BasBQ
Beef en Steak

Surinaamse Pom

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.092
Al heel lang zat ik ermee in mijn hoofd, de allerlekkerste Pom maken, net zo lekker als bij het Surinaams-Chinees Eethuis waar wij altijd komen, Swietie in Spijkenisse.
Maar dan wel Pom van de BBQ. 2 jaar geleden al eens een poging gewaagd maar daar waren wij absoluut niet tevreden over.
Tot ik een aantal weken geleden mijn 24 kitchen vrienden Job en Perry zag die Pom gingen eten bij de Surinaamse dame Peggy.
Nagenoeg een copy paste gedaan met hier en daar een aanvulling. zo heb ik Knoflook en trassie toegevoegd en tomatenblokjes uit een pakje Heinz gebruikt.
Want goed rijpe tomaten heb je nu niet in NL.
Wat is Pom?
Pom is misschien wel het nationale Surinaamse gerecht, welke de Surinamers voornamelijk eten als ze een feestje geven.
De basis voor de Pom is kip en Pomtayer, pomtayer is een knolgewas uit de subtropen.
Pom is een van origine Joods-Creools gerecht dat waarschijnlijk door Portugese joden naar Suriname is gebracht.
Aangezien de Aardappel toen nog niet zoveel voorhanden was in Zuid Amerika, hebben ze de Tayer knol gebruikt die ze afgekeken hadden van de Braziliaanse Indianen.
Pomtayer koop je van oa het merk Lufo, al geraspt en diepgevroren in kilopakken bij de toko.
Verder gaat er in de Pom: kippendijen, tomaten, uien, trassie knoflook, piccalilly (ja de hele inhoud van de pot verdwijnt erin), ketjap, oestersaus, tomatenpuree, zout, suiker.

Tot zover de voorgeschiedenis.
De foto's spreken voor zich, en het was Superlekker!!

DSC_1795.JPG
DSC_1799.JPG
DSC_1802.JPG
DSC_1805.JPG
DSC_1810.JPG
DSC_1823.JPG
DSC_1824.JPG
DSC_1825.JPG
DSC_1828.JPG
DSC_1829.JPG

DSC_1837.JPG

DSC_1839.JPG
DSC_1846.JPG
DSC_1847.JPG
DSC_1853.JPG
DSC_1866.JPG
DSC_1871.JPG
DSC_1879.JPG
DSC_1886.JPG
 
Laatst bewerkt:
Absoluut geweldig! Dit was schandalig goed!
 
Misdadig om dit te plaatsen. Wat lijkt me dit gruwelijk lekker zeg.
Heb nog nooit van pom gehoord maar daar Is nu verandering in gebracht.
En we gaan het niet vergeten. Wat ben ik nu nieuwsgierig geworden zeg.
 
Misdadig om dit te plaatsen. Wat lijkt me dit gruwelijk lekker zeg.
Heb nog nooit van pom gehoord maar daar Is nu verandering in gebracht.
En we gaan het niet vergeten. Wat ben ik nu nieuwsgierig geworden zeg.
Ik plaats het recept wel in het receptendeel Rick.
 
Da's zo lekker, ons schoonzusje had ook kennis aan iemand uit Suriname die maakte dit gerecht ook zo heerlijk klaar ze heeft het heel goed afgekeken dus we genieten er nog vaak van, top gerecht! ;)
(Wel uit de oven ) :cry:
 
Laatst bewerkt:
Prachtige reportage Ewald! Bedankt voor het delen.
 
Da's zo lekker, ons schoonzusje had ook kennis aan iemand uit Suriname die maakte dit gerecht ook zo heerlijk klaar ze heeft het heel goed afgekeken dus we genieten er nog vaak van, top gerecht! ;)
(Wel uit de oven ) :cry:
Alles wat in de oven kan, kan ook op de Q 😉
 
Alles wat in de oven kan, kan ook op de Q 😉
Weet ik Laurens, vertel mij wat een appeltaartje of zo bakken we ook wel eens in de Q maar 't smaakt toch een tikkeltje anders zo direct boven een vuurtje gestookt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat een heerlijke BBQ versie Ewald!
 
Wat een mooi gerecht. Ken het niet, kan me ook geen voorstelling maken qua smaak, maar het ziet er geweldig uit.
 
Echt geinig zo Ewald, lijkt een beetje een moussaka zo. Ik haalde wel eens broodje pom bij de Surinamer maar dan leek het meer een homogene massa. Ziet er wel echt lekker uit zo! Gegrilde kip. Altijd goed!
 
🤔 wel van gehoord, maar nog nooit van mogen proeven.
Dit wordt dus wee een nieuwe uitdaging.
 
Echt geinig zo Ewald, lijkt een beetje een moussaka zo. Ik haalde wel eens broodje pom bij de Surinamer maar dan leek het meer een homogene massa. Ziet er wel echt lekker uit zo! Gegrilde kip. Altijd goed!
Als je hem op een broodje smeert wordt het inderdaad die homogene massa, heerlijk.
 
Dat ziet er geweldig uit Ewald. Ik heb m’n schoonmoeder, die de bijnaam “De Pom” heeft een BBQ-workshop cadeau gegeven. Dit gaat het gerecht worden dat we gaan maken. TOP !!

Krijg er enorm honger van bij het zien van de plaatjes. Is het ook de bedoeling om het op brood te eten. Of is er ook een versie als avondmaal.
 
Dat ziet er geweldig uit Ewald. Ik heb m’n schoonmoeder, die de bijnaam “De Pom” heeft een BBQ-workshop cadeau gegeven. Dit gaat het gerecht worden dat we gaan maken. TOP !!

Krijg er enorm honger van bij het zien van de plaatjes. Is het ook de bedoeling om het op brood te eten. Of is er ook een versie als avondmaal.
Jazeker de Surinamers eten het ook met rijst en kouseband en eventueel nog wat van de overgebleven jus erover, staat ook bij het recept.
In plaats van kouseband kun je natuurlijk ook Haricots verts of eventueel sperziebonen nemen
Mooi, gegrilde haricots verts erbij weer iets van de BBQ
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan