BasBQ
Beef en Steak

Vakantie BBQ

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Hi, afgelopen weekend weer terug gekomen van een heerlijke vakantie. 2 weken niet kunnen BBQ'en was het enige wat ik een beetje gemist heb :)

De dag voordat we weg gingen, is mijn broer en zijn gezin nog even langs gekomen voor een hapje en een drankje. Hij had mijn Pork Belly Burnt Ends nog nooit geproefd, dus een mooie gelegenheid om die weer eens te maken. Een extra groot stuk buikspek uitgezocht (ruim 2,5 kg) , want eigenlijk zou mijn vader ook nog langs komen. Die was echter verhinderd, dus we hadden echt veel... Uiteraard eerst alles in blokjes gesneden en met een bbq rub ingesmeerd en daarna netjes op het rooster gelegd!
Best een vol rooster:
jJigJus.jpg


Als rookhout heb ik een paar chunks kersenhout gebruikt. Mooie combinatie!

Na een uurtje of 5 rustig roken bij een temperatuur van zo'n 125 graden, waren het mooie gerookte spekblokjes geworden:
vOKmsGh.jpg


Daarna in een bak, met honig, rietsuiker en boter:
8TDIBWp.jpg


Daarna in een ander bakje met sweet en smokey bbq saus om nog even een half uurtje glanzend te karamelliseren (helaas vergeten een foto te nemen...) en op tafel kunnen zetten met een aardappel salade (ook geen foto van). Gelukkig bedacht ik me nog net op tijd om van het eindresultaat een foto te nemen, toen de helft al op was!
76Y6u71.jpg


Dat was lekker op vakantie gaan!

2 weken later weer thuis en het is hier ook gewoon prachtig weer! Dus dan nog maar snel weer even een "eenvoudige" BBQ en een drankje met vrienden. Ik zaterdagochtend naar de Makro, waar de picanha in de aanbieding is. Een mooi stuk Grain fed Black Angus Picanha van zo'n 1,5 kg mee genomen! Ik heb de dikke en harde stukken van de vet kap verwijderd en beide kanten met zeezout bestrooid. De vleeskant ook nog vers gemalen peper op gedaan en verder heeft dit mooie stuk vlees niets nodig. Daarna op het rooster indirect naar een kern temp laten komen van 53 graden, dat heeft iets meer dan een uurtje geduurd. Daarna heb ik de picanha ingepakt en wat aardappeltjes op de BBQ gezet om te bakken en na ongeveer 25 minuten de picanha boven op de hete kolen bijkleuren :)! Mooie vlammen komen daar bij.
yAGQwzI.jpg
4ZWWPL2.jpg


De laatste keer draaien gaf het mooiste vlammen schouwspel:
nNQdNfj.jpg


Het resultaat mag er wezen:
g7wnzNd.jpg


En gesneden op tafel ziet het er smakelijk uit:
03rPbX7.jpg


Alles in no-time op!

Het was ook lekker om weer thuis te komen :)

Bedankt voor het lezen,
SAN-RHN

 
Dat ziet er smakelijk uit die spekblokjes
En die picanha zag die alleen op tafel  er lekker uit
Volgens mij was hij prima te eten
 
Lekker!
 
picosuma zei:
Dat ziet er smakelijk uit die spekblokjes
En die picanha zag die alleen op tafel  er lekker uit
Volgens mij was hij prima te eten
Ja die picanha was erg  lekker en heel snel op! Ik had eerder wel eens de picanha uit Namibi?, die ze ook bij de Makro. Die is ook lekker, maar de uit de VS smaakt nog beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Dat is zeker een goed begin van de vakantie. En in style afgesloten. Mooie plaatjes. Dat moet smullen geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan