BasBQ
Beef en Steak

Spareribs, Tomahawk en Lamsrack

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Goedemiddag, afgelopen donderdag hadden we al part 1 van onze "Niet op Ibiza-BBQ", met Secreto, Lamsbout en Shortrib, afgelopen zaterdag hadden we part 2! Onze vrouwen waren nog op Ibiza aan het feesten en wij hebben thuis lekker BBQ feestjes gehouden. Zaterdag hadden we (wederom) 3 verschillende stukken vlees! Om te beginnen hadden we bij de Hanos dik bevleesde ribben gehaald. Het waren 2 hele ribben, die vrijdagavond al in een dry-rub zijn gezet. De ribben gingen we in de welbekende 3-2-1 methode bereiden. Rond 12 uur zaterdagmiddag zijn ze op het rooster beland, om rustig 3 uur te bereiden. Hierna zijn ze ingepakt in de Alu-folie, met een scheutje appelsap en weer voor 2 uur terug op de BBQ. Hierna ingesmeerd met een BBQ saus en nog even terug om af te bakken... De ribs waren perfect gelukt! We hadden mooi 4 stukken om te verdelen  ;) Wat een feestelijk begin van het eet festijn weer!

Hier de foto's van de spareribs, 2 grote dikbevleesde ribs:

Resultaat nadat ze 2 uur ingepakt waren, nu al een heerlijke geur en gaar!

Ingesmeerd weer terug op de BBQ:

Feest op het bord!


Omdat het een mannen BBQ was, kon een mega tomahawk steak niet ontbreken! Die is met alleen een beetje peper en zout op de kleine BBQ gegaan (de andere lagen de ribs nog) om langzaam op temperatuur te komen. Het temperatuur alarm ging al af toen we de ribs er net af hadden, iets te vroeg dus! De temperatuur was toen 52 graden. De tomahawk ingepakt om te rusten, zodat we de ribs eerst konden opeten. Daarna de grote BBQ een beetje opgestookt, om de steak een beetje extra kleur te geven. Met de nodige vlammen is dat prima gelukt (jammer genoeg heb ik daar geen foto van kunnen maken). Rusten was niet meer nodig, dat had dit stukje vlees allang gedaan! Aansnijden dus! Met het inzetten van het mes, voel je gelijk... die is gelukt! Het sneed heel makkelijk en het vlees zag er prachtig uit! We stonden met z'n vieren om het aanrecht, bij het aansnijden. Even een plakje in vieren gesneden om te proeven... HEERLIJK! Super mals en smakelijk vlees! Lang verhaal kort... we hebben staand aan aanrecht de steak in plakken gesneden, netjes in hapklare stukken en direct in zijn geheel opgegeten! Wat een feest zeg. We hadden al eerder een tomahawk steak gemaakt, maar deze grainfed steak was echt veel beter! (ook een stukje duurder, maar dat was die zeker waard!). De foto's spreken wel weer voor zich:

Steak (van de Hanos):


Op de kleine weber om op temperatuur te komen:


Na het rusten even een beetje bijkleuren:


Mooi plaatje:


Het mes 'valt' erdoorheen:


Eet smakelijk  :)


Beetje schandalig natuurlijk om een tomahawk steak van 1200 gram met 4 man in no-time te verslinden, maar goed... we konden nu even uitbuiken. We hadden nog een derde stukje vlees te gaan. Na een pauze en het bereiden van patat en snacks voor de kids (oh ja die waren er ook nog!), toch maar aan het laatste stuk begonnen. Lamsrack! De rackjes van overtollig vet ontdaan en daarna met Italiaanse kruiden ingesmeerd. Deze mooi op de BBQ gezet om wederom rustig op temperatuur te komen. Het temperatuur alarm op 50 graden gezet en even verder bijkomen van de eerste hapjes. Nadat de temperatuur bereikt was, even de beide rackjes even boven de kolen gelegd om bij te kleuren en toen mocht feestje 3 beginnen! We konden de verleiding om weer snel in de keuken alles op te eten weerstaan gelukkig. Ik kon ze nu mooi op een borg mee naar buiten nemen, zodat we hier in ieder geval zittend van konden genieten! Ook deze waren weer helemaal gelukt! Mooie garing, mooie kleur en hele goede smaak! Weer heel andere structuur en smaak dan de tomahawk steak of de spareribs, maar ook weer echt een feest om te eten! Ook hiervan natuurlijk nog de foto's:

De lamsrackjes:


Klaar om op de BBQ te gaan:


Gezellig met z'n twee?n:



Nog even bijkleuren, nadat de temp bereikt was:


Weer een feest op het bord!


We hebben genoten! Wat hebben we er verder bij gegeten... euh niks eigenlijk! Prima koolhydraten vrije maaltijd dus, haha!
Vandaag was het het lastig een winnaar aan te wijzen, maar de Tomahawk steak heeft toch nipt gewonnen. Onze vrouwen waren zondag weer thuis, ze hebben het heerlijk gehad, maar ik weet zeker dat wij beter hebben gegeten! (wanneer gaan ze weer weg?)

Bedankt voor het lezen!
 
Al 2 dagen geleden gepost, en nog niemand die heeft gezegd hoe lekker dit er allemaal uit ziet!
Hopelijk gaat dit weekend op onze weber ook 2 lamsracks!
Ik zal het laten weten hoe het beviel, dit ziet er goed uit!
 
Beter laat dan nooit maar dit ziet er inderdaad weer zeer goed uit! ik kan niet wachten tot mijn mannen weekend over 3 weken.
 
Ow, dit ziet er heerlijk uit!
 
Hahah sorry had hem ff gemist. Mooie gerechten hoor.
 
SandyMan zei:
Al 2 dagen geleden gepost, en nog niemand die heeft gezegd hoe lekker dit er allemaal uit ziet!
Hopelijk gaat dit weekend op onze weber ook 2 lamsracks!
Ik zal het laten weten hoe het beviel, dit ziet er goed uit!
Haha wellicht is iedereen er stil van ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Hies zei:
Wauw..  ziet er allemaal heerlijk uit!! Nog rookhout gebruikt?
Bij de spareribs het laatste stukje olijfboom hout, verder niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Zou ik ook wel lusten  B-)
 
Lekker dikke ribben, flinke steak en dan nog lamsrack. Ik mis enkel het bier nog ;-)
Serieus mannenweekend gehad zo te zien. Top
 
Bram zei:
Lekker dikke ribben, flinke steak en dan nog lamsrack. Ik mis enkel het bier nog ;-)
Serieus mannenweekend gehad zo te zien. Top
We hebben er lekker een kratje Hertog Jan bij het af (of 2..)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Mooie stukken vlees, een echt lekker carnivoren maal.
Biertje d'r bij, wie doet je wat.
 
Mooie stukken vlees, dat zal gesmaakt hebben :) maar voor de kids patat en snacks :-?....................zijn jullie zo gierig dat die niet met jullie mogen meegenieten :D
 
Jet zei:
Mooie stukken vlees, dat zal gesmaakt hebben :) maar voor de kids patat en snacks :-?....................zijn jullie zo gierig dat die niet met jullie mogen meegenieten :D

haha nee hoor! Alles voor de kids natuurlijk, alleen die vinden zulke grote stukken vlees al snel er niet zo lekker uit zien! Ik snap dat niet zo maar goed. Ze mochten zelf kiezen en met z'n allen (6 stuks) klonk het gelijk patat! En wie zijn wij daar om daar tegenin te gaan, op een dag dat alles kan en mag :)
 
Lekker hoor heerlijk ook zo'n mannen weekend met heerlijk stukken vlees dan hoeft de groente er voor een keer niet bij  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan