BasBQ
Beef en Steak

Super uien voor bij de hamburger

 

Brab22

Kooltjesharker
Berichten
105
Vorig jaar was ik bij een demo van een Big Green Egg en degene had de heerlijkste uien die ik ook geproefd had. Nu ben ik ook aan het experimenteren gegaan en ik denk dat ik aardig in de buurt kom.

Je ligt de uien direct tussen de kolen.



Je laat ze verbranden en draait ze regelmatig totdat ze zacht aanvoelen. Tip kan je beter met een tang doen.



Haal ze van de kolen en pel de verbrande schil van de uien. Tip pas op dat je stuk kool mee pak, want die zijn heet. Tering wat zijn die heet.



Snij ze in stukken en leg ze in een bakje met een laag bruine basterdsuiker en een scheut Balsamico azijn.



In dit laat je dan inkoken tot een stroperig geheel.


Ben benieuwd of jullie dit kennen en of er nog tips zijn.
 
Yum dat lijkt me heerlijk! En bedankt voor de tips!

sterkte met je brandwonden....
 
Lijkt me een prima idee. Dankje, ga ik zeker proberen!
 
Lijkt me wel lekker.
En nooit gedacht dat die kooltjes heet zijn, bedankt voor de waarschuwing  :p
 
Wat gaaf dat er regelmatig dit soort leuke en misschien wat gekke gerechten/bereidingen gepost worden.

Deze ga ik zeker ook eens proberen. Thx!
 
Het nadeel van uien met suiker en balsamico vind ik dat het zo zwaar word, en dus heel erg snel vult. De smaak is heerlijk hoor, begrijp me goed, maar na 2 happen zit ik vol....
 
Het is soms wonderlijk wat poffen in vuur met smaak kan doen h?? Super simpel, maar grandioze resultaten.
Bietjes doen het ook leuk.  En paprika's natuurlijk. Of aubergines!

 
Ik doe ze anders maar wel met balsamico. Ipv bruine suiker gebruik ik ketjap.
 
ho eens, deze ga ik noteren (en uitproberen, want met alleen noteren kom je er niet he ;-))
 
wordt een soort stroperige uienmarmelade/chutney denk ik toch? ik maak ook wel iets dergelijks maar dan om bij steak te serveren (uien in port met tijm bijv). op de hamburger is dan ook geen gek idee!
 
Ik maak een bijna identieke versie vaak bij staartstuk of rosbief en voeg dan tijm en wat rode wijn of port toe.

Een alternatief is om ipv de suiker maple syrup te nemen en ipv de balsamico een flinke scheut! bourbon. Je wilt niet weten hoe dat smaakt als topping op zelfgedraaide hamburgers (van enkel varken of wild zwijn)
 
Ziet er goed uit! Volgende week maar eens proberen!
 
Ik heb ze vandaag gemaakt en de azijn gedeeltelijk vervangen door rode wijn. Oh, het is echt heerlijk. Ik had iets minder suiker moeten gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan