BasBQ
Beef en Steak

Stifado uit de DO

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Beste bbq collega's

Met kerst mezelf een DO cadeau gedaan. Lang getwijfeld, maar nu toch maar de knoop doorgehakt.
Uiteraard moet er dan bij de eerstvolgende gelegenheid een lekker gerecht uitgetoverd worden.
En die gelegenheid, dat was gisteren.
Na al het kerstgeweld, eten bij familie, nu lekker thuis met de bbq aan de slag. Heerlijk in het joggingbroekje een beetje aanprullen :)

Gekozen voor het recept van bbq junkie:

Het recept gevolgd met de volgende aanpassingen:
- 4 personen
- een teentje knoflook extra (moest vandaag naar de tandarts 😆 )
- een halve eetlepel jalapeno-schijfjes uit een potje voor wat extra pit
- de riblappen eerst een uurtje gerookt, vervolgens in blokjes in de DO
- een half potje 020-uitjes :giggle: (want die hadden we nog staan) ipv 500 gr zilveruitjes.

ok, de pic's:

de ingrediënten

20211227_113839.jpg


de riblappen even voor een uurtje op het rooster met een blokje eik
de stenen waarop ik de DO wilde gaan zetten maar meteen even mee verwarmen. Scheelt straks weer in de tijd 🤓
20211227_133454.jpg


en hoppa, het roken is gestopt dus het vlees mag eraf. Meteen even in blokjes snijden
20211227_142720.jpg

20211227_142941.jpg


Ondertussen ook al de opstelling gemaakt en de DO in de bbq gezet zodat hij alvast kan opwarmen.
Omdat dit de eerste keer was, toch even een beetje moeten zoeken naar een goede, stabiele opstelling.

20211227_142119.jpg


Al vrij snel de ui en knoflook erin.
20211227_143220.jpg


en kort erna de rest. Eenmaal op temperatuur is zo'n DO niet te stoppen zeg.

20211227_144428.jpg


nadat alles goed geroerd en opgewarmd was mocht het vlees erbij

20211227_144712.jpg


20211227_144809.jpg


en wat pruttelt het lekker door zeg. Gaat echt super. Ongeveer een half uur30-45 minuten voor het einde nog even wat feta erbij

20211227_160526.jpg


En na ca 2,5 uur mocht de DO uit de bbq. Ongelofelijk dat je het zo lang warm kan houden met een paar briketten. Top

20211227_172703.jpg


En uiteraard op het bordje, lekker met wedges en een "griekse" salade.
20211227_172955.jpg

20211227_172945.jpg


Echt super lekker! Het smaakte zeker anders dan een stoof van het fornuis. We proefden echt een "touch of bbq" wat natuurlijk ook te maken heeft met het vooraf roken van het vlees.
Ook was ik erg verbaasd hoe weinig briketten je nodig heb om de DO aan de gang te houden. Heb tot 2x toe de onderste luchtschuiven geknepen.

Leuk om weer eens wat nieuws te proberen. Straks maar eens kijken of de tandarts er nog iets van merkt :ROFLMAO:

Dank voor het kijken
Rick
 
Mooi gedaan! Welkom bij de Dutch oven club.

Je zal merken dat hoe meer je erop kookt hoe veelzijdiger hij wordt.
 
Ziet er goed uit Rick. Daar ga je nog veel plezier aan beleven 😁
 
Dit ziet er wel hééél lekker uit.
Ook bij en na het op eten is "het joggingbroekje" waarschijnlijk een aanrader om de buikomvang soepeltjes op te vangen?
 
Wat een heerlijk maaltje zeg! Echt een feestje.
 
Daar word je toch gelukkig van? Stoeltje ernaast, biertje erbij en je wil nooit meer naar binnen!
 
Daar word je toch gelukkig van? Stoeltje ernaast, biertje erbij en je wil nooit meer naar binnen!
Klopt helemaal. Maar heb gekozen voor de variant : lekkere luie stoel binnen met en rummetje binnen handbereik. Lekker even terugschakelen na de kerst :)
 
Klopt helemaal. Maar heb gekozen voor de variant : lekkere luie stoel binnen met en rummetje binnen handbereik. Lekker even terugschakelen na de kerst :)

Nou maar serieus, dan is pruttelen op het fornuisje en een huisje vol lekkere geuren uit dat pannetje ook gewoon een optie hè? DO mag ook binnen hoor!

En heel nieuwsgierig, wat voor rummetje? Ik ben me daar sinds kort een beetje in aan het verdiepen. Wat is jouw favoriet?
 
Ziet er zeer goed uit je eerste do avontuur
 
En heel nieuwsgierig, wat voor rummetje? Ik ben me daar sinds kort een beetje in aan het verdiepen. Wat is jouw favoriet?
Is deze, diplomatico reserva exclusiva . Had eerst el Dorado maar die kreeg ik zo snel niet meer te pakken, dus deze maar geprobeerd. Geen spijt :cool:
Heb niet veel verstand van drank, maar een goed glas lust ik wel.
Wijn, bier, whisky, rum,likeur. Als het maar lekker Is.
DSC_0003.JPG
 
Vanuit het werk gelijk een kilootje riblappen gekocht.
Nu thuis nog ff een jogging broekie op scharrelen en morgen lekker aan de slag

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Vanuit het werk gelijk een kilootje riblappen gekocht.
Nu thuis nog ff een jogging broekie op scharrelen en morgen lekker aan de slag

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Haha. Top man.
Geniet ervan (y)
 
Lekker aan het “rommelen” geweest in je jogging broek en de nieuwe aanwinst en genoten 👍🏻

Heeft de tandarts ook genoten van je stoofpotje? 😁
 
Mooie foto's! Ziet er smakelijk uit. Die Petromax heb ik ook en is echt een toppertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan