BasBQ
Beef en Steak

Stellen deksel BGE

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Beste BBQ-fanaten,

Een tijdje terug heb ik mijn BGE een opknapbeurt gegeven, want plaatslijk begon de stalen ring van het scharnierdeel te roesten.
Na het terug plaatsen van de ring en deksel is de deksel t.o.v. onderste deel zeker 1 cm naar achteren verschoven. Met andere woorden de deksel en het onderste deel sluiten niet mooi op elkaar aan. Daarvoor had ik ook al, maar niet zo erg als nu.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Misschien door opvulringen te plaatsen aan de achterzijde (bij de scharnier)? Ik vraag me dan wel af of de ring nog steeds goed is opgesloten met ringen erbij. Volgens mij is dit een bekend fenomeen voor de BGE's.
Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk, anders voeg ik later een foto van de situatie toe.
 
als je de nieuwe scharnier hebt: moet je de boutjes allemaal los zetten (diegene die de positie bepalen natuurlijk).
Die blauwe spacers op 4 plaatsen tussen de dome en base steken.
Alles mooi uitlijnen en dan de boutjes terug vast zetten.
 
Ik moest even kijken wat je bedoelde. Helaas heb ik de oude versie. Bij de nieuwe versie zitten er slobgaten om te stellen. Dat zit bij de oude niet en ook geen spacers.
En de oude promo filmpjes van BGE lijkt allemaal vlekkeloos te gaan. Ligt het soms aan mij? :(
 
Mijn dank is onmetelijk!

Ik zie nu dat ik de onderdelen in verkeerde volgorde heb vastgezet en daarnaast is er niet aan de scharnier gedraaid om de dome te stellen.
Als een beetje droog weer is ga ik mee aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Top Tip Stijn, zo deed ik dat bij mijn ei na 5 jaar intensief gebruik ook. Bij mij zijn die 'spacers' overigens rood gekleurd en niet blauw, maar zoals je in dat filmpje ook wel kan zien, echt nodig zijn ze niet eens, als je maar zorgt voor gelijkmatige afstand rondom. Door de band niet helemaal los-los te doen kun je die nog een beetje afstellen. De truuk is dan wel nog om de banden na het stellen ECHT strak aan te draaien. Dat is best een beetje spannend vind ik. Ik heb zelf, om het klusje makkelijker te maken, via BGE-dealer een vervangend setje bouten aangeschaft, dan heb je weer nieuw schroefdraad dat vond ik fijn werken. Mooi om te zien dat het met zo'n oud werkpaard en roestige banden ook gewoon nog goed kan komen.

Wat een fantastisch mooi blauw ei staat er trouwens ook naast zeg. Die gast heeft echt mooie oude spullen. Ik hou daar wel van!
 
Laatst bewerkt:
Vanavond is de BGE afgesteld.
Het is nu beter als voorheen, helaas hou ik nog 5mm rand over. Op zich geen ramp, toen ik hem pas had was het ook al zo. Al vind ik niet netjes uitzien.
Het probleem is bij elke keer vast draaien van de bouten trekt de dome zich 5 mm terug ten opzichte van de nest. Dus de dome valt binnen de nest.
Het kan zijn dat de onderste ring nog dichter bij de rand dient te vinden. De afstand tussen ring en onderzijde vilt is zo’n 3mm met mijn beste oog ingeschat.
Ga bij dag licht een beter controleren, ik had vanwege de bouwlamp wat last van schaduwen.

De spacers zijn inderdaad niet nodig, maar ze zijn wel handig voor uit te lijnen.
 
Tja, als het ècht niet beter wordt bij daglicht en je stoort je eraan dan is het mischien een mooie upgrade om naar dat nieuwe scharnier uit te kijken? Dat loopt wel erg mooi hoor.
 
Hi @Stoker Joop, heb je het probleem uiteindelijk kunnen oplossen? Ik zit namelijk precies met hetzelfde. Ook de oude band met het deksel dat iets te ver naar achteren staat. Ik heb de video van FOGO gevolgd maar met alles vastdraaien keert de onderbeet steeds terug.
 
Ik heb destijds de upgrade gedaan naar het nieuwe scharnier en gelijk ook fiberglas vilt ertussen, een echte aanwinst.
 
Ik geef @Frits hierbij voor de volle 100% gelijk. Eerst twee avonden zitten aanrommelen om het oude terug juist te krijgen. Nieuw scharnier besteld met het nieuwe systeem, en na drie kwartier alles gefikst en perfect op zijn plaats! Zéker zijn prijs waard, en ik zal er nu niet meer tegen op zien om het jaarlijkse lenteonderhoud te doen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan