BasBQ
Beef en Steak

The Bastard Precision Top 2020

SteveMarcos

Tondelzoeker
Berichten
17
Beste mensen,

Ik weet niet of ik in het juiste subforum zit maar heb een vraag over de precision top van de Bastard.

Wat is het nut van het inbakken/kalibreren van deze precision top waar the Bastard het over heeft op zijn website?

De hele dag de oven aan en langzaam opstoken naar 260 graden (per run een uur x 5) vind ik nogal wat om dat ding 'goed' in te laten bakken/kalibreren. zie: https://bastard.nl/the-bastard-precision-top-kalibreren/

Misschien heeft iemand ervaring en/of tips.

Ik hoor ze graag.

Salute,
Steve
 
Het inbakken met lijnzaad olie zorgt er voor dat er geen roest op komt. Heb het hier maar drie keer gedaan i.p.v. vijf.
Kalibreren hoeft naar mijn idee niet dat was een workaround voor de slecht passende dop om zo de spelingen te camoufleren.
 
Onzin. Die van bge is ook van gietijzer.insmeren met olie en gebruiken. Op de kamado wordt hij ook heet. Gewoon gebruiken en hij wordt steeds vetter. Nooit meer roest.
 
Ok. Ik dacht ook al dat het ‘een beetje teveel van het goede’ was. Ik ga hem wel behandelen, maar dan wel op de voor mij ‘redelijke‘ manier. Invetten is volgens mij het belangrijkste.
 
Model 2019 bleek niet goed te sluiten en volgens mij hebben ze dit toen in het leven geroepen. Ik heb het 2020 model en de precision top alleen ingevet. Werkt perfect! Geen roest, hoewel ik hem wel altijd onder de veranda heb staan.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Bastard hun gietijzer geseasend en dus klaar voor gebruik aanbiedt.

in ieder geval heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. Het is echt een beest van een bbq!
 
inderdaad, gewoon "vettig" houden.

Als ik merk dat mijn daisy wheel van de BGE niet meer diep zwart is smeer ik er een dun laagje olie op.
Door de warmte van het BBQ'en wordt hij vanzelf warm.
 
De rookkamer is voor algemene BBQ praat en dat is dit, je had deze vraag ook kunnen stellen in materiaal.
Dat is in dit geval je eigen keuze.
De topvent seasonen zoals hierboven is gezegd doe je gewoon hetzelfde zoals je een Gietijzeren pan seasoned .
Ik gebruik daar Crisco voor omdat ik dit onwijs fijn spul vind om te seasonen.
Voor onderhoud smeer ik af en toe wat Crisco op de topvent, tijdens een run als hij al lekker heet is.
 
Ik heb een 2020 Bastard met 'precision top' die ik nu niet heb geseasoned. Wel goed gebruikt. Staat deels onder varanda, deels onbedekt. Geen roest zichtbaar. Wel heb ik hem nu eraf gehaald en maak ik gebruik van een Smokeware RVS chimney. Die heeft een afdakje en een wat andere sleuven waarmee je hem inregelt.
 
wat ik wel doe is de gietijzeren daisy wheel in het eitje bewaren na gebruik.
Dat is het voordeel van een iets oudere BGE, daar zit nog zo een keramische dop bij.
Die gaat er dan op, oogt nog eens mooier ook als hij niet aan staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan