BasBQ
Beef en Steak

Vocht bij de kamado

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Vandaag voor het eerst kalfsspareribs op de Masterbuilt. De MB is de voorgaande keren opgestookt zo rond de 180°C tot 200°C. Nu heb ik een low & slow sessie en het valt mij op dat er heel veel vocht rond het margrietwiel zit. Er druppelde net ook wat uit de dome toen ik deze opende om de ribs erop te leggen. Maak ik mij zorgen om niks? Op de foto heb in het al een keer weggeveegd.

16014596089233233045990927770682.jpg
 
das heel normaal. Dat is gewoon codens. de lucht die uit de kamado komt is ontzettend vochtig, als die dan tegen het (relatief) kouden metaal komt van de margrietschijf gaat dat condenseren.
 
Dankjewel! De MB staat nu bijna een uur op 110°C en al het vocht is weg en komt ook niet meer terug. Ik maakte mij zorgen om niks haha.
 
Luchtvochtigheid is ook nog eens erg hoog deze tijd van het jaar.
Die vochtige lucht wordt aangezogen en verwarmd, maar bij verlaten koelt die weer af en krijg je condensvorming.

Warme lucht kan meer vocht bevatten, en het is denkbaar dat er wat vocht uit het vlees mee komt.
Het is net als druppels aan een koud glas bier in de zomer, en daar hebben de meeste geen moeite mee:)
 
Bedankt voor alle antwoorden. Ik kijk nu een stuk geruster naar de kamado. Ben helaas vergeten om foto's te maken van de ribs :( Ze liggen er nu nog op maar alleen het eindresultaat telt niet haha.
 
Ik ga die proef met het glas bier doen...... 😋
 
Luchtvochtigheid is ook nog eens erg hoog deze tijd van het jaar.
Die vochtige lucht wordt aangezogen en verwarmd, maar bij verlaten koelt die weer af en krijg je condensvorming.

Warme lucht kan meer vocht bevatten, en het is denkbaar dat er wat vocht uit het vlees mee komt.
Het is net als druppels aan een koud glas bier in de zomer, en daar hebben de meeste geen moeite mee:)

Vergeet ook het vocht dat ontstaat bij de verbranding niet. Houtskool is nooit 100% puur koolstof (of je moet binchotan gebruiken) dus er zal o.a. water ontstaan bij de verbrandingsreactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan