BasBQ
Beef en Steak

Spareribs op de WSM

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Vandaag is deze man 30 geworden. Dertig.. man man man.
En ik zie ook nog dat dit mijn 1001e bericht is. Leuk om te zien dat ik een hoop bijdraag aan dit mooie forum.

Afin, moest toch gevierd worden. Wij houden ons zo veel mogelijk aan alle regels van tegenwoordig, maar qua bezoek hanteren we toch maar 1 huishouden per dag. Dus vrijdag avond kwamen schoonouders bij ons eten, ter ere van bovenstaand. Ik werkte thuis en had nog 4 spareribs in de vriezer liggen. Ze mochten wel eens bereid worden.

Ik had voor mijn gevoel de spareribs ruim op tijd (meer dan 24 uur van te voren) eruit gehaald, maar helaas bleken ze deze vrijdag ochtend toch nog bevroren in de koelkast te liggen. Tips van @Robdijn en een collega (kwamen ongeveer tegelijkertijd binnen) was ontdooien in water. Bedankt voor de tip! Dit werkte perfect, en tegen de tijd dat ik de BBQ wilde gaan aansteken haalde ik ze uit de verpakking. Nog een mini stukje bevroren (midden waar ze op elkaar zaten) maar dat zou wel goed komen met kruiden en bbq aansteken leek me.

Weer een mooie dag om de geliefde WSM uit de schuur te trekken. Leer punt van de vorige keer: rustig aansteken ipv knallen en daardoor de temp niet meer omlaag te krijgen..
Zo gezegd zo gedaan, alles al de avond van te voren klaar gemaakt, zodat ik tijdens mijn werkdag alleen nog de wokkel nder de starter hoefde aan te steken.
Een kleine firestarter half gevuld met ecobrasa en aangestoken. Vervolgens de WSM klaar gezet.
IMG_20210326_101447.jpg

IMG_20210326_102822.jpg


Ondanks dat het weer best prima was met af en toe een lekker zonnetje, waaide het wel erg hard. Voor de stabiliteit dus maar even een hoekje opgezocht in de tuin om de wind een beetje voor te zijn.
Bijkomend voordeel is dat de rook lekker weg blies door de wind, dus niemand zal last gehad hebben van mijn rook. Dit keer voor het eerst kersenhout gebruikt om te roken, benieuwd of we dat zouden proeven..
De spareribs ontdaan van het velletje en in de kruiden van Noskos gezet.
IMG_20210326_103352.jpg


Toen mochten ze erop, de WSM was 80 graden en was nog duidelijk aan t klimmen, maar we gingen er voor. De leertip van de vorige keer heeft dus zn werk gedaan, ik zat niet te snel op de temperatuur waar ik wilde.


Ondertussen lekker door zitten werken en af en toe afgeleid door te staren naar de rook pluimen die door de wind alle kanten op gingen in de tuin.. Ik heb slechtere dagen op kantoor gehad zeggen we dan maar..
IMG_20210326_111833.jpg

1616999739844.png

Na 3 uur rook en een super voorspelbare WSM, konden we over gaan naar inpakken met wat appelsap. De WSM schoot wel omhoog tijdens het eraf halen. Dus heb hem onder even dicht gezet bij het erop leggen, hij schoot door naar de 130 graden, nog geen reden voor paniek. Rustig binnen gaan zitten en gewacht, en jawel, hij zakte weer rustig in. Wederom erg blij met deze BBQ, misschien nog niet zo set-and-forget maar hij doet niks geks; schiet niet omhoog of kelderd ineens, alles gaat gewoon super langzaam en zodra je een schuifje opent/dicht stijgt of daalt de temp weer heel rustig verder. Mooi werk.
IMG_20210326_140423.jpg

IMG_20210326_140518.jpg


Inpakken met wat appelsap en terug in het rekje in de wsm.
Weer 2 uurtjes doorwerken, dan zouden we ongeveer op 16.00 (einde werkdag) uitkomen om ze dan nog bloot verder te laten garen.
IMG_20210326_160848.jpg


Uitpakken, terug in het rek en weer naar binnen.
Na een half uurtje Noskos the sauce eroverheen gesmeerd.
IMG_20210326_164808.jpg


Om dan vervolgens dit als eind resultaat te treffen:
IMG_20210326_172630.jpg


IMG_20210326_172634.jpg


Op een bordje met lekkere frietjes en de coleslaw van @Dominique, altijd lekker hoor.
IMG_20210326_174427.jpg


Kritisch oordeel: Smaak was super, bite was goed maar van mij mag het wel echt wat meer van het bot vallen als ik er 6 uur mee bezig ben geweest.
Ik had het er nog over met m'n maat, en ik denk dat het 'mis' is gegaan bij het inpakken en in het rek terug doen.
Volgende keer dus bevleesde kant onder en in plat in de smoker leggen. Achteraf is alles zo logisch he..

Dus de leerpunten opgenoemd;
1. Toch weer uit automatisme een keer alle apps gesloten op mijn telefoon waardoor de grafieken weer verdwenen.. ☹ Note to self: ikzag iemand die een oude telefoon gebruikte als dedicated-ontvanger.. dat moet ik ook maar gaan doen, dat ik altijd overzicht heb.
2. Bevroren spareribs eerder uit de vriezer halen.
3. Bij inpakken met sap niet meer in het rekje plaatsen maar plat leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heerlijk uit! En gefeliciteerd!
Ik had de laatste keer dat ze na 3-2-1 toch wat droog waren.. dus zo blijf ik elke sessie bijstellen.. nog geen perfecte altijd werkende oplossing gevonden. Het is natuurlijk ook per rib verschillend.
 
Mooi verslag en handige leermomenten.

Bij het inpakken zou ik behalve appelsap ook zeker wat boter toevoegen, dat is nog meer vocht.
en inderdaad plat met vleeskant naar beneden terugleggen als je ze hebt ingepakt.
 
Van harte gefeliciteerd !

Prachtig verslag ! Leuk om te lezen. Krijg er meteen weer trek in.
Ik zet ze bij het inpakken ook weer terug in het rek. Dat gaat altijd goed. Maar gebruik ook boter, honing en bastardsuiker erbij. En soms stroop. En aardig wat appelsap of limonade.
Meestal is mijn bbq zo rond de 120c. Weet niet of dat nog verschil maakt.

Ik vind zo’n WSM ook wel wat. Wat een geweldige bbq lijkt me dat.
Je hebt er een heerlijk gerechtje mee gemaakt !
 
Gefeliciteerd en nu nog snel eens maken.
 
Hey Ouwe ;) 👊
Gefeliciteerd Sander 🥳
Wat een heerlijke ribben heb je daar gemaakt zeg. Ziet er echt goed uit man.
Volgens mij heb je tijdens het werken al die tijd honger gehad. Dat is dan wel weer een nadeel van thuiswerken en bbq-en

En wat blijft het het een top-apparaat die wsm. Is gewoon genieten om te zien hoe stabiel hij is.

Voor malsere ribben moet je inderdaad sowieso voor ruim voldoende vocht zorgen. Ze mogen best zeiknat uit de folie komen. En bij rechtop zetten loop je toch wel een risico dat het er weer uitloopt. Even een priktest uitvoeren als ze uit de folie komen kan je ook de gewenste informatie geven om te bepalen of je de ribben nog wat langer laat liggen dan gepland.
Ach, je kent het: een goede reden om..........
 
Ziet er heerlijk uit! En gefeliciteerd!
Mooi verslag en handige leermomenten.
Bedankt!

Ik vind zo’n WSM ook wel wat. Wat een geweldige bbq lijkt me dat.
Het is leuk om het 'anders' te doen. Nu ook een rookrack gekregen voor de verjaardag, dus misschien de volgende keer hangende spareribs (dan moet ik fall of the bone volgens mij sowieso los laten) maar wederom leuk om het dan eens 'anders' te doen.

Haha je wordt bedankt Rick. :ROFLMAO:
Gelukkig bevind ik me onder veel ouderen, dus blijf ik de jongste. :censored:
 
Gefeliciteerd 🥳
Helaas geen ribbels gezien als bedankje voor de tip 😜 Maar uiteraard met veel plezier gegeven.
Ribs zien er goed uit!
 
Gefeliciteerd 🥳
Helaas geen ribbels gezien als bedankje voor de tip 😜 Maar uiteraard met veel plezier gegeven.
Ribs zien er goed uit!
Wat heb je nou aan ribbels, als je ook een vernoeming in een post van @SandyMan kan hebben?
Die dingen zijn tijdloos, voor altijd in het web geschreven, soort van Hall of Fame hahaha :ROFLMAO:
 
Gefeliciteerd. 🥳 Ik begrijp hoe je je voelt, al loop ik tien jaar voor. Helaas later dit jaar... Mooie run. Zal gesmaakt hebben.
 
Gefeliciteerd nog

Ben je “al” 30 en nog steeds lerende hè 😉
 
Gefeliciteerd Sander. De ribs zijn natuurlijk fantastisch maar ik ben wel ontzettend benieuwd wat je voor je verjaardag gekregen hebt. Wat ontbrak er nog aan je semi professionele keukenuitrusting? 🤣
 
Hey, alsnog proficiat. Lekkere ribbeltjes als verwennerij. 😋

Dat probleem met het sluiten van de apps ken ik. :cautious:. Zeker als er ook nog een wachtwoord op zit en als ik de phone
ook gebruik voor de foto's.
 
Dag is nog niet voorbij dus het mag nog : Van harte gefeliciteerd met je jubileum!! En met je mooie ribs.
 
Bedankt allemaal!


Gefeliciteerd Sander. De ribs zijn natuurlijk fantastisch maar ik ben wel ontzettend benieuwd wat je voor je verjaardag gekregen hebt. Wat ontbrak er nog aan je semi professionele keukenuitrusting? 🤣
1617083598926.png

Hij stond al in een ander topic, maar ach.. ;) Mooie allessnijder he? :D haha
 
Erg lekkere ribbels in deze gelikte reportage,wow! Geinig verhaal en weer wat opgestoken. Goede tip van die telefoon, zit ik ook mee. En mooie smokert die WSM!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Deze had ik even gemist Sander. Wat een mooie ribben, heb je knap gedaan. En ja 30.... OMG de dag dat ik ging relativeren...
Goeie zet om de Q aan te steken en ribs te gaan maken. Heb je iig afleiding ouwe pitmaster.
 
Terug
Bovenaan Onderaan