BasBQ
Beef en Steak

Vierkante briketten - het minpunt?

 
 

mafkACE

Stoker
Berichten
264
Hi allemaal,

Zelf tot een jaar ofzo geleden alleen weber briketten gebruikt, nooit klachten gehad.
Maar toch maar eens de kokosbriketten genomen.

Nu heb ik daar maar 1 minpunt aan gevonden, en misschien mis ik het trucje :p

Als ik mijn kolenstarter vul, dan moet ik telkens met de hand voorkomen dat de briketten gaan "stapelen".
Daarmee bedoel ik dat de vlakke kanten strak op elkaar liggen en er in het midden van de starter een kanaal ontstaat in plaats van dat de vlammen en warmte overal goed tussendoor gaat...

Handmatig is dat wel te voorkomen, maar handig is anders :p
Ik heb 2 starters, klein en groot, één met vlak rooster en één met een kegel vormige.

Ervaren meer mensen dat, en is er iets voor?
Of moet ik gewoon niet zeuren en ze zelf stapelen :p
 
Als je door blijft stapelen dan vallen de briketten vanzelf wel in "het gat". Anders even schudden met je kolenstarter.
Tenminste, dat werkt bij mij in ieder geval.
 
Ik gooi alles vanuit de zak in de starter en dan valt alles vanzelf wel uit elkaar. Nooit op gelet dat er iets zou ‘stapelen’ eigenlijk dus ik herken het probleem niet.

En anders inderdaad even een beetje schudden. Dat er een paar briketten stapelen zal geen problemen moeten geven.
 
Ik heb ook nergens last van. Kieper het gewoon in de starter. Na 20 minuten schud ik het even op en dan in de Q
 
Is me nog nooit gebeurd dat het recht opstapeld.
 
Daar merk je heel weinig van hoor, er is altijd wel ruimte tussen de briketten om zuurstof er tussendoor te krijgen.

Maar dat je nooit klachten hebt gehad over briketten van Weber, dat verbaast me meer als ik eerlijk ben.
Hier een paar keer gehad, maar ik was er juist zeer ontevreden over.
Roken behoorlijk bij het aansteken, branden te snel op en stikken ook zichzelf vrij snel af waardoor je regelmatig de boel moet opschudden om echt goede hitte te houden.

Als je dit soort briketten vervelend vindt, probeer dan eens die van Terlanco.
 
Daar merk je heel weinig van hoor, er is altijd wel ruimte tussen de briketten om zuurstof er tussendoor te krijgen.

Maar dat je nooit klachten hebt gehad over briketten van Weber, dat verbaast me meer als ik eerlijk ben.
Hier een paar keer gehad, maar ik was er juist zeer ontevreden over.
Roken behoorlijk bij het aansteken, branden te snel op en stikken ook zichzelf vrij snel af waardoor je regelmatig de boel moet opschudden om echt goede hitte te houden.

Als je dit soort briketten vervelend vindt, probeer dan eens die van Terlanco.

Nee dat heb ik dan weer niet ervaren :)
Roken net zo veel als de vierkante (ecobrasa gehad en nu een ander merk).

Bij de Webers had ik 1 wokkeltje nodig, bij de vierkante kokos standaard al 2.
Waarschijnlijk omdat ze bij mij dus Tetris spelen :p

Ik stapel nu handmatig en bewust niet recht.
maar ik heb ze dan ook nooit uit de doos "erin geschud" altijd een aantal met de hand gepakt en erin laten vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan