm doen we eerst het ene deeg en meteen erna het volgende. Op het punt waar de "scheiding" ligt tussen de smaken twisten we de worst even.

Ps
JC worst is natuurlijk wel ff anders dan "gewone" rookworst. Klinkt een stuk stoerder :cool:. Maar rookworst Is uiteraard ook geweldig lekker.
Succes met je dilemma
 
Ja dat wilde ik je dus nog vragen hoe je dat deed.
Opzich ziet de worst er anders uit dus je kan prima een scheiding maken?
Dan is het misschien nog niet zo'n probleem inderdaad..
We gaan het zien zaterdag ;)
 
Ja dat wilde ik je dus nog vragen hoe je dat deed.
Opzich ziet de worst er anders uit dus je kan prima een scheiding maken?
Dan is het misschien nog niet zo'n probleem inderdaad..
We gaan het zien zaterdag ;)
Je kan het vaak zien. Een truc Is om een van de worsten een beetje te kleuren met paprika poeder. Werkt perfect. JC kan dat best hebben.
 
Je kan het vaak zien. Een truc Is om een van de worsten een beetje te kleuren met paprika poeder. Werkt perfect. JC kan dat best hebben.
Ja ik zat ook al te denken om een boterham ertussen te gooien, dan maar een paar cm darm 'kwijt' maar dan zien we het ook En is het beter gescheiden. Poeh heb er wel wakker van gelegen, dit dilemma :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan