BasBQ
Beef en Steak

The Point, het lekkerste stuk Brisket.

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.090
Allereerst wil ik een ieder hier op het BBQ Genootschap een goed en gezond 2021 wensen.

Het nieuwe jaar is hier zeer goed begonnen, 2 weken geleden bij de Hanos een Brisket Point meegenomen met het plan hier GEEN burnt ends van te maken maar te bereiden en opdienen als de Flat, in plakken dus.
Hier thuis zijn wij namelijk geen fan van zoete Burnt ends verzopen in de BBQ saus, die veelal de heerlijke smaak van het vlees maskeert.
Wij hebben liever een bouillon/jus die de smaak van het rundvlees begeleidt, die bouillon komt voor een groot deel uit het vlees zelf.
De Point is van een Candees gefokte grain fed rund, en woog 2,6 kilo, het harde vet weggesneden en de rest laten zitten, want vet is smaak.
Eerst geinjecteerd met onze favoriete injectie vloeistof een runderjus met Madeira:
De overgebleven en gemorste injectievloeistof bewaard voor de eindjus
Gekruid met Fleur de sel (1/2 el. per kilo) en flink wat Lampong Zwarte Peper uit de molen.
Bereidt op iets hogere temperatuur dan normaal 135-140 graden Celsius, na 4 uur ingepakt in de alu folie en gegaard naar 94 graden celsius, geprikt voor de gaarheid en uiteindelijk bij 98 graden kerntemperatuur eraf gehaald.
Even laten rusten en in plakken gesneden, het lekvocht, uit de alu folie, gemengd met de overgebleven injectievloeistof en geparfumeerd met een el. extra Madeira
en een mespunt Sambal Oelek. Sambal Oelek wordt hier thuis ook wel de huwelijksbemiddelaar genoemd, in kleine hoeveelheden is het niet pittig maar brengt het wel smaken naar elkaar toe)
De brisket point was heerlijk, mals en juicy, met een lekker vetje zoals in draadjesvlees, Heerlijk.

20201231_192138.jpg

DSC_0260.JPG

DSC_0264.JPG

DSC_0265.JPG

DSC_0266.JPG

DSC_0273.JPG

DSC_0275.JPG

DSC_0276.JPG

DSC_0279.JPG

DSC_0289.JPG

DSC_0291.JPG

DSC_0293.JPG

DSC_0294.JPG
 
Oh man, wat ziet dat er zalig sappig uit zeg... dat is bijna misdadig hier te posten!
 
Mooi Ewald. Ziet er erg goed uit!
ik wil binnenkort toch ook eens een brisket op de Bbq leggen. Hoe lang heb je je point in totaal op de Q gehad? Temperatuur ook ingepakt rond de 135 - 140 graden gehouden?
 
Man man man, deze ziet er wel heeeeeel goed uit.
Dat moet genieten geweest zijn, en ook nog over voor later lijkt me

Ook jullie een goed 2021 gewenst uiteraard!
 
Mooi Ewald. Ziet er erg goed uit!
ik wil binnenkort toch ook eens een brisket op de Bbq leggen. Hoe lang heb je je point in totaal op de Q gehad? Temperatuur ook ingepakt rond de 135 - 140 graden gehouden?

De point heeft in totaal 6 uur en 3 kwartier op de BBQ gelegen, na het inpakken zelfde temperatuur aangehouden van 135-140 graden Celsius.
 
Man man man, deze ziet er wel heeeeeel goed uit.
Dat moet genieten geweest zijn, en ook nog over voor later lijkt me

Ook jullie een goed 2021 gewenst uiteraard!

Natuurlijk hebben we nog over😅 ondertussen is de rest in porties gevacumeerd en ligt veilig in de vriezer🥳 ik zat nog even te denken om een portie bij mijn schoonvader te brengen maar met brisket kan ik zoooo gierig zijn dus helaas voor schoonpa, alles is voor Jetje 🤫🤭

Jullie ook een goed en gezond 2021 gewenst.
 
Al die briskets die hier de laatste tijd op het vuur gaan...man man wat lekker.

Geeft wel steeds meer vertrouwen om het zelf een keer te gaan proberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Man man man top Ewald, ik heb dit ook eens klaar gemaakt en vond die Canadese point toen ook echt geweldig.
Water loopt me al in de mond.
 
Die ziet er mooi uit
En dan ook nog inzoomen 😱😊😊😊
 
Het ziet er weer heerlijk uit. Al vind ik een goede flat ook heel erg lekker.
 
PROEST 😂🤣😂 je zou het maar aan de muur hebben hangen, dan zit je toch de hele dag te kwijlen 🤤
 
Ziet er top uit Ewald. Dat lust ik ook wel
 
Ewald, heerlijke plaatjes. Die burned ends zijn toch ook wel een lekkere snack moet ik zeggen maar dit is natuurlijk een heel andere bereiding en smaakpatroon. Moet eerlijk bekennen dat ik brisket nog nooit heb gemaakt, zal er toch eens aan beginnen en zal deze variant als 1e proberen want moeders is hier wel voor te porren schat ik in.
 
Mooie rapportage Ewald.
Het strekt tot eer dat jouw Q-kookkunst verheven wordt tot wandversiering.

Btw, die 135 C is dat rooster- of dome temperatuur?
 
Terug
Bovenaan Onderaan