BasBQ
Beef en Steak

Varkens bovenbil

 
 
 

EasywoodsQ

Pitmaster
Berichten
753
Ik kom weinig tegen op het net over varkens bovenbil op de BBQ en daar kon ik me wel wat bij voorstellen omdat het een heel (te?) mager stuk vlees is en dus snel een droog resultaat op zal leveren.

Maar zou het mogelijk zijn toch een smakelijk stuk vlees over te houden aan het eind van de rit....... 🤔 Alles voor de wetenschap dus we gaan het proberen.

Een bovenbil van ruim 2 kilo zodat we veel volume hebben en er zoveel mogelijk vocht in kunnen vasthouden, geïnjecteerd met vloeibare boter met een ruime scheut favoriete rub erdoor.....

Leermomentje; neem dan niet die mooie naald met die gaatjes aan de zijkanten want daar gaan de kruiden niet doorheen 🙃 Naald verwisseld en dan gaat het als een speer.


IMG_3205.jpeg


De volgende dag de rub erop, dat gaat makkelijk want je hebt al een plaklaagje van het beetje boter dat er uit is gelopen na het injecteren 😌

IMG_3210.jpeg


Vandaag doen we een dubbel experiment; die ecobrasa briketten zijn de allerbeste maar ik mis een smaak die voor mij persoonlijk BBQ smaak heet...... andere omschrijvingen die ik wel eens lees zijn teer/petroleum smaak (wit eiken) maar ieder z'n ding 😜

Net als alle verhalen over grote stukken versus kleine..... 3 stukken en m'n mandje is vol maar dat gaat zo natuurlijk niet branden zonder wat stukken kleiner te meppen met een bijl.

IMG_3209.jpeg


Lang verhaal kort; Weber opgestookt tot 160 graden en de bovenbil indirect gelegd tot 50 graden kern, ja dat is best laag als je naar 63 graden moet maar dat is speciaal voor mij...... ik schoot altijd m'n doel temperatuur voorbij en zo los ik die handicap op 🤪

IMG_3211.jpeg
IMG_3214.jpeg


Vervolgens direct boven de kolen tot de 63 graden en klaar ben je...... een mooi stuk sappige bovenbil met een mooi kleurtje en een lekkere houtskool smaak.

IMG_3215.jpeg


IMG_3218.jpeg


Conclusie: met een beetje extra zorg kan bovenbil meer dan prima op de BBQ :love::love:
 
Dat is een mooi stuk vlees geworden zo, ziet er lekker uit, mooie plaatjes :giggle:

En dan niet al te dunne plakken snijden en serveren op een broodje als broodje warm vlees met je favoriete saus? ( hint hint :p )
 
En dan niet al te dunne plakken snijden en serveren op een broodje als broodje warm vlees met je favoriete saus? ( hint hint :p )

Jazeker, je kunt er alle kanten mee op.... gisteren een paar plakken bij gekookte aardappelen en erwtjes, vandaag in wat dunnere plakken op een bruine boterham mee naar het werk maar een luxe broodje warm vlees kan heeeeel goed zelfs 🥰🥰
 
Ziet er erg lekker uit! En wat je zegt, kan op een broodje, bij de aardappels, op een plankje 😉
 
Komt op de lijst....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit !! Lees dat je het geïnjecteerd hebt met boter. Heeft dat hetzelfde effect als appelmoes/appelsap?
 
Zo wat een lekker mals stuk vlees zeg. Dan moeten we dit ook op de lijst zetten. Scheelt dat die lijst absoluut niet lang is😂
 
Lees dat je het geïnjecteerd hebt met boter. Heeft dat hetzelfde effect als appelmoes/appelsap?

Nee.... appelsap is zuur en zuur maakt vlees malser door afbreken van spiervezels, dat heb je bij bovenbil niet nodig. Boter is vet en dat heb je te weinig in dit heel magere vlees en vul je zo een beetje aan. 😁
Althans dat is de gedachte achter het injecteren met boter.....
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te proberen en voor mij leuk om te lezen! Ziet er smakelijk uit.
 
Ziet er heerlijk uit, inderdaad lekker op brood. insmeren met een maple mosterd glaze is ook zalig hiervoor
ik heb ook wel eens van die varkensbillen zijn magerder en minder juicy dan beenham maar wel lekker.
Ik zet ze altijd in een brine van 2% Colorozo en suiker + kruiden om ze te vermalsen en laat ze in de brine in de koelkast voor 1 week, korter kan ook 1 of 2 dagen maar dan zou ik het zoutgehalte iets opschroeven naar 5% ofzo, dan gebruik je wel gewoon zout of een gedeelte Colorozo van max. 2,5% nadeel is dat het zout niet zover intrekt in die korte tijd.
 
De wetenschap is weer lekker een stuk wijzer geworden
Eg nie droog geworden zo
 
Ik zet ze altijd in een brine van 2% Colorozo en suiker + kruiden om ze te vermalsen en laat ze in de brine in de koelkast voor 1 week, korter kan ook 1 of 2 dagen maar dan zou ik het zoutgehalte iets opschroeven naar 5% ofzo, dan gebruik je wel gewoon zout of een gedeelte Colorozo van max. 2,5% nadeel is dat het zout niet zover intrekt in die korte tijd.

Daar moet ik nog eens induiken inderdaad....... ik zal toch ooit eens van die "Colorozo angst" af moeten. Ik heb alles wat je er over hebt gepubliceerd hier op het forum al een paar keer doorgelezen en er nog steeds niet aan begonnen terwijl het aan de hand van je berekeningen toch echt veilig moet kunnen 🤔(y)
 
Daar moet ik nog eens induiken inderdaad....... ik zal toch ooit eens van die "Colorozo angst" af moeten. Ik heb alles wat je er over hebt gepubliceerd hier op het forum al een paar keer doorgelezen en er nog steeds niet aan begonnen terwijl het aan de hand van je berekeningen toch echt veilig moet kunnen 🤔(y)
Die beenhammetjes uit de supermarkt, die overigens heel goed zijn vooral de naturel, die zijn ook gepekeld met Colorozo.
Colorozo = Nitrietzout = E250
 
Terug
Bovenaan Onderaan