BasBQ
Beef en Steak

Ugly drum grill is klaar.

 

Roland

Stoker
Berichten
397
Hier mijn eigen versie van de Ofyr maar dan in een industrieel jasje gestoken.

Basis is een dekselvat van 200 l. is hetzelfde als olieton maar dan met los deksel en spanband. Je kan die nieuw kopen met zuiver stalen binnenkant dus geen gedoe met uitbranden.

Het deksel heb ik naast de ton gemonteerd en doet nu dienst als tafeltje. In de ton hangt een stookbak voor de houtblokken, op de rand van de ton zitten 3 stalen afstandhouders van 1,5 cm dik voor betere luchttoevoer, hierop rust de stalen bakplaat van 1 cm dik met een diameter van 80 cm, het gat in het midden is 35 cm.

Boven het gat nog een afneembare houder met grillrooster.

Aangezien ik de ton gemakkelijk moet kunnen verplaatsen maar het door de stalen plaat een enorm gewicht is moesten er wieltjes onder komen, je kan die wel kant en klaar kopen voor een uds maar die worden dan rechtstreeks tegen de ton gemonteerd en dat leek mij voor dit toestel niet voldoende veilig en stabiel dus eigen versie gemaakt met 3 geremde zwenkwielen.

Het enige wat ik waarschijnlijk nog ga doen is het deksel (tafel) een paar keer spuiten met blanke lak als extra bescherming.

DSC_1333.JPG


DSC_1337.JPG


DSC_1335.JPG


DSC_1343.JPG


DSC_1340.JPG


DSC_1342.JPG
 
Tof gemaakt zeg!! Ziet er zeker stevig uit en slim bedacht om de bestaande deksel te gaan hergebruiken als tafel. Hoe dik staal heb je gebruikt en gewoon staal of rvs? Ik ben benieuwd hoe deze brand, ik blijf deze volgen.
 
Hoe dik staal heb je gebruikt en gewoon staal of rvs?

De bakplaat is 1 cm dik en is gewoon staal, is tegen roesten behandeld met olijfolie. Ik ga de instructies van Ofyr volgen en de plaat de eerste keer inbranden gedurende 20 min met een zacht vuur, de bedoeling is dat de plaat dan een beetje krom trekt naar het midden toe zodat later de olie dus niet van de buitenrand gaat lopen, voor eerste inbranden raden ze olijfolie aan omdat de plaat dan een donkere kleur zou krijgen. Als je nadien echt gaat bakken moet je wel een olie gebruiken die tegen hogere temperaturen kan.
 
1cm dik is een beste jongen! Nu begrijp ik ook waarom je de wielen zo ver uit elkaar wou hebben, in zijn geheel is die kopzwaar.
 
Nu begrijp ik ook waarom je de wielen zo ver uit elkaar wou hebben, in zijn geheel is die kopzwaar.

Inderdaad, op de foto is het niet te zien maar de beugels met wielen komen ook niet verder dan de bakplaat en als hij aan het branden is ga je daar niet tegenaan staan.
 
Erg mooi gemaakt. Ben je overtuigd van je steunen? IK vind ze wat licht. Er komen best wel krachten op met die wielen en de dwarssteun zit er meestal in geperst en niet gelast.
 
Ja is er inderdaad in geperst maar volgens mij meer dan stevig genoeg, foto's zijn altijd wat bedrieglijk. De foto hierbij is van de beugels met wieltjes die je kan kopen om op een uds te plaatsen maar dat zag ik niet zitten.

wieltje_uds-c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die steunen voor de wielen zijn zwaar zat. De wielen zijn wel erg klein en je blijft hiermee snel hangen op straat.
De wand van het vat is hier de zwakste schakel dus bij het rijden oppassen dat je niet blijft hangen, want die beugels buigen de wand van het vat makkelijk om.

Als er een korf bovenin het vat hangt en er zit niks onderin, is een stoeptegel onderin het vat ook prima om de stabiliteit te verhogen. Is ook een prima Ugly Drum oplossing:D
 
De wielen zijn wel erg klein en je blijft hiermee snel hangen op straat.

Grote wielen had ik eerst aan gedacht maar dan komt de bakplaat ook hoger te liggen en minder handig voor mensen die kleiner zijn, nu is het nog op een ideale hoogte. Verplaatsen al getest en als je er langzaam mee rijd geen probleem, moet ook geen grote afstand maar heb graag dat de drum bij niet gebruik in de garage staat. Die tegel is een goed idee, plaats genoeg onderaan.
 
Gaaf ding!
alleen de brede wielen wat minder, maar verder gaaf gemaakt!
 
alleen de brede wielen wat minder, maar verder gaaf gemaakt!

Dank u, door de heel zware bakplaat bovenaan zijn de brede wielen nodig om voldoende stabiel te zijn. Op de foto lijkt het nu ook wel groter dan het in werkelijkheid is, ze komen niet verder dan de rand van de bakplaat.
 
Ondertussen probleempje ontdekt bij mijn toestel, als ik er buiten mee over onze klinkers rijd (langzaam) dan verschuift toch de bakplaat die op die 3 afstandhouders ligt.

Maar alles terug in de juiste positie gezet, de afstandhouders afgetekend op de onderkant van de bakplaat en ze laten vastlassen aan de plaat, probleem is opgelost nu.
 
Vandaag de 1ste run maar zonder iets te bakken, dit moet je doen om de plaat wat krom te laten trekken naar de binnenkant toe, in de toekomst gaat ze dat bij opwarmen dan altijd doen tot de positie van deze eerste keer. Is mooi gelukt. Regelmatig de plaat ingesmeerd met olijfolie.

Kan nu al zeggen dat dit super geschikt lijkt om ook in de winter te gebruiken.

DSC_1364.JPG


DSC_1366.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan