BasBQ
Beef en Steak

Smoker binnenkant ingesmeerd met Gekookte Lijnolie. Radeloos

Hallo,

Ik ben momenteel even radeloos en weet niet of het nou kwaad kan of niet dus ik zal even een fijne uitleg proberen te geven.

Ik heb afgelopen weekend ook een Smoker aangeschaft (Tepro Biloxi),nou de nodige uurtjes ingestoken voor het inolien en inbranden (Het inbranden is me niet zo goed gelukt kwa op temp houden)

Maar nu heb ik een vraag,en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Ik heb me Gekookte Lijnolie aan laten raden (Ruwol Gekookte Lijnolie) en heb deze natuurlijk van buiten helemaal ingesmeerd,het is hard geworden en plakt niet...MAAR,ik heb met mijn stomme hoofd de binnenkant ook daarmee ingesmeerd en het grillrooster.

Nu lees ik echter dat Gekookte Lijnolie schadelijk kan zijn...ik heb de smoker proberen in te branden via de handleiding maar ik ben daar nog een "amateur" in. Mijn smoker heeft dus 3uur op 200graden zitten "inbranden" ....de lak heeft het gehouden maar ik ben nu dus bang dat ik mijn smoker niet kan gebruiken omdat de binnekant ook met Gekookte Lijnolie is ingesmeerd.

De Binnekant plakt ook niet meer dus daar is de olie lijkt me ook goed ingebrand,ik hoopte eigenlijk dat misschien in die hitte de chemische dampen/stoffen wel zouden verdampen,in hoeverre is Gekookte Lijnolie giftig en kan het kwaad dat ik ook de binnenkant ingesmeerd heb?

Na het inbranden is de olie mooi hard geworden en zie je als het ware een harde glimmende laag olie..

Op de fles van de lijnolie staat:
Geen/Zeer weinig oplosmiddel.
Bevat COBALT BIS (2 ETHYLHEXOATE)
Kan een allergische reactie veroorzaken.
VOS max toegestaan 130g/l
Dit product bevat max 0g/l VOS

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven en dat ik alsnog kan genieten van mijn Smoker.

Bij Voorbaat Dank, Ritch
 
Lijnolie wordt doorgaans ook gebruikt om gietijzeren roosters te searen.

Lijkt met dus niet giftig, maar erg veel weet ik er niet van!
 
Ik zou me er ook totaal niet druk om maken.