BasBQ
Beef en Steak

Snijmachine advies

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Binnenkort gaan er 2 varkens van mij naar de slacht. Het plan is om deel van de varkens te gaan verwerken tot vleeswaren en dan mag een snijmachine natuurlijk niet ontbreken. Het is mij duidelijk dat goedkoop ook hier duurkoop betekend. Ik begrijp dat het is aan te raden om er een te nemen met een slijpsteen, maar daar houd het wel zo'n beetje op. In de toekomst wil ik ook nog wat koeien gaan houden, weet niet of dit nog van invloed is op de keuze.

Ik zat te denken aan een budget van 100-200 euro en zoek dus op de 2e handsmarkt

Waar moet ik op letten?
- Merk: Berkel (vaak boven budget), hendi?
- Mesgrootte? is 220 mm voldoende?
- Snijdikte?
 
een compleet antwoord kan ik er niet op geven, maar misschien wel een deeltje.

Merk: als je maar naar professionele machines gaat, berkel is sowieso extra €€€
snijdikte: hammetjes, coppa, ... moet je toch op 1 à 1.5mm kunnen snijden, als dat niet lukt, afblijven.

kunnen slijpen is idd een handige feature.

ter info: met een gelukje heb ik eentje van een beenhouwerij voor 50€ kunnen kopen (maar is eigenlijk te groot voor mij)
 
Laatst bewerkt:
Mocht je niet niet uit het "professionele" segment kunnen kopen, let dan goed op hoe makkelijk je hem uit elkaar kunt halen.

Ik zie veel horeca een kleinere of goedkopere machine kopen, welke moeilijk of nauwelijks uit elkaar te halen zijn. Deze zijn bijna niet schoon te maken.

Zo heb ik er thuis ook een staan, waarvoor ik eerst mijn hele gereedschapskist moet pakken om achter het mes te kunnen schoonmaken. Gevolg, hij stond 10 jaar ongebruikt bij schoonmoeders, nu staat ie al 10 jaar bij mij op zolder.
 
Laatst bewerkt:
Barbeknoei: +1
Dat eenvoudig uit elkaar halen / schoon te maken is echt een must. Vaak genoeg gehad dat ik 'dan maar iets anders' qua beleg ging gebruiken, omdat de complete machine anders opnieuw moet worden schoongemaakt. (Denk o.a. aan carpaccio of rosbief, man man man... )
Het zelf-slijp gedeelte heb ik eigenlijk nooit gemist, ook in de professionele keuken niet.
(Eerlijkheid gebiedt echter wel te zeggen dat het kan zijn dat iemand anders hem eens in de zoveel tijd heeft geslepen, maar ik in ieder geval niet )
 
Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een graef snijmachine gekocht. Mes is met drie schroefjes te verwijderen, dus redelijk makkelijk. Verder erg tevreden over, maar heb ook geen vergelijking met meer professionele apparatuur
 
Dank allemaal, hier kan ik zeker wat mee. Ik zal marktplaats eens gaan afspeuren naar een mooie machine. Heeft gelukkig geen haast :cool:
 
Dank allemaal, hier kan ik zeker wat mee. Ik zal marktplaats eens gaan afspeuren naar een mooie machine. Heeft gelukkig geen haast :cool:

geduld is in dit soort zaken een mooie deugd.

Het afkuisen had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan, maar het is sowieso een klotejob.

Bij mijn machine heb ik achteraan een grote lange schroef door de motor zitten, die draai ik los en dan komt de beschermkap los.
het mes kan je op die manier makkelijk reinigen terwijl het nog op de machine zit.
 
Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een graef snijmachine gekocht. Mes is met drie schroefjes te verwijderen, dus redelijk makkelijk. Verder erg tevreden over, maar heb ook geen vergelijking met meer professionele apparatuur
Ik vind los schroeven naar elke keer gebruiken niet werken.
De keren dat ik em wil gebruiken denk ik ook meestal, laat maar, ik pak wel een mes.

Maar, misschien ben ik gewoon lui..
 
Ik gebruik hem vnl om koud gerookte zalm te snijden, soms kaas/worst e.d.. En dan krijg ik tenminste mooie dunne plakken.

Maar, misschien ben ik gewoon niet handig genoeg met een mes😉
 
Mooi topic, wilde juist eenzelfde topic starten.. ben je al verder in je zoektocht?
Heb zelf ook naar een Berkel zitten kijken maar dat valt toch erg tegen qua prijs. Wil best wat meer uit geven aan goed materiaal maar niet richting de 1000,-.

ben benieuwd of er nog meer snijmachine gebruikers zijn hier op het forum en hun ervaringen.
 
Ik heb uiteindelijk een iets goedkoper modelletje gekocht. Het is een Hendi geworden.
Heb hem nog niet gebruikt, plan was om er mijn spek op te gaan snijden. Alleen wilde deze op mijn kamado gaan maken (die nog niet) compleet is.
 
Ga dit nog eens naar boven halen.
Ik overweeg de aankoop van een snijmachine voor brood en vleeswaren.
Iemand nog extra tips?
 
Denk dat brood en vleeswaren beide een ander type snijmachine nodig hebben. Voor brood wil je een gekarteld mes terwijl je een vlak mes wil voor vleeswaren.
 
Dacht misschien aan een machine met wisselbaar mes.
Weet niet of het kan.
Vandaar de vraag hier.
 
machines die met 2 messen geleverd worden bestaan zeker, vroeger was dat veel couranter heb ik de indruk.
Tijdje geleden (jaar of 2) heb ik er ook naar zitten zoeken en niet direct iets degelijks gevonden.

Misschien dat het aanbod nu terug groter is.
 
Ik zit ook al even naar te kijken naar een machine voor brood en vleeswaar, maar nog niet iets gevonden wat me overtuigde tot aanschaf. Mocht iemand de gouden tip hebben maak je iig 2 mensen blij, @Ghost en linksnaastditberichtgetekende.
 
Ik, heb na aanraden van @mrooding, deze gekocht:
wat ik hier vooral fijn aan vind is de compactheid in het opbergen.

oja, en schoonmaken is echt een pain in the *ss.

Dat gezegd hebbende, deze gaat nooit meer weg..
hier een paar keer in actie uit meerdere topics;
(klikken voor groter)
Bacon, zeeuws spek en kalfsmuis.
1648452086085.png
1648452121629.png

1648452221639.png
1648452233660.png


ezgif-com-gif-maker-gif.25177
 
En wat is de max dikte met snijden? Ik vind een dikke plak brood beter dan een supermarkt dikte snee.
Mijn interesse is wel gewekt, zit ook al op amazon de recensies te lezen :p

Edit: Uit een amazon recensie "It cuts anything from paper-thin to approx. 1.8 cm"
 
Laatst bewerkt:
Mooie tip.
Kan je er ook zeer dun gerookt vlees mee snijden?
is ook afhankelijk van je product.
Er zit 1 mes bijgeleverd die alles moet kunnen.. dat betekend meestal dat het nergens perfect is is.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om het flinterdun te snijden.. je maakt iets zelf en zo'n vitello mag dan bijv wel wat dikker zijn vind ik.
Zo ook de plakken spek, lekker dikke plakken..

er zit een draai knop op die het blad verschuifd. zo kan je in principe op de mm precies bepalen hoe dik de plak moet worden.
Ja je kan er dun mee snijden, flinterdun heb ik nog nooit geprobeerd.
Wat je in mn afbeeldingen hierboven ziet is allemaal op dikkere standen.

@mrooding of @Ewald.. hebben jullie eens flinterdun gesneden, ik weet toevallig dat jullie hem ook hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan