BasBQ
Beef en Steak

Signature dish: Tagliata di Manzo con Patate

 
 

Marcel1973

Stoker
Berichten
404
Beetje chaotische dag en niet bedacht wat te gaan eten.
Dus… een klassieker uit ons repertoire erbij gehaald. We zijn Italië-fans en genieten keer op keer van de eenvoud van de geweldige keuken daar
Ook leuk voor de fotowedstrijd, dus ga maar eens meedoen.

Ik had nog een flat iron steak liggen van ca 250gr. Genoeg voor ons beiden. Paar aardappeltjes erbij en smullen maar. Dat was hetbplan en ik zou wel zien, of de standaardboodschappen toereikend genoeg waren.
De Q naar een 250 graden gedirigeerd, aardappeltjes klaarmaken en balsamico siroop maken. Balsamico siroop in de verhouding 10ml balsamico en 5 gram suiker, in pannetje veel roeren net zo lang tot het indikt en dan laten staan. Je kunt op de foto zien, dat de mijne te dun was, ik zat niet op te letten…
Ondertussen op de Q een bakje met gekneusde knoflook, olie en daarin tomaatjes. Normaal heb ik fraaie trostomaatjes, maar deze keerwas het improviseren… dus werden het cherrytomaatjes. Kan ook wel hoor.
De flat iron een minuut of drie per kant, tot kern van 50, daarna op de plank met een stukje alufolie, ff paar minuutjes rusten.
Daarna trancheren, ca een centimetertje, bordjes opmaken met aardappeltjes (en peterselie), rucola en tomaatjes. Vlees over de rucola, daarna zout over de steak, beetje balsamico siroop en daarna grana padano krullen… Ok, die had ik niet, want we hadden geen stuk meer in de koelkast, maar nog wel wat geraspte grana. Oogt minder, smaakt hetzelfde.

Alles bij elkaar…. Genieten, met een hoofdletter. Blijft gewoon lekker en goed spul.

De foto’s, dat blijft wel m’n mindere kant…

Opstoken dat hout
2A611D51-193A-4254-AFF4-BE7337DBB53D.jpeg


Vlees erop
0CFCE50C-455D-4A86-94D3-000664020BEC.jpeg


En na drie minuutjes per kant, heb je dit
A1261343-1030-4070-B986-B2BE348EFCF7.jpeg


Trancheren dan maar, ik houd wel van medium-rare, maar dan meer naar rare. Anders pak je minuutje langer per kant.
C47CB39F-055A-45F7-BBD7-3BBA48A01A89.jpeg

Resultaat:
C1C18D74-C112-461C-8DA5-4A44177AB219.jpeg

C4EF8CB4-B46C-4308-AF67-31289773EF17.jpeg
 
Dat is één van mijn favorieten. Als we op reis gaan in Toscane voor 7 dagen, heb ik het minstens 3 x gegeten daar :D
Ik maak het ook vaak zo klaar. Heerlijk.
 
Hier eigenlijk hetzelfde idd @Free_ltd, afwisselen doe ik dan nog wel eens met Bistecca Fiorentina.:ROFLMAO:
 
Je hoeft de Italianen niet te leren koken
Wat een fantastisch culinair land.

Deze mag er ook zijn. Heerlijk gerecht
 
Heerlijk gerecht .
Deze komt op mijn lijst

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het ziet er erg lekker uit allemaal.

Lekker hoeft niet ingewikkeld te zijn. 😋😋
 
Het ziet er erg lekker uit allemaal.

Lekker hoeft niet ingewikkeld te zijn. 😋😋

Precies dat idd. Persoonlijk houd ik erg van de “puur natuur” vleesbereidingen.
Net als een zuurtje bij wijn, vind ik bij sommige gerechten dat de rubs en sauzen te veel mascara zijn om de heerlijke smaak van puur vlees te maskeren. Voorwaarde is dan wel een goede kwaliteit vlees. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit! Veel succes met de fotowedstrijd.
 
Dat ziet er goed uit! Veel succes met de fotowedstrijd.
Thnx, gelukkig hoef ik daar niets aan te doen. Dat is aan de leden hier, om te stemmen op de fraaiste signature dish.

Misschien kan ik wel leren nog betere foto’s te maken voor een volgende keer, want smaken haal je niet uit een foto. ;)
 
Ziet er fantastisch uit Marcel! Misschien dat ik straks nog maar even naar de slager loop. 😋

Zeker doen! Ga je geen spijt van krijgen. En een stukje sukade (zonder zeen) kost ook niet de hoofdprijs. Wordt ietwat prijziger als hetzelfde stukje ineens flat iron gaat heten.

Het relaxte vind ik dat het super smaakt, aar ook nog eens lekker vlot klaar is. Eerlijk gezegd, de aardappeltjes kosten het meeste tijd aan alles op de foto 😆
 
Wat een mooi cuisson Heeft die steak. Daar kan je me voor wakker Maken. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan