BasBQ
Beef en Steak

Verschil van Ketel en rooster temperatuur

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
222
Ik heb een weber master touch gbs en een weber i-grill 2. Vanmiddag zag ik dat er wel een heel groot verschil is qua temperatuur op het rooster en boven in de ketel. Het verschil was zeker 50graden. Nu heb ik de probe in de ketel aan de buitenrand geplaatst ver weg van de hittebron en loodrecht onder de ketelschuif. En daardoor zit de meter van de deksel recht boven de hittebron. Moet ik mij zorgen maken dat 1 van de twee niet in orde of doe ik iets niet goed. Ik hoor graag jullie tips. Kan ik overigens de i-grill ijken en corrigeren en zo ja hoe doe ik dat.
E003897A-4D63-46FD-A0AF-99A9F19DADDA.jpeg
60C0D12A-1F60-49B5-BB25-2D0A93FCF3C4.jpeg
 
Dat is inderdaad een groot verschil. Eerlijk gezegd vertrouw ik de dome thermometers van weber niet zo.
 
Ik ga de test eens uitvoeren met kokend water. Thanks voor de tip. 👍🏼 Zal dan mooi kunnen testen met de geijkte thermapen en de i-grill 2. Ga dan gelijk de vlees- en roosterprobe testen. En wat je zegt de dome is een indicator maar zo’n groot verschil zou ik niet verwachten. Misschien moet ik de probe (rooster) wat meer naar het midden verplaatsen. Dan zit deze niet in de buurt van de uitlaat in de deksel.
 
Ik zou dan eigenlijk nog een vraagje willen toevoegen. Waar plaatsen jullie je rooster thermometer? Ik zie namelijk best wel een verschil tussen of ik de thermometer circa 2cm bij het vlees vandaan plaats of 10cm. Hier kan soms wel 20C verschil tussen zitten. Zou het kunnen dat er door verdamping van vocht uit het vlees de temperatuur op deze plaats lager is verder ervandaan?
 
Zojuist even een meeting gedaan met de tip die ik eerder kreeg van @Kazango om het met kokend water te gaan meten. De ketel is wat lastig dus heb ik drie probes van de I-grill 2 in een geïsoleerde koffiebeker gehangen en tevens de thermapen 4 erbij ingestoken. Op een paar tiende na geven beide instrumenten het zelfde aan. Dus mogelijk moet in de probe op het rooster op een andere plek (in het midden van het rooster bij indirect en aan de rand bij directe methode) positioneren om te zien of dat weer een ander resultaat geeft. Het blijft wetenschap en ervaring als je het mij vraagt.
BAC7A675-0F28-4859-9E30-D6B61EE23B9E.jpeg

Op de vraag van @JasperBoZ is dat ik de probe op het gaas altijd ver weg plaats van het vuur en aan de rand. Zie foto hieronder
4DD25580-BB1A-4A3B-A7FC-2D46A61DCA00.jpeg
 
toevallig vandaag ook m'n Green egg dome thermometer opnieuw ge-ijkt.... week toch stiekem 20gr af.
Weet niet of de weber thermometer ook bij te stellen is?

Pannetje kokend water zoals al omschreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan