BasBQ
Beef en Steak

Tri tip

Steen

Vuurmaker
Berichten
69
Ik heb hier nog in de vriezer 2700 gr Tri tip liggen. Deze is een Ierse grasgevoerd. Is dit ook geschikt voor low and slow alla brisket? Aangezien dit niet grain fed is.

Groetjes
 
Verplaatst naar de Rookkamer, het receptenonderdeel is voor recepten lees daarvoor de Huisregels die in elk receptendeel staan.
 
Poor man's Brisket wordt het ook wel genoemd, maar je gaart hem niet zover door als brisket.
in Nederlands de Dikke Lende. Liesstuk=Ezeltje verkeerde vertaling gekregen via tante Google.
Men zegt dat een kern van 54 graden C. doorgaans het beste resultaat geeft, medium, rosé dat vind ik persoonlijk te gaar.
Je bereidt dit stuk dus als een steak. de uitvoering is geheel vrij.
In steaks snijden en grillen, heel reversed sear, of als een roast maar de gaarheid is nooit welll done
De bereiding is dus eigenlijk net als bij een Picanha, al vind ik die het lekkerst bij een kerntemp van 50 gr.C. dus een tri tip waarschijnlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Ja want ik ben bang als ik het loe and slow doe, dat het te droog word ivm marmering. Want doorgaands is graan gevoerd vlees wat vetter. Dus vandaar of dit kan
 
Low&Slow gaat het niet worden hiermee, dat wordt gort droog.
Reverse Sear kom je het verste mee.
 
Poor man's Brisket wordt het ook wel genoemd, maar je gaart hem niet zover door als brisket.
in Nederlands de Dikke Lende.
Men zegt dat een kern van 54 graden C. doorgaans het beste resultaat geeft, medium, rosé dat vind ik persoonlijk te gaar.
Je bereidt dit stuk dus als een steak. de uitvoering is geheel vrij.
In steaks snijden en grillen, heel reversed sear, of als een roast maar de gaarheid is nooit welll done
De bereiding is dus eigenlijk net als bij een Picanha, al vind ik die het lekkerst bij een kerntemp van 50 gr.C. dus een tri tip waarschijnlijk ook
Ik snap je comment niet helemaal @Ewald . Een tri-tip is in het Nederlands toch liesstuk, en geen dikke lende? Of zijn dat twee benamingen voor hetzelfde deel van de koe?
 
Ik snap je comment niet helemaal @Ewald . Een tri-tip is in het Nederlands toch liesstuk, en geen dikke lende? Of zijn dat twee benamingen voor hetzelfde deel van de koe?
Mea Culpa, de Nederlandse vertaling van een slager zat er helemaal naast, daar stond dat het de onderzijde van de sirloin is en dat is de Dikke Lende. Op het verkeerde been gezet het zit onder de sirloin en dat is het liesstuk desalnietemin is de bereiding wel volgens een steak.
Het is dus Tri Tip is dus liesstuk=ezeltje
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Ik had gisteren nog even contact met Noskos, Als je een goede Grain Fed Tri Tip hebt (goede marmering) kan hij ook heel goed Low & Slow ala Brisket.
Heb je een Tri Tip van een niet Grain Fed Rund, niet doen, wordt gortdroog zoals @Hetoudestrandhuis ook al aangaf.
 
Ik heb ook wel eens een Try tio gemaakt als een picanha, op 120-130 geraden tot 45 gr, daarna op teringhitte nog ff afgegrild. Mooi stukkie vlees met redelijke structuur
 
Ik heb ook wel eens een Try tio gemaakt als een picanha, op 120-130 geraden tot 45 gr, daarna op teringhitte nog ff afgegrild. Mooi stukkie vlees met redelijke structuur
Dit heb ik laatst ook gedaan. Ik vond het echt een geweldig lekker stuk vlees wat ik vaker ga maken.
Het is niet eens een heel duur stuk vlees i.v.m. andere stukken
 
Dit heb ik laatst ook gedaan. Ik vond het echt een geweldig lekker stuk vlees wat ik vaker ga maken.
Het is niet eens een heel duur stuk vlees i.v.m. andere stukken
Nee indd. Beetje tussen bavette en picanha in. Redelijk betaalbaar en vrij makkelijk om te maken
 
Ik had gisteren nog even contact met Noskos, Als je een goede Grain Fed Tri Tip hebt (goede marmering) kan hij ook heel goed Low & Slow ala Brisket.
Heb je een Tri Tip van een niet Grain Fed Rund, niet doen, wordt gortdroog zoals @Hetoudestrandhuis ook al aangaf.
Ah tof Ewald bedankt voor je hulp!
 
Het is ook heel geschikt voor pastrami 😋. Voordeel is dat de stukken niet zo groot zijn.
Maar idd ook dezelfde bereiding als picanha, een heerlijk stukje.
 
Klaar gemaakt via de reverse dear methode. Met blokje hickory en kersen hout. geserveerd met vers gesneden friet, gegrilde groene asperges en tomaten salade en courgette. Was heerlijk!

IMG-20230506-WA0006.jpg


PXL_20230506_175355423.jpg


PXL_20230506_175006817.jpg


PXL_20230506_173247909.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan