BasBQ
Beef en Steak

Spareribs Makro

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Vrijdag een bezoekje gedaan aan de Makro.
Er werd wat vlees meegebracht (cote de boeuf, aberdeen black angus picanha en een doos spareribs).
De spareribs zaten mooi individueel verpakt.
Handig om een aantal strengen te selecteren en de overige in de vriezer op te bergen.
20210515_125211.jpg

Na een nachtje ontdooien in de koelkast, ontvliesd en in de rub gezet.
20210515_130643.jpg

Intussen de Q aangestoken met Grill Fanatics White Quebracho die ik van Rookoven.com kreeg om te testen. (Had recent een nare ervaring met een ander merk wat ik bij hun gekocht had en ze besloten me een zak van een ander merk en houtsoort toe te zenden om te testen).
20210515_131848.jpg

Mooie grote brokken houtskool.
20210515_132008.jpg

Na 3 uur roken werd het tijd om het ribrekje van de Q te halen.
20210515_164348.jpg

Tijd om in te pakken. Een aantal met roomboter,
en agavesiroop en bij de overige de agavesiroop vervangen door srirachasaus voor pittigere ribben.
20210515_165140.jpg
20210515_170432.jpg

Na het uitpakken de ribben afgelakt met een zelfgemaakte cola barbecuesaus. Voor de pittigere ribben werd aan de laksaus nog een vleugje sriracha toegevoegd en nog eentje afgelakt met het vocht uit de folie.
20210515_192304.jpg
20210515_201409.jpg

Na de maaltijd nog een lekker chocoladegebakje van één van mijn favoriete patissiers. Een luxe om hier vlak in de buurt 2 top patissiers te hebben, die beiden een vermelding hebben in Gault&Millau.
20210515_152738.jpg
 
Mooie ribbetjes en lekker kunnen afsluiten

Nette service voor de kool. Is het goed bevallen?
 
Mooie ribbetjes en lekker kunnen afsluiten

Nette service voor de kool. Is het goed bevallen?
De kwaliteit van die witte quebracho van Grill Fanatics is meer dan ok.
De andere zak die ik bij hen kocht van een andere merk zat vol met afval wat je zelf geen houtskool kan noemen.
Wilde het gewoon laten weten aan de leverancier en was dus ook meer dan tevreden met de service die ze boden door me een gratis zak houtskool te bezorgen. ik ga zeker nog van die GF White Quebracho aankopen via hen.
 
Mooi verslag. Zal vast gesmaakt hebben.

Welke doos spareribs had je gahaald bij de makro als ik vragen mag?
 
Mooi verslag. Zal vast gesmaakt hebben.

Welke doos spareribs had je gahaald bij de makro als ik vragen mag?
Het was een Belgische vestiging van Makro, er zat maar 1 soort spareribs in hun vriezer. Dit is het etiket.

20210518_092438.jpg
 
Laatst ook bij de Makro geweest voor spareribs, er waren alleen dozen van 13 kg. Te weinig ruimte in de vriezer. Buikspek zonder zwoerd was ook niet te krijgen bij de Makro. Nu eindelijk een slager gevonden die zelf ook weet wat BBQ en is. Daar de spareribs gehaald en buikspek zonder zwoerd. Zag wel dat deze slager een goed assortiment heeft.
 
Laatst ook bij de Makro geweest voor spareribs, er waren alleen dozen van 13 kg. Te weinig ruimte in de vriezer. Buikspek zonder zwoerd was ook niet te krijgen bij de Makro. Nu eindelijk een slager gevonden die zelf ook weet wat BBQ en is. Daar de spareribs gehaald en buikspek zonder zwoerd. Zag wel dat deze slager een goed assortiment heeft.
13kg zou ik hier ook niet in de vriezer krijgen.;)
Ik probeer vlees zoveel mogelijk vers en lokaal aan te kopen en te verwerken, heb hier ook een aantal slagers met een mooi assortiment.
Groothandel die gericht is op horeca heeft vaak net dat ietsje meer.
Die diepgevroren ribben van Makro wilde ik wel eens proberen omdat ik ze vaak had zien passeren op het forum.
 
Lekkere ribbels hoor. De pittige variant lijkt me ook een lekkere optie om eens te proberen.
 
Wat een mooie ribbels! Mooi van kleur en bedankt voor die sciracha-tip, ga ik zeker eventjes noteren!
Je schrijft niet of ze lekker waren, of stug, etc, maar dat zal wel goed gezeten hebben?
Thanks voor het delen! (y) 🔥
 
Wat een mooie ribbels! Mooi van kleur en bedankt voor die sciracha-tip, ga ik zeker eventjes noteren!
Je schrijft niet of ze lekker waren, of stug, etc, maar dat zal wel goed gezeten hebben?
Thanks voor het delen! (y) 🔥
Wanneer je van pittig houdt is inpakken met roomboter, basterdsuiker en sriracha een echte aanrader. Net als het gebruiken van het vocht uit de folie om ze af te lakken.
Het waren heel lekkere ribben, heb ze maar anderhalf uur ingepakt wat zorgt voor iets meer bite en het drogen/aflakken beperkt tot drie kwartier.
 
ja lekker hoor. Ziet er fantastisch uit.
En insmeren met sriracha is zeker erg lekker, alleen moet je wel ff rekening houden met het zoutgehalte. Ik vind sriracha redelijk zout, dus als je dan ook nog eens een zoute rub heb gebruikt kan het wel eens overkill zijn
 
Mooie ribben en dito eindresultaat.
 
ja lekker hoor. Ziet er fantastisch uit.
En insmeren met sriracha is zeker erg lekker, alleen moet je wel ff rekening houden met het zoutgehalte. Ik vind sriracha redelijk zout, dus als je dan ook nog eens een zoute rub heb gebruikt kan het wel eens overkill zijn
Bedankt voor de tip. Hier was het zeker geen overkill. In mijn zelfgemaakte rub heb ik sowieso in verhouding al minder zout gebruikt.
Wanneer ik eens een rub aankoop zal ik deze tip zeker indachtig zijn.
Bij ribben gebruik ik altijd ongezouten roomboter. De uiteindelijke combinatie van de suiker, boter en sriracha in de folie was mooi in balans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan