BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur van kamado i.c.m. platesetter

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Hi allen,

Alvast sorry voor het lange verhaal :p

Ik ben in het bezit van de Masterbuilt en tot nu toe is het een heerlijk apparaat. Afgelopen week heb ik 'm pas voor de derde keer aan gehad. Deze keer had ik ook de platesetter nodig. Voor mijn gevoel ging het niet helemaal lekker en hebben jullie wat tips of duidelijkheid. De temperatuur waar ik heen wilde was tussen de 180 en 200 graden Celsius.

Het ging als volgt:
1. Houtskool in de kamado en aansteken met één aanmaakblokje.
2. Kamado was netjes 190 graden Celsius (dome temp) en vervolgens plaats ik de platesetter en het rookhout.
3. De temperatuur zakt ineens enorm door het plaatsen van de platesetter. Het duurde echt weer een tijd voordat deze op 190 graden Celsius stond.
4. Ik heb het vlees er maar op gelegd en was bang voor de temp dus ben aan de slag gegaan met de schuiven.
5. Na veel gedoe had ik hem weer op 190 graden Celsius.

Zoals jullie merken was het nogal chaotisch. Hoe doen jullie het? Ik was bang dat het effect van het rookhout ook zou meevallen omdat de kamado weer op temperatuur moet komen. Daarom heb ik het vlees alvast erop gemikt.
 
Hi allen,

Alvast sorry voor het lange verhaal

Ik ben in het bezit van de Masterbuilt en tot nu toe is het een heerlijk apparaat. Afgelopen week heb ik 'm pas voor de derde keer aan gehad. Deze keer had ik ook de platesetter nodig. Voor mijn gevoel ging het niet helemaal lekker en hebben jullie wat tips of duidelijkheid. De temperatuur waar ik heen wilde was tussen de 180 en 200 graden Celsius.

Het ging als volgt:
1. Houtskool in de kamado en aansteken met één aanmaakblokje.
2. Kamado was netjes 190 graden Celsius (dome temp) en vervolgens plaats ik de platesetter en het rookhout.
3. De temperatuur zakt ineens enorm door het plaatsen van de platesetter. Het duurde echt weer een tijd voordat deze op 190 graden Celsius stond.
4. Ik heb het vlees er maar op gelegd en was bang voor de temp dus ben aan de slag gegaan met de schuiven.
5. Na veel gedoe had ik hem weer op 190 graden Celsius.

Zoals jullie merken was het nogal chaotisch. Hoe doen jullie het? Ik was bang dat het effect van het rookhout ook zou meevallen omdat de kamado weer op temperatuur moet komen. Daarom heb ik het vlees alvast erop gemikt.

Altijd vervelend als het niet naar wens gaat. Los van dat ik voor 190 graden op minimaal 2 plekken de kamado zou aansteken, heeft je kamado tijd nodig om de platesetter op te warmen.

Ikzelf probeer hem (bij high & fast) eerst op temperatuur te brengen en laat hem dan minimaal 10 minuten op de gewenste temperatuur, zodat de warmte er goed in zit. Daarna het vlees met platesetter er in. Het duurt dan zeker nog 10 minuten voordat de temperatuur weer terug is. Ondertussen gaan de luchtschuiven weer even verder open. Pas bij de gewenste temperatuur weer terug dicht zetten.

Of halverwege het opwarmen de platesetter er al in doen, zodat deze mee op warmt. Mocht een halve platesetter genoeg zijn, dan kun je deze er ook gelijk in leggen.
 
Barbeknoei haalt het al allemaal aan.
Maar je gaat het nog allemaal leren. Ik zit nog maar een beetje verder, want heb hem nog maar pas van 17 juli en dus ook soms nog aan het zoeken. Ondertussen weet ik al ongeveer waar ik moet zitten met mijn schuiven.

Vermits ik veel reverse sear doe, ga ik in het begin naar 100°. Maar daarvoor moet ik eerst aan 130° dome zitten en als ik dan de plate setter erin leg, dan zakt hij beduidend. Dan pas ik de topvent een beetje aan (kleiner) en leg ik het vlees er al op. Daarna nog wat finetunen. Probleem bij zo een kamado is dat het altijd heel lang duurt eer je de aanpassingen aan de luchtdoorstroom ziet :geek:

Ik begin meestal altijd met 3 wokkels geplaatst in een driehoek. Zo is het toch vermeld in het boek 'Hete kolen'. Enkel bij Low & Slow spreken ze in dat boek van 1 wokkel.

Het was nu je 3de keer, maar denk dat het nog wel ff gaat duren eer je hem onder de knie hebt. Dus nu is het soms nog wat kriebels in de buik van de zenuwen, een beetje stressen en de logica achterhalen. Maar tegen volgende zomer ben je hem helemaal meester. Alez, dat hoop ik toch voor mezelf :ROFLMAO:
 
Al het begin is moeilijk 😉.
Wat ik meestal doe bij hogere temperaturen is de kamado aansteken op twee a drie plekken. Dan laat ik hem tien tot 15 minuten goed tot ontbranding komen. Als ik hem op 190 C wil hebben laat ik hem rustig oplopen tot 220C. Als de koude platesetter erin gaat zakt de temperatuur namelijk toch. Als ik de platesetter erin leg knijp ik gelijk de lucht toevoer.
Dan wacht ik even vijf minuten en dan zie ik of ik teveel of te weinig geknepen heb.
Dit is gewoon iets wat je na een paar keer wel in de vingers krijgt.
 
Iedereen bedankt voor het advies. Het is mij nu wat duidelijker. Zonder platesetter weet ik het apparaat prima op temperatuur te krijgen en te houden.
Het was even een schrikmomentje en met een lamsrack op de planning wil ik het zo goed mogelijk doen.

Hopelijk kan ik morgen alle bevindingen in een mooi topic laten zien.
 
Nog een tip... Liever te lage temperatuur en deze op laten lopen, dan te hoog. Terug gaan in temperatuur gaat minder makkelijk en duurt langer dan andersom.

Zo is het bij mij ook. Ook laatst voor gehad dat na het plaatsen van de platesetter de temperatuur naar 60° ging. Leg gewoon mijn vlees er dan al op en zie wel dat ik daarna rond de 100° à 110° geraak.
 
Zo is het bij mij ook. Ook laatst voor gehad dat na het plaatsen van de platesetter de temperatuur naar 60° ging. Leg gewoon mijn vlees er dan al op en zie wel dat ik daarna rond de 100° à 110° geraak.

En eventueel rookhout voeg je dan ook al toe?
 
als ik extra veel rook wil voeg ik soms het hout al toe tijdens het opwarmen, uiteraard het vleesje er op en dan de schuiven open laten zodat hij toch nog verder opwarmt maar dicht genoeg dat er geen vlammen zijn.
 
En eventueel rookhout voeg je dan ook al toe?

Rookhout leg ik erin voordat de platesetter erop gaat. Duw deze in een gloeiende hotspot en dan de platesetter erin.
Maar doe dat pas vanaf de temperatuur wat in de buurt is. Bij die 60° doe ik dat wel al.

Anders licht ik de platesetter eventjes en steek de chunk erin.
 
Rookhout leg ik erin voordat de platesetter erop gaat. Duw deze in een gloeiende hotspot en dan de platesetter erin.
Maar doe dat pas vanaf de temperatuur wat in de buurt is. Bij die 60° doe ik dat wel al.

Anders licht ik de platesetter eventjes en steek de chunk erin.

Bedankt voor het antwoord! Morgen maar eens gaan testen.
 
met mijn Bastard hetzelfde verhaal. Temp valt met ca. 50 gr terug, gelukkig maar want het is tenslotte een deflector. ik leg de deflectors er in zodra er een lekker vuurtje gaande is. Bastard heeft 2 halve platen en ik leg deze met een V vorm uit elkaar zodat de air flow nog maximaal is maar de platen al wel vast opwarmen. Daarna wat rookhout er tussen door gooien en platen aansluiten. lekbakje erop rooster erop. Vlees erop

probeer gewoon alles uit en kijk wat je prettig vindt..

2-3 wokkels voor high and fast. Roken op 180 gaat wel heel hard ..

succes
 
Nog bedankt voor de tip!

Vandaag een lamsrack gemaakt en het ging nu prima met de deflector. Eerst de kamado iets boven de temp laten komen, rookhout net buiten het vuur, deflector erop.
Na een paar minuten was die mooi op temperatuur, begon het rookhout zijn werk te doen en kon het vlees erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan