BasBQ
Beef en Steak

Voor de eerste keer spareribs

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Ja mijn eerste bbq dateert al vanaf begin jaren 90. En nog nooit begonnen aan een keer spareribs op de Q. Waarom? Ik hou niet van kluiven :cry: .
Ik niet maar mijn dochter wel. Dus vanochtend even naar de slager geweest en een paar ribjes met ketting gekocht. De ribben eerst even ingesmeerd met sweet chili saus en hierna de rub van noskos erover gedaan.
De weber op de minion methode gestart met ecobrasa kooltjes. Een flinke hoeveelheid water erin gedaan en opgestookt tot 110 graden.
Het plan was de 3-2-1 methode te gebruiken en om 17.45 uur klaar te zijn. Ja ik moest even flexibel zijn want mevrouw kwam 1.5 uur later. Dus 3-2-pauze-1 en klaar.
Ja ze vond ze erg lekker en heel anders smaken dan de opgewarmde slagersribs die ze wel eens at. Goede rooksmaak (kersenhout gebruikt) en perfect gegaard. Ik had ze trouwens na de pauze nog even ingesmeerd met saus maar die was na een klein uurtje nog niet geheel droog. Met een lading kolen kon ik van 11.30 uur tot het einde toe dat viel niet tegen. De temperatuur kon ik binnen de 10 graden houden en veel eenvoudiger dan mijn everdure 4k. Omdat ik het erg druk had (tegelijkertijd 2 stoof gerechten gemaakt en het huis aan kant) heb ik weinig foto's gemaakt.

IMG20201016143303.jpg

Inpakken maar
IMG20201016164823.jpg
uur
Zo nu 1.5 uur rust.
 
En, heb je er zelf ook van gegeten?
En wat vond je ervan?
 
Ja je kan zien op de onderste foto de rechtse ribben dat ik er een stukje van heb afgetrokken.
Ik vond ze zoet en miste wat zout. Dat was niet de mening van mijn dochter die vond de smaak prima.
Zelf hou ik van wat meer zout maar dat doe ik al lang niet meer. Ik ga dus niet van mijn smaak uit maar altijd iets flauwer dan ik zou willen.
Minder zout is ook beter voor je.
 
Over smaak valt niet te twisten. Wel gaaf dat je dit voor dochterlief gedaan hebt.
Persoonlijk gebruik ik nooit zout. Wordt ook door niemand in huis gemist.
 
Nooit zout is lastig het zit ongemerkt in veel producten. Je hebt ook gewoon zout nodig en de meesten gebruiken/krijgen te veel binnen.
zout heeft ook een hele goede conserverende werking ook bij pekelen is het echt noodzakelijk.
Ik kook zoveel mogelijk zelf en gebruik zo min mogelijk pakjes. Dat scheelt heel veel. Ik ga even voor het gemak uit dat je natriumzouten bedoelt en niet de andere zouten.
 
Nooit zout is lastig het zit ongemerkt in veel producten. Je hebt ook gewoon zout nodig en de meesten gebruiken/krijgen te veel binnen.
zout heeft ook een hele goede conserverende werking ook bij pekelen is het echt noodzakelijk.
Ik kook zoveel mogelijk zelf en gebruik zo min mogelijk pakjes. Dat scheelt heel veel. Ik ga even voor het gemak uit dat je natriumzouten bedoelt en niet de andere zouten.
Klopt. In chips zit ook al zout. Ik koop ook altijd (zoveel mogelijk) zoutloze rubs en kruidenmixen.
 
Een tevreden dochter, daar doe je het voor hè
Gelukkig lijkt de mijne op d’r vader 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan