BasBQ
Beef en Steak

Spareribs de allereerste keer

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
222
Vorige week, prachtig weer, zo spannend om een eerste keer een lange bbq sessie te gaan starten. Van te voren goed de filmpjes bekeken van NOSKOS. Wat een keuzes allemaal. Denk aan inrichten van de bbq, voor de eerste keer een snake gemaakt. Het is voor een ervaren bbq-er mogelijk een fluitje van een cent maar de eerste keer vond ik wel spannend om zo lang de temperatuur gelijk te houden. Maar ik kan wel zeggen dat het me gelukt is.

Alles klaargezet, zo mis ik geen enkele stap om heerlijke ribs te maken.
658ECC3A-7414-46C4-856D-987C9254506E.jpeg

Het ontvliezen, wat ik nog nooit gedaan had maar wel overal zag dat je deze stap niet over moest slaan was wel een ding.
Bij de eerste rib zag ik geen vlies, maar ja je gaat toch op zoek als je dit voor het eerst doet. Na wat gepruts ben ik gestopt en begon ik maar met de tweede rib. Daar trof ik wel een vlies aan. Toen had ik pas door dat de eerste geen vlies had. Nou zo bouw je dus ervaring op. 😀
B0A3B938-51FC-4363-9EAC-301D0A780C98.jpeg


Vervolgens de goede rub erop van NOSKOS want ja Dennis met zijn BBQ kanaal maakt me wegwijs in BBQ land.
C4A39CFD-C9EE-4531-A052-8E07C8C23FCA.jpeg

BBQ volledig ingericht met waterbak, temp meting naast de ribs, rookhout en uiteraard de snak uitvoering.
A50D5AF6-562D-4A4F-9605-2A79595FCFA8.jpeg

Ik begon uiteindelijk om 12:30. (Mooi op tijd dacht ik maar voortaan ga ik een uurtje eerder starten)
C53F3F3B-6C66-41EC-85C2-0B5B7838B42D.jpeg

Wat een rook kwam ervan af. Ik schaamde me wel een beetje. Hopenlijk hebben de buren geen last van me gehad. Hoe lossen jullie dit op. Het appelhout is gortdroog maar het rookte behoorlijk.
9F014A34-7609-4D5B-B661-D348F35D73E1.jpeg

Na 3 uur in de ongezouten roomboter, agave siroop en lichte bruine suiker ingepakt. Op de verpakking stond dat het extra dikke Alu.folie was, nou toen ik de zachte boter aan het uitsmeren was scheurde het al. Dus een nieuwe stuk Alu folie gepakt en opnieuw ingesmeerd. UIteindelijk moet de gesmolten inhoud niet uit de folie druppelen. De lucht die vrij kwam was verrukkelijk van het vlees.
42101C79-F714-4082-A8FF-6F4447FAF6F3.jpeg


8F74186C-A5DB-47C3-995E-167227B3067F.jpeg

En na 75 minuten even gekeken en geprikt.
DE5C6B24-642A-4C25-9D85-E5621C1857F0.jpeg

Vervolgens ingesmeerd met een BBQ saus die we nog hadden. Helaas kon ik de NOSKOS BBQ saus niet aanbrengen omdat deze op was.
7CDDABF9-5B71-49FD-8A9B-229A80794636.jpeg


Zo nog even een uurtje laten liggen op 100-120 graden.
En daarna aangesneden. We hebben het gegeten met gebakken aardappeltjes, salade en snijboontjes.

Het vlees was super mals. Dat het rookhout zijn werk gedaan heeft is wel te zien.
Ik was trots op het resultaat en de familie raakt al enthousiaster. Ze kunnen niet wachten dat ze weer wat lekkers van me krijgen.

0CE1323D-E5F4-4E0C-AC82-BE2332EF6928.jpeg


3AEFBD7B-CF37-4707-9773-AB794F0186E1.jpeg


C9C311B1-4556-4348-B1DC-E5E265753CC7.jpeg
 
Super leuk dat je eerste lange run zo goed ging. Vond ik destijds ook spannend hoor! Inmiddels gaat de Q hier met grote regelmaat aan en heb echt heel veel lol in de lange sessies. Keep up the good work!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
zeer geslaagd ! lekker bezig hoor !! dat zal vast goed gesmaakt hebben ;)
 
Ziet er lekker uit! 👌🏻
En een oplossing voor de rook? Dit is toch perfect!
Ik begrijp dat je de buren te vriend wilt houden, maar dit hoort er nu eenmaal bij voor een lekker BBQ maaltje 🤤
 
Ja dat ben ik met je eens. Maar toen het rookhout op was kwam er ook geen enkele vorm van rook meer uit de bbq. Behalve een heerlijke lucht. Ik heb af en toe gewoon even boven de schuifjes geroken en gegluurd. Ze zouden nog een een glazendeksel moeten uitvinden. Dan kan je gewoon lekker kijken.
 
geweldige reportage.
precies wat je schrijft hebben ook wij allemaal meegemaakt.
de spanning, de heerlijke geur en dan boven het schuifje even snuffelen. heel herkenbaar
man, dat alles bij elkaar is toch gewoon genieten
en als dan ook nog eens het eindresultaat lekker is en iedereen tevreden. 💪
 
Hahaha, boven het schuifje snuiven en gluren. Zoooooo herkenbaar ! Ik denk, weet zeker dat iedereen dat wel gedaan heeft. En voor de buren betreft ; ik breng nog wel eens een schaaltje van het een of ander met de mededeling dat het een nieuw experiment van mij is . Of ze willen proeven . Na een tijdje hangen ze over de schutting wanneer ik weer eens ga experimenteren....
 
Begrijp je familie wel. Het ziet er heerlijk uit.
 
Dat zien er heerlijke ribben uit zeg. Nu weet je hoe ze echt horen te smaken Voor jullie geen ribs meer van de afhaal

Wat de rook betreft en de buren... Ik zie dat je 3 blokjes rookhout op de kolen hebt liggen. Ik denk dat 1 blokje wel voldoende is. Verder kun je een beetje spelen met de plek waar je Q staat en dat icm de windrichting.
En natuurlijk zo nu e dan een stukje over de schutting. Dan kunnen ze proeven wat je zo al maakt. Dat kunnen ze altijd wel waarderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan