BasBQ
Beef en Steak

Texas Crutch Test: Butcher paper of aluminiumfolie

 

BrittijnBastard

Tondelzoeker
Berichten
24
Goedemorgen BBQ-junkies,

Van de week vroeg ik me af wat nu het beste resultaat geeft: shortribs inpakken in butcher paper of aluminiumfolie. Reacties hierop probeerde mij over te halen om zelf de test te doen. Gisteravond hem ik de shortribs in de rub gezet.
IMG_20200423_225115_156.jpg
20200425_170102.jpg


Vanochtend toch besloten zelf de test uit te voeren en het mes erin te zetten.
20200426_093527.jpg


En daar gaan we dan op een zonnige zondagmorgen om 09:00 uur: Let's go - low & slow. Toen hij op temperatuur 110 graden was, heb ik er een blokje hickory bij gegooid.

Nu is het afwachten en rook snuiven.
 
Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat!
 
Om 12:15 had ik met 70 graden "the stall" bereikt. Er komt al wat bot te voorschijn.
20200426_121045.jpg


20200426_121158.jpg
20200426_121144.jpg

Dat betekent inpakken maar, we doen immers de Texas Crutch-test.

En door ....
20200426_122404.jpg
 
Aaron Franklin deed destijds zo'n test met brisket, ook erg vermakelijk. Veel plezier! ;)
 
Ben heel benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
En en? We zijn alweer 4 uur verder ondertussen ;)
 
De temperatuur schoot te ver door. Ik moet nog wat wennen aan de verbeterde luchtstroom van de ask basket. Ik heb ze er even af moeten halen om de temperatuur te laten zakken. Die was opgelopen tot 137 graden.
 
Net stiekem een sneak peak gedaan, nog meer bot te zien. Het ziet er fantastisch uit. Ik heb nu de ketel op 95 graden. Ik probeer het nu zo langzaam moeilijk te doen.

20200426_175117.jpg
 
Laatst bewerkt:
18:25 de shortribs in het aluminiumfolie zijn 95 graden. De ribs in het butcherpaper echter maar 72 graden. Ik had hier geen thermometer in zitten. Ik had dit verschil eigenlijk ook niet verwacht, althans niet zo een groot verschil. Stom, ik had het tussentijds moeten checken. Het zou natuurlijk kijken komen omdat het aluminiumfolie beter zijn warmte vast houdt. De ribs zijn er even af geweest, omdat de bbq te heet was geworden. De ribs in het folie zijn ingepakt en rusten nu. Die in het papier mogen nog even. Als het te lang duurt, gaan ze alsnog in de folie.
 
Het resultaat en mijn conclusie:

In aluminiumfolie: boterzacht en mals
20200426_190104.jpg


20200426_190131.jpg


In butcher paper: meer bite, je trekt het bot er net niet uit, het duurt langer.
20200426_193147.jpg


20200426_193300.jpg

Hierbij moet ik wel zeggen dat de laatste 20 graden maar 95 in aluminiumfolie zijn gegaan. Met een wat hogere temperatuur ivm de tijd.

Al met al, een mooie dag een veel geleerd. De volgende keer gewoon weer alles in alumiumfolie.

Proost en tot de volgende keer

20200426_201251.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ze zien er beiden goed uit. Ik vraag me af of de versie in butcher paper niet meer uitdroogt en daardoor stugger is.

Mooi dat aluminiumfolie beter gesmaakt heeft. Is een stuk goedkoper ;)
 
Mooie test. Lekker een dagje aan het spelen geweest en een hoop geleerd.
Dank voor het testen en het delen ervan.
Weer wat wijzer (en hongeriger)
 
Mooie test. En als de smaak niets uitmaakt. Maar de tijd met alu folie korter is blijft alu folie toch de voorkeur houden
 
Ik maak sinds kort ook gebruik van de Texas crutch en gebruik altijd bakpapier in aluminiumfolie. Geen idee hoe het vergelijkt met alleen aluminiumfolie, maar ik had het vermoeden dat bakpapier beter zou kunnen zijn voor het behouden van de bark. De aluminiumfolie is dan weer goed in het strak sealen.
 
Ga ik ook voor boterzacht en mals. Een er is gemakkelijke aan aluminiumfolie te komen dan aan butchpaper. Of je moet 50 meter willen 😱
 
Leerzaam verslag. Gebruik altijd het dikke alu folie.
 
Ga ik ook voor boterzacht en mals. Een er is gemakkelijke aan aluminiumfolie te komen dan aan butchpaper. Of je moet 50 meter willen
Er zijn wel zaken die kleinere stukken verkopen.
Dan is het per meter wel wat duurder, maar wel aantrekkelijker om zelf eens te testen.
 
Interessant om eens te lezen. Ik krijg een staal van 5m meegeleverd bij de kamado van dat butcher papier en de handelaar zei dat het beter was. Maar blijkbaar dus niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan