BasBQ
Beef en Steak

Smoker binnenkant ingesmeerd met Gekookte Lijnolie. Radeloos

Hallo,

Ik ben momenteel even radeloos en weet niet of het nou kwaad kan of niet dus ik zal even een fijne uitleg proberen te geven.

Ik heb afgelopen weekend ook een Smoker aangeschaft (Tepro Biloxi),nou de nodige uurtjes ingestoken voor het inolien en inbranden (Het inbranden is me niet zo goed gelukt kwa op temp houden)

Maar nu heb ik een vraag,en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Ik heb me Gekookte Lijnolie aan laten raden (Ruwol Gekookte Lijnolie) en heb deze natuurlijk van buiten helemaal ingesmeerd,het is hard geworden en plakt niet...MAAR,ik heb met mijn stomme hoofd de binnenkant ook daarmee ingesmeerd en het grillrooster.

Nu lees ik echter dat Gekookte Lijnolie schadelijk kan zijn...ik heb de smoker proberen in te branden via de handleiding maar ik ben daar nog een "amateur" in. Mijn smoker heeft dus 3uur op 200graden zitten "inbranden" ....de lak heeft het gehouden maar ik ben nu dus bang dat ik mijn smoker niet kan gebruiken omdat de binnekant ook met Gekookte Lijnolie is ingesmeerd.

De Binnekant plakt ook niet meer dus daar is de olie lijkt me ook goed ingebrand,ik hoopte eigenlijk dat misschien in die hitte de chemische dampen/stoffen wel zouden verdampen,in hoeverre is Gekookte Lijnolie giftig en kan het kwaad dat ik ook de binnenkant ingesmeerd heb?

Na het inbranden is de olie mooi hard geworden en zie je als het ware een harde glimmende laag olie..

Op de fles van de lijnolie staat:
Geen/Zeer weinig oplosmiddel.
Bevat COBALT BIS (2 ETHYLHEXOATE)
Kan een allergische reactie veroorzaken.
VOS max toegestaan 130g/l
Dit product bevat max 0g/l VOS

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven en dat ik alsnog kan genieten van mijn Smoker.

Bij Voorbaat Dank, Ritch
 
Lijnolie wordt doorgaans ook gebruikt om gietijzeren roosters te searen.

Lijkt met dus niet giftig, maar erg veel weet ik er niet van!
 
Ik zou me er ook totaal niet druk om maken.
Zoals al geschreven gebruiken mensen het ook om gietijzer te behandelen.

Volgens mij kun je het ook op rvs gebruiken.
 
Ja maar gaat het dan ook om Gekookte lijnolie?  Ik las dat bij gekookte lijnolie metalen etc worden toegevoegd.

Ik hoop het ook dat het niks uitmaakt!
 
Ik zou toch even checken bij je leverancier.
Waarschijnlijk valt het wel mee maar als ik onderstaande lees begrijp ik je zorg.

Nadelen
- Blijft als verf of als plamuur langer zacht dan producten die gemaakt zijn van rauwe lijnolie, omdat gekookte olie vetter is.
- Is een giftige olie, omdat lood-, mangaan- of kobaltverbindingen zijn toegevoegd.
- Is gevoelig voor zwavelwaterstof.
 
Ruwe lijn olie zonder toevoeging kan helemaal geen kwaad
in bijna alle meergranenbroden zit het namelijk in (lijnzaad)
binnenkant zal ook wel mee vallen omdat hij erg warm is verhit zullen de meeste schadelijke stoffen wel verdampt zijn
het rek zou ik persoonlijk afbranden met gasbrander en krabber
en opnieuw inbranden met frituurvet of arachideolie olie
 
Net eens even door mijn oude studieboeken zitten zoeken......

Lijnolie is het probleem niet, polymeriseert beter dan rauwe lijnolie, dus hardere en betere laag op je metaal. Wat minder fijn is is die Cobalt BIS etc etc. Kookpunt 226C, dus heeft wel wat temperatuur nodig om te verdampen. Gelukkig wordt dit maar met hele kleine hoeveelheden aan lijnolie toegevoegd (voor een betere uitharding en doordringing) en zal na enkele uren stoken dusdanig laag van niveau zijn dat het geen problemen gaat opleveren. Vervelend is wel dat de bijwerkingen lijken op voedselvergiftiging, dus je kunt altijd het vlees de schuld geven.

Rek afbranden met een gasbrander, goed met een staalborstel (eventueel op de boormachine of slijpmachine) afschuren en opnieuw insauzen en inbranden met het JUISTE product is zeker aan te bevelen.

Succes!
 
Poeh poeh..

Jaa hij heeft 3 a 4uur op 200graden gebrand...

Dus het rek met een gasbrander afbranden en met staalborstel afdoen en dan opnieuw met een olie insmeren en weer inbranden?

Mijn rek is zwart van kleur,is het perse nodig je rooster weer opnieuw in te branden? Of is dat alleen om het weer kleur te geven.
 
Ik voel me er toch niet prettig bij nadat ik de reacties heb gelezen dat cobalt dus gewoon giftig is...

Is het misschien een idee om aan de binnekant van de smoker de olie eraf te schuren? En dan met een doek afdoen en alle schilfers etc opzuigen..

Dan is de olie eraf en is er eigenlijk niks meer aan de hand toch?

Alleen dan even de roosters afbranden..en dan met een staalboratel afschuren...zou ik ze ook kunnen schuren tot ze gewoon "zilver" zijn en het dan gewoon zo houden?
 
Even ter mededeling.

Omdat ik toch een angstig gevoel bleef houden bij het idee dat ik de binnekant van mijn bbq had ingesmeerd met olie die "cobalt" bevat heb ik net de gehele binnekant van mijn smoker opgeschuurd tot alle olie weg was.

Op sommige plekken heb ik nu dus "blank" metaal,maar ik heb ergens gelezen dat het insmeren van je binnenkant weinig nut heeft omdat de binnenkant van een bbq altijd snel roest zal vertonen.

In principe kan ik het dus zo laten en hoef ik de binnenkant niet opnieuw te spuiten en in te smeren toch?.


Ik ben nu in ieder geval gerust dat die olie weg is uit de binnenkant.
 
Insmeren met crisco wat je bij de toko kunt halen.
En dan de bbq opstoken. Minimaal 2 keer doen


Volvo v70 en Bbq liefhebber
 
Oke,de buitenkant is dus al gedaan met Gekookte lijnolie.

De binnekant is overbodig om die in te smeren lees ik overal (dit omdat het weinig nut zou hebben ivm de hitte en dat er alsnog roest komt)

Als de binnekant roest is niet eens zo erg vind ik,ik weet nog toen ik als kleine jongen met me ouders deed bbqe,de buitenkant was altijd mooi maar de binnenkant was altijd bruin haha
 
Ritch,

Luister gewoon naar HermanusB en saus die binnenkant met Crisco vet en brand het lekker aan. Is echt het beste, geen zooi, geen roest etc etc.

Doet ook elke UDS bouwer en niet voor niks. Natuurlijk is na de eerste stookbeurt met hout en wat vettige walm van het vlees ook het metaal voorzien van een laag, maar wedden dat jij voordat je de eerste stook doet met vlees en hout al roest hebt in die ketel?!

Gr. Erwin
 
Duidelijk!

Aangezien hier nergens crisco te krijgen is heb ik voor arachideolie gekozen...dit is ook prima toch?

Vanavond ga ik de binnenkant insmeren met arachide olie en even lekker inbranden met de gasbrander.

Wat betreft mijn grillrooster..die heb k niet met een staalborstel gedaan omdat ik een ge?mailleerd rooster heb...ik heb deze met de gasbrander flink heet gestookt zodat de dampen van de olie verdampte,daarna nog flink afgedaan met schuurspons licht.
 
Een ge?mailleerd rooster hoef je helemaal niets mee te doen... Deze kunnen sowieso niet roesten. wel niet te veel met een gewone staalborstel over het emaille, dat is niet echt goed voor het rooster. Gewoon de binnenkant van je smoker niet meer schoonmaken, alleen het teveel aan vet en geknoeide sauzen verwijderen met een schraper. Dan blijft hij mooi vettig en is er niets aan de hand. En de belangrijkste tip... gewoon een paar keer per week gebruiken dan krijgt hij geen tijd om te roesten.. ;-)
 
Haha oke.

Ja het rooster heb ik even zo moeten doe omdat ik die had ingesmeerd met Gekookte Lijnolie *stom*
 
 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.635
Duidelijk!

Aangezien hier nergens crisco te krijgen is heb ik voor arachideolie gekozen...dit is ook prima toch?

Vanavond ga ik de binnenkant insmeren met arachide olie en even lekker inbranden met de gasbrander.

Wat betreft mijn grillrooster..die heb k niet met een staalborstel gedaan omdat ik een ge?mailleerd rooster heb...ik heb deze met de gasbrander flink heet gestookt zodat de dampen van de olie verdampte,daarna nog flink afgedaan met schuurspons licht.
Cisco kan je ook bij Welkoop krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan