BasBQ
Beef en Steak

Voor de eerste keer ribs.......

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
...... met behulp van de Microdamper ;)

Op het Amerikaanse heatermeter forum is de servo gestuurde luchtklep al enige jaren een hot topic, het idee is dat je de natuurlijke luchtstroming door je BBQ regelt met een klep die automatisch open en dicht gaat en dat je geen of een veel zwakkere fan nodig hebt. De Microdamper is daar een voorbeeld van, deze bevat een regelklep en kleine fan om de luchtstroom toch iets te ondersteunen. Het voordeel zou moeten zijn dat je minder brandstof gebruikt omdat je niet zoveel koude lucht naar binnen blaast en de regeling zou nauwkeuriger moeten zijn. Het nadeel is in mijn ogen dat dit minder geschikt is voor smokers die wat hoger gestookt moeten worden zoals een WSM of een offset smoker, maar er worden ook al veel grotere dampers gemaakt voor dit soort BBQ's dus wie weet.

Nou ben ik vrij laat met het omarmen van de damper maar onder het mom van beter laat dan nooit ben ik er toch maar eens mee begonnen en vandaag heb ik mijn eerste echte run gedaan.

MDRibs-1.jpg


MDRibs-5.jpg


MDRibs-2.jpg


MDRibs-3.jpg


MDRibs-4.jpg



Over het algemeen ben ik erg tevreden over de stabiliteit, het rommelige stuk in het midden komt waarschijnlijk doordat er even te weinig houtskool aan het branden was. Dit zie ik wel vaker als ik alleen houtskool gebruik. Briketten geven een wat constanter resultaat.

ribs_run.png



http://youtu.be/OKhO0LJJYxw
 
Rockabillybobber zei:
Heb je het idee dat er inderdaad minder brandstof gebruikt is?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Ik heb het idee van wel, ik heb vorige week ook al een run van 10 uur gedaan met een test versie van de MD (pulled pork). En gisteren heb ik op het restant van de brandstof een test gedaan met deze MD. Bij elkaar was dat zo'n 20 uur en de Primo was nog lang niet niet leeg gebrand.

Hoeveel brandstof ik vandaag gebruikt heb weet ik nog niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan