BasBQ
Beef en Steak

Spare-ribs voorbereiden en dan invriezen?

 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
sorry, weer een vraag over spare-ribs.

Kun je deze na voorbereiding (er vanuit gaande dat ze vers zijn) na het trimmen en afspoelen, in de rub zetten en dan invriezen?
Of krijg je door het afspoelen dusdanig veel vocht waardoor je rub er wellicht niet in / op blijft zitten na het ontdooien? Snap natuurlijk dat je ze moet droogdeppen maar vraag me af of je toch niet meer vocht krijgt na ontdooien.
 
sorry, weer een vraag over spare-ribs.

Kun je deze na voorbereiding (er vanuit gaande dat ze vers zijn) na het trimmen en afspoelen, in de rub zetten en dan invriezen?
Of krijg je door het afspoelen dusdanig veel vocht waardoor je rub er wellicht niet in / op blijft zitten na het ontdooien? Snap natuurlijk dat je ze moet droogdeppen maar vraag me af of je toch niet meer vocht krijgt na ontdooien.
Afspoelen? Ik dep gewoon na het trimmen een beetje droog met keukerol papier, het op voorhand rubben en invriezen zou ik niet doen omdat bij het ontdooien sappen uit het vlees gaan komen en dan de rub gaat oplossen. In een marinade kan je ze wel invriezen maar dan wel vacum getrokken in de marinade invriezen.
 
Afspoelen? Ik dep gewoon na het trimmen een beetje droog met keukerol papier, het op voorhand rubben en invriezen zou ik niet doen omdat bij het ontdooien sappen uit het vlees gaan komen en dan de rub gaat oplossen. In een marinade kan je ze wel invriezen maar dan wel vacum getrokken in de marinade invriezen.
Ik spoel ze inderdaad af, hiermee verwijder je het botgruis (voelt als zand op je rib) en dep ze daarna droog
 
Mijn ervaring is dat met bevriezen je sowieso vocht gaat verliezen uit het vlees. Zodra ik spul ondooi zit er altijd wel wat vlees sappen in de vaccuum verpakking.
Ik zou de ribs trimmen en invriezen. De rub aanbrengen is nou niet bepaald de meest tijdrovende handeling, dus kan prima na het ontdooien
 
gekruid vers vlees kun je korter bewaren als je het invriest, 1 maand ipv +/- 3. Vraag is dus waarom je het zou doen. Kan het? Ja. Maar voor mij zit de fun ook in het "prep" werk. @ dagen voor Grill day ontdooien, trimmen, rubben / pekelen etc etc...
 
Marineren en vacumeren. Anders is de kwaliteit met een dry rub sub optimaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan