BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur in de kogel, waar kijken jullie naar?

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Veel recepten benoemen tot welke temperatuur je de barbecue moet opwarmen en houden tijdens het bereiden. Ik ging er altijd vanuit dat het hier ging om de temperatuur die de thermometer op de deksel van mijn Weber aangeeft. Ik heb nu echter ook een kernthermometer met een sensor aan het andere uiteinde van de probe, die aangeeft wat de 'omgevingstemperatuur' is. Doordat deze sensor veel lager zit dan de thermometer aan de deksel, en vaak ook niet boven de warmte zit bij indirect garen, is de omgevingstemperatuur die mijn kernthermometer aangeeft vaak een stuk lager.

Een vriend zei onlangs, toen ik vermoedde dat de temperatuur in de Weber te hoog werd, dat dit niet zo was want de kernthermometer gaf een omgevingstemperatuur aan die een stuk lager was en dat je daar naar moet kijken.

Wat is juist? Gaat het om de temperatuur die de deksel aangeeft, of die de kernthermometer aangeeft?
 
Altijd de temperatuur van de probe. Het gaat om de temperatuur bij het rooster. Warmte stijgt, dus de temp bij je weber thermometer is afwijkend

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Ik geef altijd de temperatuur op het rooster. Die ingebouwde thermometers wijken af, meten hoger in de BBQ etc. Door de roostertemperatuur aan te houden is voor iedereen het resultaat na te maken.
 
Ik loop eigenlijk tegen dezelfde vraag aan.
Gisteren heb ik zalm op een rookplankje gemaakt (recept Noskos met mosterd en bruine suiker). Dit keer ook een thermometer boven het rooster. Zou de eerste 5 a 6 minuten op ongeveer 150 graden moeten, maar er gebeurde vrijwel niets met de zalm. Thermometer laatst gecontroleerd in vergelijking met de thermapen. Deze is dus goed. Thermometer van mijn Kamado gaf 115 aan (ook geijkt met kokend water). De thermometer van het rooster zat wel boven de kolen (direct).
Uiteindelijk heb ik de thermometer boven het rooster genegeerd…. @noskos wat zijn jouw gedachten hierover?
De zalm is uiteindelijk wel helemaal goed gekomen!!
 
Zoals Noskos al aangaf is het meten op de plaats waar je grilt dus het rooster het meest voor de hand liggend.
 
Zelf die ik niet al te ingewikkeld met de temperatuurmeter.
Gebruik gewoon de dome thermometer en trek daar 20 graden vanaf, dan zit ik ongeveer goed.
 
Zelf die ik niet al te ingewikkeld met de temperatuurmeter.
Gebruik gewoon de dome thermometer en trek daar 20 graden vanaf, dan zit ik ongeveer goed.
Dat is ook mijn ervaring. Heb er wel een pen naast liggen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik meet niet op het rooster bij directe bereidingen, zoals een plankje direct boven het vuur. Ik weet wel wat de roostertemperatuur is omdat mijn thermometer in de dome geijkt is of ik de afwijking weet 😉
 
Ik meet niet op het rooster bij directe bereidingen, zoals een plankje direct boven het vuur. Ik weet wel wat de roostertemperatuur is omdat mijn thermometer in de dome geijkt is of ik de afwijking weet 😉
Zou het dan beter zijn geweest om de probe net boven het plankje te plaatsen?
 
Bij direct plaats ik geen probes omdat de kabeltjes niet echt gemaakt zijn voor direct vuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan