BasBQ
Beef en Steak

St. Louis Style spareribs op de 3-2-1 manier

Jop

Tondelzoeker
Berichten
4
Onlangs een Weber Master Touch 57 gekocht.
Na een keer te hebben gegrilled met een aantal vrienden om de BBQ in te wijden heb ik besloten om spareribs op de 3-2-1 manier te gaan doen met het recept van Noskos.

0.jpeg

Bij Beef&Steak 2 ribben van 1800 gram per stuk gekocht in hun webshop.
Ik schrok wel een beetje nadat ze geleverd waren, ze waren een stuk groter dan ik had ingeschat.
Volgende keer haal ik ze een slag kleiner.

Ik heb besloten om 1 rib te bereiden om te oefenen omdat dit de eerste keer low & slow zou zijn op deze BBQ, de andere gaat de vriezer in voor een volgende keer.

3.jpeg

Het vlies verwijderd en de rib licht ingesmeerd met zonnebloem olie en gekruid met de pulled pork rub van Noskos.
Ik heb kokosbriketten van de Welkoop, deze heb ik tegen 1 zijde van de BBQ aangelegd met stukjes appel rookhout er tussen.
Daarna 15 briketten aangestoken met de starter en deze daarop gelegd. Achteraf gezien heb ik veel te veel briketten gebruikt want ik had nog ruim de helft over na deze sessie.
Op het deel van het kolenrooster waar geen briketten liggen heb ik aluminiumfolie overheen gedaan, en daarop een bak water gezet.

4.jpeg

De BBQ bleef stabiel rond de 120 graden Celcius. Na 3 uur zag de rib er zo uit.
De bark zat er goed op.

5.jpeg

De ribs ingepakt in aluminium folie met roomboter, agave siroop en lichtbruine basterdsuiker.
Ik heb de rib met de vleeskant naar beneden op het rooster gelegd.

6.jpeg

Na ruim 1 uur de rib er af gehaald.

7.jpeg

Met de botkant naar beneden de rib weer op het rooster gelegd.

8.jpeg

Na een half uurtje heb ik de rib ingesmeerd met BBQ saus van Noskos.
Op verzoek van mijn vriendin een gedeelte niet ingesmeerd, want ze vond de saus een beetje overheersend ruiken toen ik deze aan het opwarmen was.
Ze wou graag een stuk proeven zonder saus om te vergelijken met het gedeelte met saus.

9.jpeg

Weer een half uurtje later heb ik de rib van de BBQ gehaald.

10.jpeg

De botjes waren mooi schoon.
Het heeft erg goed gesmaakt en voor een eerste keer vind ik het goed gelukt.
Het viel me 100% mee om de temperatuur stabiel te houden. Deze is de hele sessie rond de 120 graden Celsius geweest.

Wel vond ik de knarren/stukjes kraakbeen (ik weet niet of dit het goede woord is) vervelend tijdens het eten. Had ik deze er van te voren uit moeten halen?
 
Mooi ribje geworden en lekker kunnen oefenen zo voor de volgende.
Hoe vond je vriendin de saus?

Als je schrok van de ribben dan zou je helemaal geschrokken zijn van de omvang van de doos 😱, die is groot
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuke post! Mooi resultaat zeg! Fijn dat je de bbq op temperatuur kon houden!
 
Die "knarren" kom je vaak tegen bij wat zwaardere ribben en zijn i.d.d. heel naar eten.
Mede daar om bestel ik de laatste tijd meest "Baby backs"zijn dan wel niet zwaar maar bijna geen "knarren".
Bij m'n vraag aan BBQuality wat dat was kreeg ik als antwoord "ligt aan de aan de manier van snijden"
Dus toen maar afgestapt van de zware ribben.

 
Bij short ribs ook geen last van gehad
 
Mooie reportage, het knars kan je er gewoon van tevoren afsnijden.
wel denk ik dat je temperatuur meter direct boven je vlees te hangen je meter wat afwijkt. Beter omdat wat van je vlees af te leggen.
 
Leuk uitgebreid verslag met duidelijke foto's en een heerlijk eindresultaat(y)en welke rib vond je vriendin het lekkerste, met of zonder saus/lak?
 
@ @rno & Jet M'n vriendin vond het gedeelte zonder saus lekkerder. Ik vond het gedeelte met saus beter (ben sowieso wel gek op sausjes). Ik heb deze saus ook gebruikt voor de pulled pork en daar vond ik hem wel beter bij passen. Dus als ik weer spareribs ga bereiden ga ik op zoek naar een andere saus.
@ Frits je hebt gelijk. Volgende keer zet ik de temperatuur meter naast het vlees. Heb er helemaal niet bij stil gestaan toen ik hem op de BBQ zette.
 
Terug
Bovenaan Onderaan