BasBQ
Beef en Steak

Swingende Surinaamse Stoofjes - Kip Masala en Kip Ketjap met Roti en Zoetzuur

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.796
Beste BBQ-vrienden, Sweeties!

Afgelopen zaterdag was het haast tropisch lekker achter in de tuin van Sander dus besloot hij een lekkere Surinaamse stoof in elkaar te swingen en voor jullie hier het recept uit te schrijven. Nu ken ik geen Surinamer die recepten volgt, alles gaat op gevoel en smaak, dus zie dit recept als een relaxte aanzet voor iets moois in de DO. Ik maakte kip masala, kip ketjap en een lekkere zoetzuur:

SDJ_0925.jpg


Nodig voor de kip ketjap (8 personen):

- kilo kippenvlees (filet van de borst of van de dij of beide) in blokjes
- 2 middelgrote uien fijn gesnipperd
- 4 teentjes knoflook in dunne plakjes
- 2 duimen verse gember geschild en fijn geraspt
- sap van een limoen
- ca. 2 kopjes lekkere ketjap (ik had A)

Bereiding:

Ik vind het fijn om alle ingrediënten alvast binnen te snijden en in bakjes mee te nemen naar buiten, dan kun je lekker buiten blijven en heb je tijd voor een biertje tussendoor. Hier een foto van hoe zoiets er dan uit kan zien. Ik liet de kip in de koelkast en heb een aantal dingen niet op de foto staan omdat die pas later erbij kwamen. Ik maakte ook de masala kip hiermee dus staar je niet blind op deze foto:

SDJ_0798.jpg


Begin met het zachtjes aanfruiten van de uitjes en doe daar pas later de plakjes knoflook bij. Als dat lekker zacht is gaat de kip erbij. Bak de kip niet krokant en ook nog niet gaar (zie foto):

SDJ_0806.jpg


Als de kip rondom wat warmte heeft gehad kan de gember en het limoensap erbij.
Roer even lekker door en doe nu de ketjap erbij zodat de kip lekker zachtjes kan stoven in de ketjap.

SDJ_0828.jpg


Ik koos ervoor om de ketjap zover in te koken dat het lekker stroperig werd, maar ik heb ook wel eens een maizena papje gemaakt om het al wat eerder te binden, dat kan ook. Je kunt zout en peper toevoegen naar smaak, maar doe dit op het laatst want in de ketjap zit ook al veel zout van zichzelf. Proef goed net voor je uitserveert.

SDJ_0835.jpg


Trakteer jezelf tussendoor op een mooi bier:

SDJ_0841.jpg


Dan gaan we door met de masala kip (8 personen):

- kilo kippenvlees (filet van de borst of van de dij of beide) in blokjes
- 2 middelgrote uien grof gesneden
- 4 teentjes knoflook in dunne plakjes
- 3 tomaten in blokjes (ik had stevige pomodori)
- een paar vastkokende aardappels geschild en in hapklare brokken
- een grote zoete aardappel geschild en in hapklare brokken
- 2 handjes sperciebonen of kousenband schoon gesneden en in stukjes
- halve liter kippenbouillon (ik gebruikte twee blokjes)
- gezeefde tomaat, frito of beide
- je favoriete masala (Surinaamse kerrie) ik had Nandan Surinami maar Chan's vind ik ook zalig
- pepers naar smaak, ik had 3 gele adjuma's maar madame Jeannette is ook zalig. Laat de pepers heel!

Ik zeg het nog eens voor de zekerheid, dit is een basis, laat het vooral lekker Swingen Sweeties!

Lekker koken:

Zet de ui en de knoflook zachtjes aan, mag best lekker kleuren.

SDJ_0842.jpg


Strooi dan de masala erbij en gebruik daarvan zoveel je wil. Een richtlijn is 5 eetlepels, ik hou van kruidig!

SDJ_0853.jpg


Bak de kruiden even mee maar doe tijdig de natte tomaten erbij om aanbakken te voorkomen:

SDJ_0857.jpg


Lekker goed los roeren en de boontjes en aardappels erbij.

SDJ_0862.jpg


Goed door roeren en dan afblussen met de bouillon en de tomaten pastas erover schenken.

Als alles lekker doorgeroerd is en mooi aan het pruttelen is dan kun je daar de 3 pepers bij doen. Zorg dat je dan een tijdje niet hoeft te roeren dan kun je de pepers goed heel laten. Als je ze stuk roert dan wordt het gerecht erg pittig. Daar kun je voor kiezen.

SDJ_0904.jpg


Laat lekker pruttelen of haal van het vuur en warm de volgende dag rustig door... dat is dus eigenlijk nóg lekkerder!

Beloon jezelf met een lekker biertje:

SDJ_0869.jpg


Nu gaan we nog een zoetzuurtje maken van komkommer en een sjalotje.

Nodig voor de zoetzure komkommer:

- twee komkommers in dunne plakken (snij schuin voor sexy)
- sjalotje, ragfijn in halve maantjes
- lekker zout
- gemalen piment (theelepeltje denk ik zo bij elkaar)
- half kopje sushi azijn

SDJ_0884.jpg


Alles goed mengen en af en toe lekker omroeren, Happy Days!

SDJ_0896.jpg


Neem een biertje:

SDJ_0892.jpg


Maak er nog een kerrie-ei bij voor iedereen:

- een medium tot hard gekookt ei per persoon
- gesnipperd uitje en wat knoflook
- kippenbouillon blokje
- je favoriete masala

Bereiding kerrie-eitjes:

Fruit de ui en knoflookjes tot zacht en naar smaak donker. Doe de masala naar smaak en het bouillon blokje erbij, doe de gepelde gekookte eitjes erbij en vul aan met water tot de eitjes onder staan. Zet apart en warm weer door voor je aan tafel gaat:

SDJ_0899.jpg


SDJ_0903.jpg


Nu kun je helemaal een Baas zijn en zelf je roti platen uitrollen, maar ik heb altijd enorme ruzie met die gele erwten vulling, die blijft er bij mij nooit tussen zitten dus ik koop die shit lekker bij de toko. Even in de magnetron en klaar is Rodney!

SDJ_0895.jpg


Ik drink er graag een koude Wiezener naast maar een kleurrijke Fernandez of gingerbeer is ook echt zalig. Die staat er naast op de foto!


SDJ_0917.jpg


Eet smakelijk schatjes, Njang Sweetie!
 
Sander, geweldig. Dit wil ik ook.
Roti staat (op verzoek van de CEO) al een tijdje op de planning.
Nu het rolletje van het aapje gaan spelen.
 
Lekker man, mooi verslag zo met super resultaat!
 
Wat een feestmaal is dit. Hier had ik graag bij aangeschoven Sander!
 
Dat swingt de pan uit, heerlijk. Bedankt voor het delen
 
Mooie gerechten en dito verslag en voldoende tijd voor een biertje tussendoor


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ziet er echt fantastisch uit Sander, om je vingers bij af te likken!
 
Heel lekker dit! En ook mooi afgewisseld met een paar mooie biertjes! 👌

Deze gaat de favorieten in! Dank je wel voor het delen!
 
Ziet er echt fantastisch uit Sander, om je vingers bij af te likken!

Daar is die roti plaat dus voor bedoeld maatje, daar scheur je een lekker stukje van af en daarmee pak je dan wat lekkere dingetjes op en dan slobber je die dus hop, zo naar binnen en houd je - in theorie - je vingers schoon!
 
Mooi verslag sander , ziet er heerlijk uit allemaal 👌🏻😋
 
Daar is die roti plaat dus voor bedoeld maatje, daar scheur je een lekker stukje van af en daarmee pak je dan wat lekkere dingetjes op en dan slobber je die dus hop, zo naar binnen en houd je - in theorie - je vingers schoon!
Als je dat lukt, doe je er te weinig van op 😬
 
switi nyanyan mi dushi......
Ziet er weer top uit.
Het bier met de chocolade cocos smaken moet ik dat vergelijken met een drinkbare bounty?
 
switi nyanyan mi dushi......
Ziet er weer top uit.
Het bier met de chocolade cocos smaken moet ik dat vergelijken met een drinkbare bounty?

Dat hoopte ik. Helaas een wat dunne smaak. Vooral koffie. Ik heb ook nog Willy Tonka van Moersleutel. Daar kijk ik wel echt naar uit.
 
Het ziet er allemaal schandalig lekker uit ,dit lust ik ook ,vooral de lekkere biertjes erbij zijn zalig.

Groet Peter.
 
Sander, wat ben je toch een schat.
Ben op roti aan het zoeken en kom weer allerhande lekkere biertjes tegen.:love:
 
Zit ik gewoon weer, met water in de mond, dit verhaal helemaal opnieuw te lezen.

Toch maar een beetje hoger op de lijst, zeker nu wat madame Jeanette pepers “over” heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan